Zajímavosti

16.12.2017 20:14

Další oběť berlínské epidemie

text, foto: (jjk) Další oběť berlínské epidemie
V pátek 27.října 2017 před půlnocí přistál na letišti Berlin-Tegel poslední let společnosti Air Berlin a společnost se definitivně odebrala do učebnic historie letecké dopravy. Spolu s touto společností se do historie odebrala do historie i společnost Belair a ukončení protozu Air berlin se i fatálně podepsala na ukončení činnosti další švýcarské společnosti Darwin Airline. Ale i přes své dobré ekonomické výsledky pád mateřské společnosti nakonec nepřežila ani letecká společnost založená bývalým automobilovým závodníkem Niki Laudou Niki Luftfahrt GmbH, známá jako Fly Niki. Ta ukončila činnost ve středu 13. prosince 2017.
Ve středu 13. prosince 2017 ukončila letecká společnost Niki Luftfahrt GmbH veškerý provoz a skončila v insolvenci. Posledním letem byla linka Tenerife – Vídeň, která přistála v Rakousku 13.prosince 2017 ve 23 hodin a 18 minut.
V listopadu roku 2003 Niki Lauda odkoupil rakouskou dceřinou společnost zkrachovalé Aero Lloyd a vytvořil novou firmu Niki Luftfahrt GmbH. Po společnosti Lauda Air to byla druhá jeho letecká společnost (Lauda Air se po odprodeji postupně integrovala do Austrian Airways, ale to je jiná historie). Původně se mělo jednat jen o charterového dopravce a provoz zahájila 28. listopadu 2003 dovolenkovými linkami z Vídně do Tenerife a posléze z Vídně a Salzburgu na Kanárské ostrovy, na Madeiru a do Egypta. 
Na začátku roku začátku roku 2004 do Fly Niki vstoupila společnost Air Berlin s podílem 24 procent a posléze 49,9 procent. V roce 2007 Air Berlin převzal celou společnost.
V roce 2011 Niki Lauda odstoupil z funkce předsedy představenstva a v roce 2013 i ze správní rady Air Berlin. V roce 2017 vstoupila do Air Berlin společnost Etihad a mělo dojít k dalšímu rozvoji nových linek a vytvoření a posílení značky Tui Fly. V červnu však rozhovory skončily, v srpnu ohlásila Air Berlin insolvenci, když Etihad zastavil finanční podporu.
Sice po ukončení činnosti Air Berlin měla zájem o převzetí flotily pod dceřinou společnost Eurowings německá Lufthansa, ale Evropská komise, respektive evropské antimonopolní instituce ovšem předeslaly, že kvůli omezení konkurenčního prostředí v německy mluvících zemích nejspíš převzetí nepovolí. Lufthansa tedy od svých snah ustoupila a i když konkurzní správce Air Berlin následně oznámil, že bude hledat nového zájemce, nakonec došlo k ukončení činnosti společnosti. Sice se jistou chvíli uvažovalo, že by se do společnosti mohl vrátit Niki Lauda ve spolupráci se skupinou Thomas Cook/Condor, ale k tomuto řešení nedošlo. Nakonec ve stříbrných barvách společnosti se stylizovanou mouchou na přídi létaly tři desítki letadel typů Embraer 190, Airbus A320/321 a Boeing 727-700/800…
Paradoxem je, že společnost Fly Niki v roce 2016 ztrojnásobila zisk. Zatím co v roce 2015 společnost hospodařila se ziskem 2,2 milionů euro, v roce 2016 to už bylo 6,6 miliónů euro, a navíc byla společnost vůči bankám zcela bez dluhů. A nakonec je i paradoxem, že úzké spojení Fly Niki se společností Air Berlin znamenalo konec i této společnosti a s tím i osm stovek zaměstnanců této firmy.  
Nakonec dostihl osud i další firmy, které měly jakési spojení s Air Berlin, a mezi nimi 13.prosince 2017 i Niki Luftfahrt GmbH s osmi stovkami zaměstnanců. A jako výsměch nakonec ještě zní i to, že rekordní zisk společnosti za rok 2016 si místo snahy o záchranu Fly Niki, rozdělili mezi sebe akcionáři, čímž společnost nakonec definitivně potopili.
Pro Niki Laudu je to asi poněkud trpké „jablíčko“ i když už s touto společností neměl od roku 2011 nic společného. Ae je to druhá letecká společnost, kterou založil, a kterou jeho nástupci přivedli do záhuby.
Ale on sám se tedy určitě nevzdává, protože vlastně už počtvrté se před časem rozhodl vrátit aktivně do letecké dopravy. Před rokem a půl koupil leteckou společnost Amira Air, kterou vlastnil investor Ronny Pecik, a kterou přejmenoval před více než rokem na Lauda Motion (jeho letouny jsou čas od času k potkání na letišti České Budějovice – Planá)  
Niki Lauda založil první společnost Lauda Air v roce 1979, ale ta měla krátkého trvání. Lauda se však nevzdal a společnost obnovil po několik let později. Posléze ve společnosti prodal podíly rakouské Austrian Airlines a německé Lufthanse a nakonec v roce 2001 rakouský národní dopravce celou společnost Lauda Air převzal. Lauda Air ukončila činnost v roce 2013.
V roce 2003 však Lauda založil novou společnost Niki Luftfahrt GmbH (s obchodní značkou FlyNiki), ale opět po nějakém čase nechal do společnosti vstoupit menšinového akcionáře. Tentokrát to byla společnost Air Berlin, která FlyNiki plně ovládla v roce 2011.
Takže Niki Lauda z oblohy zcela jistě nezmizí jen tak, protože letectví je jeho vášeň, ale z oblohy zmizelo už jeho druhé letecké „dítě“, ačkoli on sám už na to neměl šanci mít nějaký vliv…
 
Ale pro připomenutí, už třikrát jsem psal o dozvucích krachu společnosti Air Berlin viz. Setmělé nebe nad Berlínem, Když skončí už dávno zapomenutá společnost, Tahle evoluce se moc Darwinovi nepovedla…, a tohle je čtvrtý. Takže vlastně krach jedné velké společnosti měl fatální vliv i na osud dalších tří….zatím…
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama