Zajímavosti

24.08.2013 20:31

Hnízdění Čmeláků…

text, foto: (jjk) Hnízdění Čmeláků…

Bývávaly doby, kdy se to agrochemickými stanicemi a hejny „Čmeláků“ hemžila obloha. Ty doby jsou dávno pryč a dnes je práškařských základen už jen několik. A protože za týden, tedy v sobotu 31. srpna 2013 je na letišti Chrudim letecký den u příležitosti pětasedmdesátého výročí otevření tohoto letiště, vybyla krátká příležitost se ještě na poloprázdné letiště, jen s čekajícími práškovacími letouny jedním okem podívat. Sídlí tu totiž jedna z firem, která se ještě agrochemickou činností u nás zabývá…

Byli jsme se nakouknout na Kříženec (kde měla ještě vloni své hotovostní stanoviště společnost Surmet z Plasů viz. …už jen Čmeláci na Kříženci…) a třeba v Mnichově Hradišti, kde sídlí firma Beta Air (viz. například Bohemka tak trochu bez křídel). Nu a tak při jedné cestě zbyla chvilka času se zastavit i v Chridimi, kde je centrála firmy Agro Air (ta měla do roku 2011 jednu z poboček v Kuněticích viz. Cestovní sběr…). Tahle firma vznikla v roce 1998 a její letouny lze spatřit nejen v okolí Pardubic, Hradce Králové, ale i Náchoda, nebo Žamberka. A jak bylo řečeno, stávaly dva letouny Z-37 Čmelák také relativně donedávna na letišti Kunětice. Avšak od září roku 2011 je v Chrudimi v provozu nové opravárenské středisko této firmy a tak také se i z Kunětic na domácí základnu stáhly práškovací stroje.
A tak tu odpočívaly zrovna v tomto týdnu tři letouny Z-37A Čmelák, jeden Z-37T, tedy „Turbočmelák“ a jeden Antonov An-2. V letošním roce se výrazně omezila pohotovost Letecké hasičské služby a také se zrušily postřiky například slunečnic a tak „Čmeláci“ hlavně čekají. I když se stále nárazově provádějí letecké práce pro zemědělské podniky a soukromé zemědělce. Jinak se „Čmeláci“ používají  na letecké vápnění lesů (v případě Agro Airu převážně v Orlických a Krušných horách) a také odkyselovací vápnění vodní nádrže Souš v Jizerských horách. O momentálně relativně omezené letecké hasičské službě byla řeč. V této oblasti došlo k tomu, že stát si prostě tuto službu z finančních důvodů, v rámci šetření, neobjednal a tak místo preventivní hlídkové služby letouny dřepí na zemi na domovské základně a jen čekají jestli někde nevypukne například lesní požár. Chce se namítnout, že tato mizerná prozíravost státních orgánů může znamenat, že letouny na místo zásahu přiletí tak říkajíc s křížkem po funuse, tedy po požáru a škody napáchané divokým živlem mohou být výrazně větší, než investice do preventivní hlídkové služby a rozsazení letounů na hotovostní letiště…
A tak vlastně je hlavně v létě možno využívat „Čmeláky“ k vlekání větroňů na rozličných plachtařských závodech. Tak uvidíme, jak dlouho za tohoto stavu ještě firmy provozující tuto službu a tyto letouny ještě vydrží a nebo, že se něco změní?
Nu a tak týden před oslavou pětasedmdesátých narozenin letiště Chrudim tu byl takový dusný ponurý klid i na práškařské základně a jen kolem prosvištěl Zlin Z-142AF z nedaleké pardubické základny Centra leteckého výcviku a vedle na poli sedělo hejno havranů.   
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama