Zajímavosti

07.05.2016 21:28

Dobří „Bulíci“ se vracejí, ale jen na chvilku

text, foto: (jjk) Dobří „Bulíci“ se vracejí, ale jen na chvilku
V těchto, prvních květnových dech, jistě mnohého, nesledujícího zcela intenzivně vzduchoplavecké dění, muselo překvapit, že spatřil na obloze (či na zemi) typ letounu, který však už tři roky ve flotile Českých aerolinií není. Poslední Boeing 737 se svlékl (obrazně řečeno) z dresu ČSA 13.ledna roku 2013. A ejhle je květen roku 2016 a po tuzemské obloze putuje Boeing 737s červenými trsátky a boku a svislé ocasní ploše. Že by se tyto, dnes už bezmála legendární a snad i nesmrtelné stroje vrátily do flotily našeho národního dopravce. No ano i ne. A hlavně (pro mnohé bohužel) jen na krátkou dobu.
Titulek „Dobří „Bulíci“ se vracejí…, je podobný názvu slavného filmu Ladislava Kleina „Dobří holubi se vracejí“ záměrně. Ono vlastně o jeden takový návrat jde, ač to je návrat jen na chvilku. České aerolinie si pronajaly Boeing 737-49R na letní sezonu, aby do jisté míry doplnily stavy. A tak se de facto „Bulík“ do flotily vrátil, i když se jedná jen o letní sezonu. Ale on je to i druhý  návrat, tím pronajatým strojem je ten, který si už u Českých aerolinií odsloužil před několika lety osm let, jako stálý člen rodiny našeho dopravce.
Na letní výpomoc se oblékl do barev Českých aerolinií po několika letech tedy opět Boeing 737-49R a to přímo letoun, který už u této společnosti před lety sloužil jako OK-CGI. Dnešní OM-GTB je ve stáji slovenské společnosti Go2Sky, takže vlastně ani nebylí oficiálně tak daleko. Ale na léto se tento letoun přestěhoval do Prahy a pobude tu (tedy bude se vracet z cest) přes celé léto a prázdniny. A protože je uveden do standardních barev Českých aerolinií, asi ani nezaujatého pozorovatele na první pohled nenapadne, že je něco jinak. A jinak je vlastně pouze slovenská vlajka a registrace OM-GTB (ostatně do roku 1992/3 to byly Československé aerolinie, takže vlastně ani t slovenská vlajka není úplně cizí).
Tento stroj nemá sice úplně divoký, ale i tak zajímavý životopis. Boeing 737-49R (cn 28882 / 2845, se narodil 7. ledna 1997, test.reg N1786B, 2x CFMI CFM56-3C1, Y170) nejprve létal pro svého výrobce jako N3505D a od 9.července 1997 nastoupil jako N461PR u společnosti Pro Air. Ale 18.září 2000 se vrátil k výrobci (resp.k leasingové firmě KG Aircraft Leasing) a až 22.března 2001 nastoupil jako OK-CGI u Českých aerolinií. U ČSA sloužil až do začátku roku 2009, kdy byl z flotily vyřazen, ještě v Praze si oblékl barvy turecké společnosti Sky Airlines a u ní 22.dubna 2009 nastoupil jako TC-SKM. Společnost Sky Airlines se však dostala do vážných problémů a následně zkrachovala a tak 30.května 2013 se letoun vrátil k KG Aircraft Leasing, kde obdržel registraci N288KG a posléze 4.prosince 2013 měl M-ABGN. A na Slovensko se dostal 2.dubna 2014 je jako OM-GTB a nastoupil u Go2Sky, a nakonec je na prázdninovém letním pronájmu od 30.dubna 2016 u ČSA...
A ještě dovětek k výše zmíněnému datu 13. ledna 2013. To po dvaceti letech a šesti měsících tento americký letoun rozloučil s flotilou Českých aerolinií. Všechno začalo 23. června 1992, kdy na tiskové konferenci Československých aerolinií, jejich tehdejší generální ředitel Jiří Fiker oznámil přílet prvního stroje Boeing 737-500 a v sobotu 27. června 1992 se také první americký stroj také zjevil na ruzyňském letišti. O životě B737 u ČSA je ostatně napsáno zde: Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“.
Takže zcela jistě mnohé tento milý návrat „Bulíka“ do barev ČSA potěšil, i když je jen na malou chvíli…
text, foto: (jjk),
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
OK-CGI z roku 2006 OK-CGI z roku 2006
OK-CGI z roku 2006
OM-GTB z května 2016 OM-GTB z května 2016
OM-GTB z května 2016
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama