Zajímavosti

18.10.2018 15:23

Dva roky s modrými kostičkami

text, foto: (jjk) Dva roky s modrými kostičkami
Chtělo by se říci „dva roky prázdnin“, protože kyperská společnost Cobalt své lety provozovala z častého cílového prázdninového místa ve Středozemním moři. A také často i turisty mířící na prázdninovou dovolenou na Kypr vozila. Bohužel neustála nejen konkurenční boj, ale i jisté potíže svého investora a po dvou letech linkou z Londýna do Larnaky 17.října 2018 ukončila svou činnost. Šestice modrobílých letadel, která obhospodařovávala více než dvacítku destinací tak v tomto týdnu naposledy přistála. Ve svých počátcích se ovšem společnost představila i na linkách operovaných z Prahy pro Travel Service.     
V posledních letech se na kyperskou civilní leteckou dopravu lepí docela smůla. Fatální a tragická havárie z 14.srpna 2005 ukončila provoz společnost Helios Airways (existovala v letech 1998 až 2006 a končila se dvěma letouny B737-800) v roce 2006. O čtyři roky později k 4.listopadu 2010 ukončila veškerý provoz (a následně zkrachovala) společnost Eurocypria Airlines (ta existovala od 25.března 1992 do 4.listopadu 2010 a v poslední fázi létala se šesti B737-800) a nakonec 30.ledna 2015 padl i letitý vlajkový dopravce Kyperské republiky Cyprus Airways (který vznikl 24.září 1947, respektive 18.dubna 1948 a činnost ukončila 30.ledna 2015 když jí ve flotile zbyl jeden A320-231 a pět A320-232). Na Kypru tedy zbyla jen jediná společnost Tus Airways se dvěma letouny Saab 340B, která provozovala v té době regionální tratě. V roce 2015 tak po tomto kolapsu letecké dopravy na Kypru (s výjimkou Severokyperské turecké republiky, kde dopravu zajišťují turecké letecké společnosti) byla založena nová společnost Cobalt Air. Oficiální zahájení činnosti oznámila na 1.června 2016 a po zkušebním letu 18.května 2016 mezi Larnacou a Heraklionem dne 14.června 2016 spustila internetový prodej letenek z Larnaky do Dublinu, Athén, Soluně, Londýna, Manchesteru. Pravidelný provoz začala trochu se zpožděním 7.července 2016 a tak během června toho roku létala na nasmlouvaných charterových letech jak pro sebe, tak i pro jiné dopravce. Proto se také první stroj této společnosti objevil v Praze na několik nasmlouvaných letů pro Travel Service. Společnost se postupně rozrostla na šest letounů typu Airbus A319/320 a pokryla třiadvacet destinací (včetně slotu na londýnském letišti Heathrow, které Cobalt získal po Cyprus Airways). Mezitím vznikla i společnost Charlie Airlines (operující pod obchodním názvem Cyprus Airways), takže se podařilo kyperský letecký trh poměrně úspěšně, po krachu původního národního dopravce, zaplnit.  
Bohužel společnost Cobalt sázela hlavně na kvalitní služby a tak měla trochu problém konkurovat neúprosnému trhu nízkonákladových dopravců. A když se projevily potíže čínského investora (a nepodařilo se najít nového) společnost Cobalt oznámila, že jsou zrušeny všechny lety od 17. října 2018 23,50 hodiny z důvodu zastavení provozu Cobalt na neurčito. Posledním letem tak byl spoj z Londýna do Larnaky.
Tato nemilá událost opět trochu pošramotila kyperský trh letecké dopravy, kde opět osiřela společnost TUS Airways a Charlie Airlines (pod obchodním názvem Cyprus Airways) a mezeru po společnosti Cobalt okamžitě zaplnila nízkorozpočtová konkurence v podobě irského Ryanairu, maďarského WizzAiru a rumunského Blue Air.
Společnost Cobalt v modrými kostičkami na svislé ocasní ploše existovala tedy pouhé dva roky, ale s Prahou byla ve svých počátcích spjata díky pronájmu u Travel Service, a tak i když se přiřadila svou epizodní existencí k mnoha dalším společnostem, na které se nejspíš po čase zapomene, díky krátkému angažmá v České republice alespoň drobná vzpomínka zůstane…
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama