Zajímavosti

09.11.2012 16:31

Budulínek opět v Praze….

text,foto: (jjk) Budulínek opět v Praze….

…a došel film….No to, že může dojít film i v době digitálních technologií se může stát jen debilovi….a podařilo se mi to. No ono to bylo celé narychlo, v Praze totiž nečekaně a teprve podruhé přistál Airbus A380 letecké společnosti Emirates. Jenže práce kvapná, málo platná. Až při rozjezdu A380 jsem zjistil, že jedna karta je plná nezkopírovaných filmů a druhá ze záhadného důvodu náhle zablokovaná…Ale i tak se něco podařilo z karty vydolovat a tak toto mimořádné přistání Airbusu A380 9. listopadu 2012 trochu zaznamenat. Airbus A380 na trase Dubaj – Amsterodam přistál v 11,30 na pražském ruzyňském letišti. Důvodem byla zdravotní indispozice jedné z cestujících, kterou se bohužel nepodařilo resuscitovat. A dále do Amsterodamu se stroj vydal ve 13,16 hodin …

Obvykle naše území tito budulínci přelétávají v poměrně velké výšce a létá jich nad námi už poměrně hodně, protože jen letecká společnost Emirates má ve flotile 27 těchto strojů (a dalších 21 ještě objednaných). Tentokrát jsme se mohli s jedním tímto letounem potkat i na zemi. A jednalo se o stroj s výrobním číslem 086 verze Airbus A380-861 registrační značky A6-EDS dodaný do Spojených arabských emirátů před rokem Emirates 16. prosince 2011. Shodou okolností právě před rokem se A380 objevil v Praze poprvé, ale to se jednalo o letoun Airbus A380-841 německé letecké společnosti Lufthansa výrobního čísla 066 s registrací D-AIMF, ve službě od 4. dubna 2011 viz. A ještě tu o Budulínkovi…. Tento stroj na pražském ruzyňském letišti přistál 2. října 2011 při svém předváděcím turné.
My už, ale celkově vidíme A380 celkem potřetí, protože v Magazínu se objevila fotografie zcela prvního tohoto letounu v činné službě a to v článku První singapurský Airbus A380-841, výrobního čísla 003 a značky 9V-SKA létajícího u singapurských aerolinií od 15. října 2007. Tento letoun se podařilo ulovit Michaelu Hegerovi a Jiřímu Tremčínskému cestou z čundru po Malajsii na singapurském letišti Changi 23.března 2008.
Doufejme, že v budoucnu budeme moci tento dvoupatrový letoun na pražském letišti vídávat častěji, už jen proto, že v provozu je necelá stovka těchto letounů a kromě Lufthansy a Air France tyto stroje mimo jiné provozují i společnosti Emirates a Korean Air, které do Prahy pravidelně létají.
O velkokapacitním letounu uvažovalo konsorcium Airbus u dlouhá léta, protože chtělo vyrobit protiváhu amerického velkokapacitního stroje Boeing B747, ale až na začátku devadesátých let se na stroji skutečně začalo pracovat. Řekněme, že jistý základ byl už u Airbusu v podobě A340, což na někoho může dělat dojem, že se jedná jen o přízemí dvoupatrového A380 (viz. Když přiletí jen přízemí…), ale celý vývoj byl přece jenom složitější a zdlouhavější a A380 konečně vzlétl až v roce 2005 a do provozu se dostal u Singapore Airlines v roce 2007 a po té se letoun zařadil do služby u australských Quantas, od roku 2009 létá u Air France, od roku 2010 u Lufthansy a od loňského roku u Korean Air. Dalšími zákazníky jsou už také China Southern Airlines, Malaysia Airlines a Thai Airways a co nevidět se tyto stroje objeví i v letadlovém parku British Airways a objednávky do Airbusu zamířily od francouzských Air Austral, Qatar Airways, Etihad Airways, Asiana Airlines, ale třeba i od ruské společnosti Transaero Airlines, nebo Virgin Atlantic a japonských Skymark Airlines. Konsorcium Airbus ostatně předpokládá do roku 2027 objednávky na 1700 těchto letounů.
Ale ani takto sofistikovanému stroji se nevyhnuly jisté komplikace, protože například v únoru 2008 se porouchalo čerpadlo paliva u stoje společnosti Singapore Airlines. Podruhé v listopadu 2009 společnosti Quantas za letu explodoval motor Rolls-Royce Trent 900. No tento zádrhel s motory se nějak u australských aerolinií Quantas opět objevil i o rok později a průběžně se tato chyba řeší. A třetím incidentem A380 byla drobná srážka tohoto letounu v barvách Air France s letounem Bombardier CRJ701ER společnosti ComAir na letišti JFK v New Yorku. Ale mimořádné přistání A380 společnosti Emirates vlastně nebylo leteckým incidentem v pravém smyslu slova. Na druhou stranu bylo zajímavým zpestřením a to i vzhledem k tomu, že se na pražském letišti stroj A380 potkal s dalším letounem Emirates Boeingem B777-300 na jeho pravidelné lince.
…a tak můžeme doufat v další návštěvu A380 
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro připomenutí 23.března 2008 Pro připomenutí 23.března 2008
Pro připomenutí 23.března 2008
Singapore Airlines 9V-SKA Singapur
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T. Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T. Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T. Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T. Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
Singapore Airlines 9V-SKA foto: J.T.
2. října 2011 Lufthansa D-AIMF Praha foto: (jjk) 2. října 2011 Lufthansa D-AIMF Praha foto: (jjk)
2. října 2011 Lufthansa D-AIMF Praha foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk) Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk) Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk) Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk) Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk) Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
Lufthansa D-AIMF foto: (jjk)
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama