Zajímavosti

09.05.2017 15:16

Gripen poprvé v Tuřanech

text, foto: (jjk) Gripen poprvé v Tuřanech
Je tomu přesně dvacet let, kdy se na brněnském letišti v Tuřanech objevil švédský letoun Saab JAS-39 Gripen. Stalo se tak při příležitosti čtvrtého ročníku zbrojního veletrhu IDET 97. Který se Brně konal od 6. do 10. května 1997. V té době byla v plném proudu debata o novém stroji pro české vojenské letectvo a tak švédská firma Saab (tehdy se vlastně ještě jednalo o krátkodobé působení britské firmy British Aerospace v účelovém konsorciu se Saabem) využila právě brněnský zbrojní veletrh k předvedení a prezentaci tohoto letounu.
Letoun Saab JAS-39 Gripen představilo v pátek 9. května 1997 na brněnském letišti v Tuřanech britsko-švédského konsorcium firem British Aerospace a Saab (Saab o několik let později spolupráci s British Aerospace ukončil, protože se kolem britské firmy začaly rojit různé korupční aféry, do kterých se švédská firma nechtěla nechat zatáhnout).
Švédsko na prezentaci zastupovali velvyslanec lngmar Karlsson a zvláštní zmocněnec pro podporu letounů Saab JAS-39 Jan af Sillén. Saab JAS-39 Gripen byl tehdy jeden ze čtyř typů letadel, mezi nimiž Česká republika vybírala pro své vojenské letectvo. Dalšími kandidáty do výzbroje české armády byly stroje General Dynamics / Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon, Boeing Northrop / McDonnell Douglas F/A-18 Hornet a Dassault Mirage 2000.
Jak známo, nakonec se do výzbroje českého vojenského letectva dostal právě švédský stroj, který v roce 2005 nahradil letouny MiG-21, které v rámci protivzdušné obrany státu sloužily 44 let, od roku 1961, kdy byl tento typ vybrán jako protiváha stíhačky F-104 Starfighter, kterou německá Luftwaffe začátkem 60. let 20. století zavedla do služby. Československo také bylo jedinou zemí ze států Varšavské smlouvy, kde se vyráběly Migy–21F licenčně pod označením S-106. Výroba byla zahájena v roce 1962 v Aero Vodochody a skončila v roce 1973. V sobotu 21. května 2005 se tedy stroje MiG-21 oficiálně rozloučily a symbolicky do služby nastoupily letouny Saab JAS-39 Gripen.
Ale tak po dvaceti letech možná by nebylo od věci připomenout krátce první oficiální prezentaci tohoto švédského stroje v České republice. Na letišti v Brně - Tuřanech Gripenu k tomu v pátek 9. května 1997 dělal společnost dopravní letoun Boeing 737-300 letecké společnosti Fischer Air, jinak se ovšem čtvrtý mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky a speciálních informačních systémů IDET 97 konal jako obvykle na brněnském výstavišti.
Tehdy se také pouze v modelu představil i letoun Aero L-159, který byl v roce 1997 zatím ve vývoji (jehož prototyp letěl poprvé 2. srpena 1997 a ukázal se na CIAF 98 v Hradci Králové) a do výzbroje českého vojenského letectva se dostal v roce 2000.
Toho ročníku se účastnilo více než tři sta vystavovatelů z pětadvaceti zemí světa a mezi nejzajímavější deponáty lze zařadit modernizovaný tank T-72M4 CZ z produkce VOR 025 Nový Jičín, tank T-72MP modernizovaný podnikem PSP Bohemia. A v Brně se také prezentovala americká firma EDS, nebo slovenské strojírenské podniky (především ZŤS Martin), a kromě jiného zde byl vystaven i český bezpilotní průzkumný letoun BPL- Sojka III vyráběný Vojenským technickým ústavem letectva a PVO o. z..
text, foto: (jjk)
Zdroj: Letectví+ kosmonautika 10,11/97
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama