Zajímavosti

07.02.2015 20:13

Jak tiše žila, tak tiše odešla…

text,foto: (jjk) Jak tiše žila, tak tiše odešla…

Titulek je trochu nekorektní a používá se v jiné souvislosti, ale tak jak nenápadně (z našeho tuzemského pohledu) fungovala do konce loňského roku jedna ruská letecká společnost, tak tiše a nenápadně zmizela z leteckého nebe. S Českou republikou, ale měla jistý čas i cosi do činění. Před více než rokem tato letecká společnost představila v Praze na pravidelné lince z Bělgorodu relativně letoun Suchoj Superjet SSJ 100-95B, který se tak v Praze (pokud nepočítáme ostravskou lakovnu) objevil vůbec poprvé. Ale jak se v Praze společnost Moskovia Airlines/Московия авиакомпания zjevila, tak zase zmizela a navíc ke konci roku 2014 v tichosti definitivně ukončila svou činnost.   

Letecká společnost Moskovia Airlines/Московия авиакомпания se sídlem na moskevském letišti Domodědovo a také Ramenskoje(nebo též Žukovského) vznikla v roce 1995 jako dceřinná firma Gromov Flight Research Institute (Лётно-исследовательский институт имени М. М. Громова), Gromov Air (Авиакомпания ЛИИ им. М. М. Громова). A od 10. října 1995 začala létat především na nákladních linkách s letouny Antonov An-12 a An-24. Posléze k nákladním letům přidala v roce 2000 i přepravu osob na pravidelných linkách s letouny Tupolev Tu-134 a Tu-154, respektive Jakovlev Jak-40.  V roce 2006 došlo jak ke změněn názvu, tak i k obměně flotily. Společnosti se pojmenovala po ruském hlavním městě Moskovia Airlines a v jejích nových barvách začaly létat stroje Boeing B737 a na konci roku 2013 i již zmíněné letouny Suchoj Superjet SSJ 100-95B. Společnost, která měla v posledním stádiu šest, ale v lepších dobách patnáct letounů (všech výše zmíněných typů) létala na pravidelných i charterových linkách z Bělgorodu, Moskvy a Stavropolu do Arménie, Ázerbajdžánu, Turecka, Uzbekistánu, Bosny a Hercegoviny, Německa, Černé Hory a od prosince roku 2013 do začátku roku 2014 i do Prahy. Jenže na jaře roku 2014 přišel návrch na konkurz společnosti, protože se ve firmě objevily nepříjemné finanční potíže. I přesto však společnost pokračovala v provozu a ještě stihla (i když z výpadky) obsluhovat do července roku 2014 turistické spoje do Tivatu v Černé Hoře, a do Turecka z Astrachaně. V té doběuž ovšem společnost nebyla schopna platit za pohonné hmoty a další potíže vedly ruský federální úřad pro civilní letectví ke značným restrikcím vůči společnosti a do srpna 2014 už tak Moskovia Airlines létala jen mezi Moskvou a Tivatem. Ačkoli společnost deklarovala pokračování činnosti v chaterovém režimu, federální úřad Rosaviatsia už ztratil (i kvůli dluhům) trpělivost a společnosti v srpnu 2014 zrušil provozní osvědčení pro pravidelný provoz. Z agonie se už Moskovia nedostala a v prosinci roku 2014 ukončila činnost.   
A tak vlastně už v Praze nejspíš tuto společnost nikdy neuvidíme. Možná v České republice ovšem zahlédneme jeden z letounů flotily Moskovia Airlines, a to Suchoj Superjet 100, protože jeden ze dvou letounů, které společnost provozovala, už létá v barvách jiné ruské společnosti Red Wings Airlines .
A jako připomínku této společnosti si jen můžeme vzpomenout na epizodní účinkování Moskovie v Praze viz. Už i Praha má svého Suchoje
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama