Zajímavosti

20.02.2010 17:08

Hurá na lyže…do Kroměříže

text: (jjk), text, foto: al.crab Hurá na lyže…do Kroměříže

I když je nasněženo, dá se celkem obstojně létat. Letadlu se namontují lyže a vyrazí se do závějí. Bývá to příjemné zpestření zimní přestávky, takže lze tu i tam potkat na obloze nějaké to letadélko s lyžemi na kolech, nebo místo koleček. Minulou neděli svatého Valentýna tak tímto způsobem slavili létavci v „Hanáckých Athénách“ na replice historického slavného stroje Zlin Z-XII OK-BTB (OK-KUD07), která je v laskavé péči Miroslava Rakušana a ostatních nadšenců na kroměřížském letišti. A z Valentýnských oslav nás z lyžařského létání pozdravil i autor knihy o historii kroměřížského létání Aleš Karban…

 
 
Po dlouhé době opět na chvíli vykouklo sluníčko. Stalo se tak na svátek sv. Valentýna, v neděli 14.února. Po předcházející přípravě, to byl den jako stvořený vyzkoušet Zlín Z-XII na lyžích. Majitel - Mirek Rakušan měl vše již připraveno, takže samotné nasazení lyží trvalo asi deset minut.
Následovalo pojíždění, které následně přešlo v "nízké pojíždění". Vše fungovalo jak mělo, takže ostrý start. Po roční odmlce se tak v Kroměříži opět vzneslo letadlo na lyžovém podvozku. Poté si Zlínka
vyzkoušelo dalších pět pilotů. Všichni si hlavně pochvalovali rovné letiště, žádné drncání po přistání.
 
Z LKKM zdraví Aleš Karban
 
 
Ale také bychom si mohli něco málo osvětlit, co že to byl Zlin Z-XII, nebo jeho modernizovaný nástupce Zlin Z-212. Na popud Tomáše Bati konstruktér Jaroslav Lonek vymyslel pro Zlínskou leteckou akciovou společnost (která majoritně patřila právě Baťovu koncernu) jednoduchý, výrobně a provozně nenáročný dvousedadlovém letoun a dobrými výkony, který byl zároveň cenově dostupný. Uváděná cena se v roce 1935 pohybovala od dvaceti devíti do čtyřiceti šesti tisíci korunami. Prototyp Zlinu Z-XII vzlétl v dubnu 1935 a první prototyp OK-BTA měl v čumáku motor Continental A-40-2 o výkonu 27 kW, z něhož se vyvinula jeho kopie vyráběná ve Zlíně pod názvem Persy I a posléze Persy II. O výkonu 33 kW. Ve Zlíně motor, stejně jako letoun stále zdokonalovali, až do podoby Z-212 s motorem Persy III (42 kW). Ten se vyvinul z druhého prototypu Z-XII OK-BTB (motor Walter mikron), který byl také předobrazem kroměřížské repliky. Letoun se neobyčejně povedl a po konstrukční stránce se na prototypech nic zásadního nemuselo opravovat. V Baťově továrně v Otrokovicích však byli opatrní a pro sériovou výrobu se rozhodli až po té co sedmý prototyp OK-BTG nalétal přes tisíc hodin, což bylo v roce 1936. Letoun pod dvojím označením (Z-XII a Z-212) se nabízel za výše uvedené ceny jak s otevřenou, tak i uzavřenou kabinou a s dvojím řízením pro školní výcvik a sportovní využití. Ve druhé polovině třicátých let se tento mimořádně kvalitní letoun rozšířil po celé republice a nebyl snad Aeroklub, či odbočka Masarykovy letecké ligy, kde by se tento Zlínek neobjevil. V celkovém součtu bylo vyrobeno dvě stě padesát dva strojů (Z-XII 201 kusů a Z-212 51 kusů) a tak kromě Československa se tyto letouny objevily i u zákazníků ve Francii, Itálii, Jugoslávii, Rumunsku, Egyptě a dokonce i Japonsku, Jihoafrické republice a Spojených státech amerických. Po okupaci několik strojů uvízlo v rukou německé Luftwaffe, která stoje používala k výcviku a k podobnému účelu devatenáct letounů Z-XII sloužilo ve Slovenském leteckém sboru. Tomuto sboru a také německé armádě vlastně připadla téměř celá série Z-212, protože jeho výroba začala až koncem roku 1938 a tak se letadla nestačila rozšířit po aeroklubech v Čechách a na Moravě. Ty Zliny, které přežily bez vážnější újmy druhou světovou válku, byly zařazeny do služby k československé armádě a pod označením K-72 byly používány jako kurýrní. V původní podobě lze dnes vidět tento letoun snad jen ve vojenském leteckém muzeu na pražském kbelském letišti (rekonstruoval před lety tým nadšenců kolem Jana Sýkory) a pak tedy v podobě repliky Miroslava Rakušana v Kroměříži. Tedy nejen tam, ale i na různých sletech, či leteckých dnech. Zliny Z-XII a Z-212 na nebi konce třicátých let brázdily celou Evropu i jiné kontinenty, protože to byl ve své době nejrozšířenější sportovní letoun a navíc v atraktivních barevných provedeních, jelikož se letoun upravoval dle přání zákazníka, takže téměř každý stroj měl originální zbarvení, což ostatně o modrá pastelová barva repliky druhého prototypu OK-BTB (OK-KUD07) naznačuje.
text: (jjk), text, foto: al.crab
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama