Zajímavosti

29.10.2016 18:43

Bulíci na odchodu do důchodu i u Lufthansy

text, foto: (jjk), www.lufthansa.com Bulíci na odchodu do důchodu i u Lufthansy
České aerolinie se s oblíbenými „Bulíky“, letouny typu Boeing 737 rozloučily už před třemi roky (viz. Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“) a dnes v sobotu 29.října 2016 byl posledním dnem, kdy se v barvách německé Lufthansy tento typ letounu objevil. U německého vlajkového dopravce je to navíc více než symbolické, protože tato společnost byla první na světě, která Boeing 737 (verze -130) uvedla do pravidelného provozu. Dnešním dnem se tedy uzavírá (bez jednoho roku) padesátiletá historie letounů Boeing 737 (a třicetiletá u verze B737-300) u společnosti Lufthansa.
Populární „Bulíky“ ve flotile Lufthansy postupně nahrazovaly už mnoho let stroje Airbus A319/320/321 z hamburského výrobního závodu. Ale příchodem zcela nových verzí Airbus A320neo se definitivně éra Boeingů 737 ve flotile Lufthansy uzavřela.
Poslední letouny typu Boeing 737-500 byly vyřazeny už v lednu roku 2016 a poslední šestice zbylých letounů Boeing 737-300 skončila 29.října 2016. Poslední dny provozu letounů Boeing 737 u společnosti Lufthansa byly dny 28. a 29.října 2016 a loučení se týkalo i Prahy. V Praze se na lince LH 1394/5 z/do Frankfurtu objevil na své poslední cestě stroj pojmenovaný Weiden in der Oberpfalz D-ABEF a úplně poslední byly lety 29.října 2016 z Frankfurtu do Ženevy, do Stuttgartu a do Norimberku. Kariéra těchto strojů u Lufthansy skončila  v 19,40 hodin ve Frankfurtu.
Posledních šest strojů B737-330 bylo už prodáno (stejně jako předchozích 87 letounů B737-500/300 z flotily Lufthansy) leasingové společnosti Auto500 LLC (Automatic II) Lake Mary (na Floridě) a od neděle 30.října 2016 budou stroje už plně v majetku této firmy a určeny k prodeji.
V posledním "kolečku" navštívil Prahu 28.října 2016 letoun Boeing 737-330 D-ABEF (cn 25217/2094, ff. 11.7.1991, CY140 [CY127], 2x CFMI CFM56-3B1, od 31.7.1991 ve službě a pojmenován Weiden in der Oberpfalz).
Lufthansa stála vlastně u samotného zrodu tohoto letounu, takže o to víc je tento okamžik historický a symbolický. Když už nic jiného, tak proto, že její flotilou prošlo sto padesát pět letounů tohoto typu v devíti verzích.
Firma Boeing se na začátku šedesátých let rozhodla rozšířit nabídku svých letadel vedle třímotorového letounu B727 i o letoun jiné koncepce. Dvoumotorový letoun Boeing 737 zaujal německého leteckého dopravce, který už provozoval B727 a 19. února 1965 tak objednává Lufthansa jako první zákazník jednadvacet kusů typu Boeing 737-130. Prototyp stroje Boeing 737-100 vzlétl 9. dubna 1967, ale ještě před tím docházelo v mateřské továrně k různým úpravám, právě po konzultacích s Lufthansou. Původně měl mít Boeing 737-100  kapacitu 60 až 85 sedadel, ale právě na žádost Lufthansy se nakonec vnitřní uspořádání letounu upravilo pro rovných sto pasažérů. Nakonec typu B737-100 (respektive -130) bylo vyrobeno pouhých třicet kusů a z toho dva a dvacet jich měla právě Lufthansa. První Boeing 737-130 D-ABEC „City Jet“ se stal majetkem Lufthansy 27.prosince 1967, ale světová premiéra tohoto typu letounu se odehrála 10.února 1968, kdy kapitán Emil Kühnl proletěl se strojem registrace D-ABED trasu mezi Frankfurtem a Mnichovem. Boeingů tohoto typu bylo doposud vyrobeno více než osm tisíc kusů a v německé Lufthanse létalo během padesáti let devět různých verzí pěti typových řad sto padesát pět letounů B737. „Třístovky“ Boeing 737-330 se do flotily zařadily 16.srpna 1986 a jich celkem čtyřicet šest.
V sobotu 29.října 2016 se tedy uzavřela kariéra letounu společnosti, která se podílela s výrobcem na jeho vzniku. Lufthansa ukončila provoz strojů, které byly pro tuto společnost charakteristické, obzvlášť v letech, kdy se na pražském letišti mnoho „západních“ strojů nezjevovalo. Boeing 737 v barvách Lufthansy tak byl z diváckého hlediska velmi vítaným návštěvníkem.

 

Boeing 737 zcela jistě z tuzemských a německých letišť ještě hodně dlouho nezmizí. U nás je jeho největším (a vlastně jediným) provozovatelem Travel Service, u sousedů slovenská společnost Go2Sky, nebo Air Explore. A zcela jistě nezmizí ani z německých letišť. Ale je to takové nostalgické a zároveň i milé, že se Lufthansa přiletěla na rozlučkovou otočku ukázat se „sedm-tři-sedmičkou“ i do Prahy… 
text, foto: (jjk), www.lufthansa.com
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama