Zajímavosti

01.02.2018 22:27

Bulík s dětským prakem

text, foto: (jjk) Bulík s dětským prakem

Po non-stop letu v délce 8,413 kilometrů, a po deseti hodinách a šestnácti minutách, přistál 31.ledna 2018 v Praze ve 13,17 hodin na cestě ze Seattle historicky první Boeing 737-MAX 8 OK-SWA (cn 6749/2018) Smart Wings (Travel Service), který je čtvrtou generací letounů Boeing 737. Tedy nejprve udělal letoun ve   13,03 hodin průlet nad dráhou. Oficiálně byl představen stroj 1.února 2018 a ještě týž den se vydal na svou první linku s cestujícími. Ještě letos přijde z americké továrny dalších pět strojů, a celkově jich bude mít ve flotile Travel Service třicet devět.

Nový Boeing 737 čtvrté generace má na koncích křídel takzvaný split tip winglet, který tak trochu připomíná dětský prak, ale kromě nového typu wingletů má letoun i nové motory. Místo motorů CFM International CFM56B24/26/27 (108/118/122 kN) jsou to o zhruba o deset až patnáct procent úspornější motory CFM International LEAP 1B (119-130 kN). Tytéž motory (v jisté modifikaci) má i nový Airbus A320neo family a nebo čínský COMAC C919. A právě kvůli novým motorům a jejich umístění, musel být o dvacet centimetrů prodloužen i příďový podvozek. Samozřejmě došlo i na a další vylepšení draku letounu a avioniky. MAX 8 má dolet při rychlosti 839 km/h 6,510 kilometrů. 
Travel Service objednal 39 kusů MAX 8 do roku 2023 s tím, že prvních šest se jich objeví v barvách SmartWings už v roce 2018. Také se spekulovalo o tom, že mezi prvními by měl být i logojet SK Slávia Praha, ale to se teprve uvidí. V roce 2019 obdrží společnost 15 těchto strojů a do roku 2023 jich tedy bude těch celkově 39 kusů. Osm letounů B737 MAX 8 kupuje Travel Service přímo od výrobce společnosti Boeing a ostatní si pronajme od leasingových společností (GECAS, AerCap, ALC, BOC Aviation).
Posílení a obměna flotily o zcela nové letouny souvisí i s tím, že Travel Service opustí postupně starší stroje. A tak v těchto dnech už opustily flotilu starší stroje Boeing 737-800 (OK-TSA z roku 2001 a OK-TVE z roku 2004). Letos kromě šestice strojů B737-MAX 8 přibudou novější stroje Boeing 737-800, a v létě tak bude mít Travel Service v provozu na všech svých základnách k dispozici padesát letounů.
Vývoj Boeingu 737 MAX byl zahájen jako reakce na rozhodnutí firmy Airbus, že v typu A320neo bude používat motory, se zlepšeným spalováním a výrazně zlepšenou efektivitou provozu. V rámci konkurenčního soupeření dvou největších výrobců dopravních letadel a světě, reagoval Boeing modernizací stroje B737. Jak bylo zmíněno, hlavní změnou je nový typ motorů CFM International LEAP-1B motorů a šípovité dělené split tip winglety. Tento typ je o 14 procent úspornější než současná generace Boeingu 737NG a přináší tak menší zátěž pro životní prostředí. Současně s tím je výrazně nižší i hluková stopa letounu až o 40 procent.
První prototyp se dostal do vzduchu v lednu roku 2016 a v roce 2017 zamířily první k Norwegian Air Shuttle. Celkově je všech verzí MAX objednáno kolem třech a půl tisíce a jsou a budou vyráběny v několika verzích. MAX 7 jako náhrada za B737-700 a 737-700ER, MAX 8 za B737-800 a logicky MAX 9 je novou verzí B737-900/-900ER. Kromě toho Boeing plánuje verzi MAX 200 pro dvěstě cestujících a vloženým únikovým východem v polovině trupu (tato verze je upravenou verzí MAX 8). Ostatní jednotlivé verze MAX 7 až 9 mají kapacitu 138/162/180 cestujících.
text, foto: (jjk)
Zdroj: Letiště Praha, Boeing

  První MAX 8 v Praze 31.1.2018 po 8,413 km non-stop a Předání nového MAXe 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama