Zajímavosti

18.01.2015 20:34

Dvojka z Oklahomy v pravé poledne

text,foto: (jjk) Dvojka z Oklahomy v pravé poledne

Návštěvníci pražského ruzyňského letiště čas od času zahlédnou (i když ne až tak často) přistání a odlet nějakého toho letounu americké charterové společnosti Omni Air International se sídlem v Tulse, ve státě Oklahoma. V poslední době letouny této společnosti pronajímá (kromě jiných) i americká administrativa na „stěhování“ nákladu, nebo personálu mezi afgánským Kábulem a americkým Washingtonem (či jinými destinacemi) a tak občas některý ten stroj přistane i v Praze (jako tomu bylo ke konci loňského roku). V neděli 18. ledna 2015 se však v Praze ocitly vedle sebe hnedle dva letouny Boeing B767-300 společnosti Omni Air International, ačkoli ani jeden nenesl barvy své mateřské společnosti (víceméně i proto, že jsou oba pronajaty od leasingové společnosti GECAS). Do Prahy však oba stroje nepřivedla nějaká mimořádná zahraniční návštěva, ale jakési technické vrtochy prvního z letounů, který v Praze rovnou na dvakrát přistál v sobotu 17. ledna 2015.

Americká letecká společnost Omni Air International (www.omniairintl.com) se tedy čas od času v Praze na ruzyňském letišti objeví, když veze z afgánského Kábulu náklad, pracovníky rekonstrukčních týmů, nebo vojáky do amerického Washingtonu. Tak tomu bylo i tentokrát a letoun Boeing B767-324(ER) N767NA vezl zhruba šest desítek pasažérů. Cestou ovšem přístroje hlásily jakési nesrovnalosti v ovládání a funkčnosti vztlakových klapek a letoun tak byl nasměrován na pražské letiště. Zde v sobotní odpoledne a podvečer 17. ledna 2015 bylo vše překontrolováno (mimo o to doplněno palivo), aby se letoun mohl vydat na další cestu. Protože nebyla objevena žádná anomálie, či nesrovnalost, letoun se večer vydal na cestu do Washingtonu. Ovšem přístroje opět krátce po startu ohlásily znovu tutéž „závadu“ a tak posádka zakroužila nad středními Čechami, vypustila nějaké to palivo a se strojem opět usedla na pražském letišti. Letoun tak prožil na pražském letišti celou noc i celý nedělní let. Pro osiřelé pasažéry tak byl z Washingtonu vypraven druhý letoun společnosti Omni Air International Boeing B767-324(ER) N767NA, který před nedělním polednem přiletěl do Prahy, naložil pasažéry a krátce po poledni opět odletěl zpět k domovu.
Takže se vlastně jednalo o takovou neočekávanou návštěvu nepříliš (u nás) známé letecké společnosti. Firma byla založena sice v roce 1983, ale jako letecká společnost Omni Air Express zahájila činnost v březnu roku 1993. Nejprve vozila pouze náklad letouny DC-10 a Boeing B727 a v návaznosti na tuto činnost zahájila v roce 1997 i osobní dopravu letouny B757. Létala a létá převážně charterové lety, nebo se na tuto činnost nechává najímat (mimo jiné i na ACMI leasing) jinými firmami, či státními institucemi. Na konci první dekády jednadvacátého století se v letadlovém parku objevily letouny Boeing B777-200ER/B767-300ER a 200ER a jedenáctičlenná flotila Omni Air International se tak objevuje na letištích téměř po celém světě. Širokotrupé Boeingy B767/777 pro 216 až 380 pasažérů a nebo náklad (a nebo v kombinované vnitřní konfiguraci) tak čas od času zavítají i do Prahy, jako tomu bylo i v tomto (ovšem nečekaném) případě.
A pro hnidopichy je možná také třeba uvézt životopisy obou letounů, které před polednem stály vedle sebe na pražském letišti.
Boeing 767-324(ER) (c/n 27569, l/n 601), Omni Air International se značkou N767NA, vyroben 12.ledna 1996 (konfigurace 247 pasažérů, nebo 30 plus 176 pasažérů ve dvou třídách a nebo náklad) a dva motory General Electric GE CF6-80C2B7F. Životopis: leden 1996 N84905 Boeing 767-324(ER) Continental Air Lines, od 29. ledna 1996 u leasingové firmy GECAS jako N6055X, od 25.dubna 1996 u Ansett Australia jako VH-BZF, od 9.července 2002 zpět u GECAS jako N569NB, od 14.srpna 2002 u North American Airlines jako N767NA a po bankrotu společnosti od 9.dubna 2014 u Omni Air International (v pronájmu od GECAS)
Boeing 767-36N(ER) (c/n 29898, l/n 754), Omni Air International se značkou N441AX, vyroben 5.června 1999 (konfigurace 247 pasažérů, nebo 30 plus 176 pasažérů ve dvou třídách a nebo náklad) a dva motory General Electric GE CF6-80C2B7F. Životopis: od 21.června 1999 u Air Madagascar jako 5R-MFD, od 6.května 2002 u leasingové společnosti GECAS jako N898GE, od 6.září 2002 u North American Airlines jako N768NA, po krachu společnosti od 6.června 2014 zpět k leasingové firmě GECAS a do pronájmu k Omni Air International, od 3.října 2014 změna registrace na N441AX.
 
                                                                                                                                   text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama