Zajímavosti

02.02.2013 19:17

Co se hemží ve křoví….stříbro z Michiganu

text,foto: (jjk) Co se hemží ve křoví….stříbro z Michiganu

Místa, kterým staromilci ještě dnes nostalgicky říkají Habeš (i když oficiálně se ještě termín areál Habeš používá) už dávno křoviska nezdobí. Ta křoviska, která bývala byla častým útočištěm nějakého toho ptactva a vrabci se v něm honili, už před mnoha lety vystřídaly budovy nákladního terminálu pražského ruzyňského letiště. A dnes je tam tu a tam možné zahlédnout nějakého velkého velmi vzdáleného příbuzného opeřených ptáků. Někdy se přihodí, že kromě už tradičně přilétnuvších Boeingů B747 leteckých společností Yangtze River Express a China Airlines Cargo se zjeví i něco, co tu ještě nebylo. A tak se na konci ledna 2013 (a také druhý den v únoru 2013) na pražském ruzyňském letišti, v místech kde byla bývala křoviska s hemžícími se vrabčáky, u nynějšího nákladního terminálu se objevil, nejspíš patrně poprvé v Praze, Boeing B747-428 americké letecké společnosti National Airlines z Michiganu ve stříbro-modrých barvách.

Tím prvním, který se v Praze zastavil na cestě z Hong Kongu a Karagandy byl stroj, který od 8. listopadu 1991 sloužil u francouzské letecké společnosti Air France pod rejstříkovou značkou F-GISB. Po přestavbě na nákladní verzi v září 2009 nastoupil do služby u americké společnosti National Airlines a obdržel značku N919CA. A poněkud epizodně na období od v roce 2011 od ledna do října toho roku odskočil do nájmu na Island, k letecké společnosti Air Atlanta a nosil značku TF-ALF. Po té se opět vrátil k americké společnosti sídlící v Michiganu a i se vrátil ke své americké imatrikulaci N919CA. V barvách svého současného dopravce také zmíněný letoun navštívil i Prahu a i přes sychravé počasí těchto dnů se stroj na odletu podařilo zachytit.
Letecká společnost National Airlines (N8) byla založena v roce 1985 ve městě Ypsilanti ve státě Michigan, nedaleko města Detroit a základnu má na místním letišti Willow Run Airport.   
V roce 1986 společnost National Airlines (pod názvem Murray Aviation) začala létat a vozit náklad s malým letounem Mitsubishi MU-2 letadla. Pod současným názvem National Airlines začala společnost operovat až mnohem později, kdy došlo ke sloučení letecké společnosti Murray Aviation a National Air Cargo pod zastřešující formaci National Air Cargo Group, Inc. Společnost Murray Aviation tak v roce 2008 změnila název na National Airlines. Mimochodem v barvách National Airlines (v pronájmu Transafrik) bylo možné během roku 2008 v Africe, na Blízkém východě, ale i ve Španělsku potkat i letoun Lockheed L-100-30 Hercules.
Společnost kromě charterových nákladních letů po území Spojených států amerických a Kanady sloužila i v exotických destinacích. To když v letech 2009 a 2010 letadla Douglas DC-8-63CF a Douglas DC-8-71F létaly do Afgánistánu na vojenskou základnu Bagram a do Kandaháru. Stroje Douglas DC-8 ukončily svou činnost u společnosti National Airlines v květnu roku 2012. Už dříve v létě roku 2010 společnost koupila tři letouny 747-400BCF od Air France a všechny tři byly poslány do služby na Island, k letecké společnosti Air Atlanta, odkud se vrátily do USA v roce 2011.
Zároveň v roce 2010 si National Airlines pořídily několik letounů Boeing B757-200 ve variabilní konfiguraci. Což znamená, že stroje mohou vozit jak cestující, tak i náklad. Tyto Boeingy B757-200 v současné době létají pouze dva a zbylé tři jsou mimo provoz.   
V současné době tak jsou v provozu tři Boeingy B747, z nichž Prahu dva dny po sobě navštívily dva letouny a dva stroje B757 a i působení společnosti se v prvním čtvrtletí mění. Z letiště Willow Run nedaleko Detroitu se v nejbližších dnech chystá letecká společnost National Airlines odstěhovat do Orlanda na Floridě.
A tak není od věci při této návštěvě a pátrání po tom co se to hemží ve křoví, i přes sychravé počasí zmínit se krátce o návštěvě tohoto stříbro-modrého letounu z Michiganu…
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama