Zajímavosti

10.07.2010 12:00

Delphinapterus leucas Pallas na Ruzyni…

text, foto: (jjk) Delphinapterus leucas Pallas na Ruzyni…

….neboli ozubený kytovec z čeledi narvalovitých typický svou bílou barvou, neboli Běluha severní přistála na pražském letišti. Podobnost není čistě náhodná, Airbus A300-608ST (Super Transporter) má přízvisko Beluga a to právě kvůli podobnosti s výše zmíněným mořským tvorem. Jedná se o unikátní nákladní letoun, který ve středu 7.července 2010 přistál na ruzyňském letišti, aby dovezl horizontální stabilizátor pro poškozený letoun Airbus A321 letecké společnosti Lufthansa, který byl poškozen srážkou s tureckým letadlem Boeing 737-800 společnosti SunExpress viz článek zde: Boeing vs. Airbus 1:0. Letoun Airbus A300-608ST Beluga je přizpůsoben k přepravě rozměrných nákladů a proto také jeho zvláštní tvar a kvůli velikosti a choulostivosti nákladu výškovky byl výrobním závodem vybrán právě tento stroj.

 
Stroj Airbus A300-608ST Beluga vznikal, jak je v číselném názvu zřejmé z osobního letounu Airbus A300 jako náhrada za dosluhující stroje Boeing B-337 Super Guppy (na bázi původního letounu Boeing Stratocruiser ze 40.let dvacátého století). Na přelomu 80. a 90.let dvacátého století tak Airbus hledala firma Airbus nový letoun, který by mohl převážet rozměrné komponenty a součásti letounů mimo jiné mezi výrobními závody v Hamburku a Toulouse (nebo i závody ve Španělsku, nebo Velké Británii). K dispozici by sice teoreticky byly například stroje, které využívá americká armáda (McDonnell Douglas C-17 Globemaster III, či C-5 Galaxy), nebo letouny sovětské provenience Antonov An-124 Ruslan a An-225 Mrija (jejichž výrobce se po rozpadu Sovětského svazu ocitl v samostatné Ukrajinské republice), ale firma se vydala vlastní cestou.
 
Historie Belugy, ale má hlubší kořeny. V roce Airbus spustil výrobu jako konsorcium firem z Německa, Velké Británie, Španělska a Francie a tak bylo potřeba komponenty mezi závody nějak dopravovat a hlavně nakonec doručit do dvou montážních závodů v Hamburku a Toulouse. Původně se vše dopravovalo po silnicích, ale kvůli zdlouhavosti a nepraktičnosti tohoto způsobu se přistoupilo k levnější a rychlejší variantě vzduchem. Airbus začal tak od roku 1972 využívat čtyři upravené  Boeingy B-337 Stratocruiser, neboli Super Guppy. Letoun ne 40.lety 20.století dostal na hřbet objemnou „bublinu“, aby mohl ukrýt rozměrný náklad. S letouny tohoto typu už měla zkušenost NASA, když v 60.letech tyto stroje používala pro vesmírný program a vozila v nich součásti kosmických raket. Jak, ale Boxingům pomalu, ale jistě končila životnost začal hledat Airbus náhradu a nakonec se tedy vydal po své vlastní linii. V roce 1991 tak dva hlavní hráči Airbusu (německá DASA a francouzský Aérospatiale) vymysleli, jak přepracovat velkokapacitní dvoumotorový A300 k požadovaným účelům. Na původní spodní část trupu s podvozkem a křídla s motory byla namontována kulatá konstrukce s průměrem 7,7 metru a pilotní kabina je umístěna pod podlahou nákladového prostoru a opticky netypicky nízko nad zemí. Nákladový prostor tak získal rozměr 7,1 metru na výšku a na šířku, a na délku 37,7 metru. Celkem uveze 47 tun nákladu a nad pilotní kabinou jsou na rozdíl od jiných transportních letounů umístěna vrata pro nakládání a vykládání, která se otevírají směrem nahoru a ocasní části byly zesíleny a vodorovné ocasní plochy opatřeny dalšími vertikálními stabilizátory. Výroba prvního stroje začala v roce
 
1992 a 13. září 1994 tento letoun absolvoval svůj první let a do služby pak následně vstoupil o rok později. Celkem bylo vyrobeno a pro Airbus slouží pět letounů A300-600ST Beluga a kromě práce pro svůj mateřský koncern, ale lze si tento stroj i objednat na nějaký ten charterový let a něco velkého si nechat přepravit z jednoho konce na druhý konec světa. Škoda, že se tu Beluga nezjevila dříve, mohli jsme na Expo 2010 do Šanghaje nechat odvézt třeba Petřínskou rozhlednu, či vysílač na Ještědu v jednom kuse 
 
A pro doplnění ještě technické údaje. Posádku tvoří čtyři členové, délka stroje je 56,16 metru, rozpětí 44,84 metru, výška 17,34 metru, plocha křídel 258,8 m², průměr trupu 7,7 m, prázdná hmotnost stroje je 86 tun, maximální vzletová hmotnost 155 tun, hmotnost nákladu 47 tun, objem nákladu 1 365 m³ a nejvyšší cestovní rychlost činí 780 km/h a dolet s nákladem 40 tun 2 780 km, resp. s nákladem 26 tun 4 630 km.
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama