Zajímavosti

12.01.2013 18:55

Ještě jednou do Ústí nad Labem a i za Margou von Etzdorf

text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem, Hardgrave the Pioneer Aviation and Aeromodelling Ještě jednou do Ústí nad Labem a i za Margou von Etzdorf

Podvakrát jsme se pohroužili do minulosti poletování kolem Ústí nad Labem. Připomněli si letecké pokusy Konrada Puschnera (viz. Divadélko Zelená Husa má čest předvést: Puschnerův sborník) a také letecký den aviatika Karla Illnera, jehož proudkce skončila tragicky pro starostu obce Stříbrníky Franze Rehna a jeho manželku Marii (viz. Fatální chyba starosty Rehna…). Ale něco létavého se v Ústí nad Labem, či jeho okolí v dřevních dobách aviatiky zjevilo i v jiných případech. Ať už to bylo nějaké to vzlétnutí balonu, či přistání (nouzové, nebo cílené) nějakého létajícího stroje. A opět i v tomto případě fotografie a několik informací k nim poskytl laskavě ústecký historik PhDr. Vladimír Kaiser. 

Jak bylo zmíněno už jsme se zmiňovali o Karlu Illnerovi, nebo Konradu Puschnerovi, ale na počátku 20. století v letech 1900 až 1910 v Ústí nad Labem prý několikrát vzlétl balon, ale bohužel k tomu nemáme bližší informace. Stejně tak se o letišti a létání na něm (někdy na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století) zmiňuje ve své publikaci „Jó, tenkrát v Ústí …!“ Jiří Šosvald (1920-1994). To letiště se prý vyskytovalo někde nalevo od silnice z Chabařovic na Přestanov. Prý tam stála stodola, tedy něco jako hangár a při jakémsi dětském dnu zde létal jede, či dva dvouplošníky. Patrně to bylo někde v místech, kde později vzniklo přáškařské letiště (dnes velmi těžko přístupné a nepoužívané, protože u něj stojí vysílač, nebo převaděč, či co). Bohužel není k této letecké produkci také nic moc více známo.
Další zmínku o letadle a létání připomíná fotografie z roku 1913. To u Petrovic vyhlídkové lety ve dnech 25. a 26. srpna 1913 pořádal dánský aviatik Niels Jensen.
Další historická fotografie zaznamenává výskyt dokonce letounu společnosti Lufthansa. To v dubnu roku 1929 přistál nouzově na poli u obce Nakléřov letoun Fokker F.III, což jak je i na snímku vidět vzbudilo značnou pozornost mezi místními obyvateli.
Zcela určitě je nejzajímavější přistání letounu Junkers A 50, který řídila německá pilotka Marga von Etzdorf u obce Lipová z dubna roku 1933, tedy cca měsíc před smrtí. Marga von Etzdorf (Margarete Wolff gen. von Etzdorf) byla první ženou, která v roce 1931 vykonala se zmíněným letounem sólový let z Německa do Japonska. A za těchto okolností se tedy stavila u Lipové.
Marga von Etzdorf se narodila 1.srpna 1907 ve Spandau a zemřela s syrském Mouslimieh u města Aleppo 28.května 1933. Ve svých 19 letech se rozhodla pro kariéru pilotky a svůj pilotní průkaz získala v prosinci roku 1927 v letecké škole Bornemann a letišti Berlin-Staaken. To se podařilo a Marga von Etzdorf se tak po té stala první pilotkou ženou společnosti Lufthansa na pozici druhého pilota. Ale Marga von Etzdorf nelétala jen pro Lufthansu, ale i na kluzácích a i leteckou akrobacii. V roce 1930 si pořídila letoun Junkers A 50 a tentýž rok se účastnila německého mistrovství v letecké akrobacii a v konkurenci mužů obsadila čtvrté místo.
Ještě tentýž rok se svým letounem navštívila Istanbul a jak marocký Rabat, tak Kanárské ostrovy.
V roce 1931 se Marga von Etzdorf rozhodla zvládnout svůj velkolepý let z Berlína do Tokia. A tak se dne 18. srpna 1931 z Berlína vypravila na cestu, přes Königsberg (Královec-Kaliningrad) a Moskvu, kam dorazila po jedenácti hodinách. Odtud pokračovala přes Nižní Novgorod a podél řeky Volhy do Kazaně. Po překročení pohoří Ural letěla podél Transsibiřské železniční magistrály do Novosibirsku. Poblíž mongolské hranice, ale Marga von Etzdorf potkala britskou pilotku Amy Johnson, která rovněž letěla do Tokia, ale na rozdíl od Margy von Etzdorf neletěla sólově, ale se svým mechanikem. Proto také mohl být rekord Margy von Etzdorf uznán jako ženský sólový. Marga von Etzdorf letěla dál až do Koreje, kde natankovala a přes Japonského moře doputovala do Hirošimy. Z ní pak přes Osaku do Tokia, kam doletěla dne 29. srpna 1931 po dvanácti dnech cesty. V Japonsku se zdržela šest týdnů a po té odletěla zpět do Německa. Bohužel v Bankoku (tehdy státu Siam, dnes v Thajsku) Marga von Etzdorf havarovala, letoun zničila a vážně se poranila, především v oblasti páteře. Zpět do Berlína se dostala až v roce 1932.
Jakmile se Marga von Etzdorf uzdravila začala spřádat plány na let do Kapského města v Jihoafrické republice. Dne 27. května 1933 se tak z letiště Berlin-Staaken na letounu Klemm Kl.32 vydala na cestu. O den později 28. května 1933 přistála u syrského města Aleppo (Mouslimieh), ale v silných poryvech větru letoun poškodila. Stroj, ale byl letuschopný, jen ho bylo potřeba opravit. Marga von Etzdorf se však opravy už nedočkala. Na letišti požádala místní policii o poskytnutí místnosti k odpočinku, kde se ten den, 28. května 1933 zastřelila. Vlastní rukou tak ukončila svou kariéru v pouhých šestadvaceti letech.
Pro nás je zajímavé, že tato významná pilotka zavítala i na naše území a existuje z její návštěvy i fotografie. Ostatně i ostatní střípky historie létání na Ústecku stojí za povšimnutí…
 
text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem, Hardgrave the Pioneer Aviation and Aeromodelling
Zdroj: Archiv města Ústí nad Labem, PhDr. Vladimír Kaiser, Hardgrave the Pioneer Aviation and Aeromodelling
P.S. Laskavé poděkování za vstřícnost, poskytnutí materiálů a spolupráci PhDr. Vladimíru Kaiserovi

 

 
Ústí nad Labem rok 1910 Ústí nad Labem rok 1910
Ústí nad Labem rok 1910
Petrovice rok 1913.jpg Petrovice rok 1913.jpg
Petrovice rok 1913.jpg
Nakléřov Fokker F.III duben 1929.jpg Nakléřov Fokker F.III duben 1929.jpg
Nakléřov Fokker F.III duben 1929.jpg
Lipová Marga von Etzdorf duben 1933 Lipová Marga von Etzdorf duben 1933
Lipová Marga von Etzdorf duben 1933

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama