Zajímavosti

09.02.2019 11:34

Jumbo brázdí oblohu už půlstoletí

text, foto: (jjk) Jumbo brázdí oblohu už půlstoletí
Dne 9. února 1969 v 11,34 hodin zkušební pilot Jack Waddell s druhým pilotem Briene Wyglem a palubním inženýrem Jesse Wallickem vznesli z letiště Paine Field v Everettu poprvé do vzduchu s prototypem letounu Boeing 747-121 s registrací N7470 (cn 20235), který nesl jméno „City of Everett“ a po hodinu a patnáct minut trvajícím letu úspěšně opět přistáli.
Společnost zahájila vývoj letounu na jaře roku 1963 s cílem postavit stroj, který pojme co nejvíc cestujících nebo nákladu. Slavnostní roll-out absolvoval Boeing 747 v září roku 1968 a 9. února 1969 došlo i na první let. Vývoj pokračoval až překvapivě velmi rychle a v prosinci téhož roku už byla hotová všechna provozní povolení a v roce 1970 letoun nastoupit do služby. Letecká společnost Pan American letoun poprvé nasadila 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna. I když ze začátku nešly prodeje podle představ, i díky hospodářské (tzv. ropné) krizi, ve druhé polovině 70.let se prodej rozeběhl a letecké nebe se těmito velkokapacitními letouny obstojně zaplnilo po celé planetě. A vlastně jediným konkurentem se stal až v roce 2006 dvoupatrový Airbus A380, který Boeing 747 vystřídal v pozici největšího osobního letadla světa. 
V únoru 1969 tak začala kariéra letounu, který se objevil postupně v osmi verzích (a dalších dvanácti variantách, poslední verzí je B747-8), a který se vyrábí dodnes. Ke konci roku 2018 bylo vyrobeno více než patnáct set kusů a letouny „Jumbo Jet“ různých verzí a typů sloužily (nebo slouží) v necelé stovce leteckých společností, vládních, prezidentských, či královských letek, vojenských letectvech, nebo specializovaných firem. A tak kromě strojů pro osobní a nákladní dopravu například byly vyrobeny dva letouny pro kosmickou agenturu NASA na přepravu raketoplánů, americké vojenské letectvo si pořídilo stroj, který testoval likvidaci nepřátelských raket pomocí laseru, ale také dva Boeingy slouží k přepravě amerického prezidenta. Ostatně Boeing 747 je oblíbený u více hlav států, nebo vlád, což si v minulých letech všimli i návštěvníci pražského ruzyňského letiště.
Bohužel ani tomuto letounu se nevyhnuly fatální události, které byly o to tragičtější vzhledem k velké kapacitě stroje. K těm nejznámějším patří například 27. březen 1977, kdy se uprostřed vzletové a přistávací dráhy na letišti Los Rodeos na ostrově Tenerife v mlze srazil startující Boeing 747 společnosti KLM do jiného „Jumba“ společnosti Pan Am, nebo den 1. září 1983, kdy byl stroj společnosti Korean nad Sibiří sestřelen sovětským vojenským Su-15. Dalším z fatálních dat je 12. srpen 1985, kdy stroj Boeing 747SR společnosti Japan Air Lines po nekontrolovaném letu narazil do hory Takamagahara, nebo 21. prosinec 1988, kdy došlo nad anglickým Lockerbie k explozi letounu společnosti Pan American v důsledku teroristického útoku, a nebo 12. listopad 1996 kdy se ve výšce 4 300 metrů nad Dillí srazil Boeing 747 saúdskoarabské společnosti Saudia z kazašským nákladním letounem Iljušin Il-76.
Boeing 747 má však na svém kontě naopak i jeden těžko představitelný rekord, kdy v rámci Operace Šalamoun dne 24. května 1991 přepravil 1 122 cestující z Etiopie do Izraele (registrováno bylo jen 1 087 cestujících, ale matky ukryly desítky dětí ve svých volných šatech). Na začátku 90.let dvacátého století během etiopské občasné války bylo rozhodnuto v roce 1990 o přesídlení více téměř šestnácti tisíc etiopských Židů do Izraele. Evakuace probíhala především letouny Lockheed C-130 Hercules Izraelského vojenského letectva, kdy se podařilo během 36 hodin přepravilo 34 letadly přepravit 14 325 uprchlíků, ale 24. května 1991 utvořil nevídaný světový rekord Boeing 747 společnosti El Al jednorázovou přepravou 1 122 cestujících.
Letečtí nadšenci i zvědavci mohou tento letoun pravidelně potkávat i v Praze a čas od času i na jiných tuzemských letištích. Do Prahy v letní sezoně pravidelně létá Boeing 747 společnosti Korean a celoročně nákladní tchajwanský. Kromě těchto pravidelných návštěvníků se zde objevovaly a objevují nahodile, nepravidelně další dopravci, takže lze u nás potkávat tento legendární letoun poměrně často, a určitě ještě delší čas bude možné potkávat.
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama