Zajímavosti

23.06.2013 20:12

Bubovická svatojánská muška

text,foto: (jjk) Bubovická svatojánská muška

Už zhruba od srpna 2012 lze kolem bubovického letiště u Berouna pozorovat stroj, který je na našem nebi nováčkem, ačkoli evropskou oblohu už brázdí čtyři desítky let. Slouží (nebo sloužil) především k výcviku v britském královském letectvu R.A.F., nebo ve vojenském letectvu americkém, ale i dalších armádách. Jedná se o letoun z produkce britské firmy Slingsby Advanced Composites Ltd. T67 a s přídomkem Firefly (tedy svatojánská muška) se začal vyrábět v roce 1974 a do ukončení výroby v roce 1995 se v různých modifikacích vyrobilo více než dvěstě padesát kousků. Slingsby T67 Firefly létá tedy od 16. srpna 2012 pod značkou OK-OKC tedy i v České republice u letecké školy OKair a domov má v Bubovicích nedaleko od Berouna.    

Konkrétně Slingsby T-67M-200 Firefly výrobního čísla 2045 z výrobní linky vyjel v roce 1987 a nejprve zabířil do služby k armádě se značkou G-7-121, v novém tisíciletí na chvíli létal v Norsku s registrací LN-TFA, po té až do roku 2012 opět ve Velké Británii se značkou G-TONS a od roku 2012 létá jako OK-OKC u OKAir.
Slingsby T67 z firmy Slingsby Advanced Composite je pokračovatelem předcházejícího typu Fournier RF6, který se dostal do vzduchu 12. března 1974. Vymyslel ho René Fournier, který práva na stroj prodal v roce 1981 právě firmě Slingby. Jedná se o dvoumístný stroj určený pro výcvik pilotů a dokonce umí létat i akrobacii. Původně byl letoun celodřevěný, ale později tento materiál nahradily kompozity. T67 Firefly si oblíbila hlavně britská a americká armáda a v jejich letectvech od roku 1981 sloužil. Kromě zmíněných dvou vojenských uživatelů T67 sloužil, nebo ještě slouží i v dalších armádách jako je Bahrajn, Belize, Jordánsko, Nizozemsko, Kanada, Hongkong (tedy dnes Čínská lidová republika). V používání, ale byl a je i u civilních provozovatelů na například na Novém Zélandu, v Turecku, Norsku a teď tedy i v České republice.
Letadlo T67 Firefly vzniklo postupně deset verzí z různými typy motorů (Rolls-Royce a Lycoming), a třeba i ve čtyřmístné variantě.
A co se týče parametrů T67 Firefly je dlouhý 7,55 metru, rozpětí má 10,69 metru, výšku 2,36 metru, prázdnou hmotnost 794 kg, maximální vzletovou hmotnost 1 157 kg. Pohonnou jednotkou je motor Lycoming AEIO-360A1E (4 válce) s výkonem 200 hp/149 kW. A co se výkonů týče, tak nepřekročitelnou rychlostí je 361 km/h, ale rychlost maximální 281 km/h (cestovní 259 km/h) s doletem od 468 do 753 kilometrů a výškovým dostupem 5 790 metrů.
No a jak bylo řečeno, je tedy k potkání na letišti v Bubovicích u společnosti OKair (www.okair.cz)...
No a jinak v Bubovicích se to jen tak jemně hemžilo, už léta uzavřená hospoda je stále uzavřena bez nájemce (což je kvůli návštěvníkům jistě škoda, navíc, když místní zahrádka kdysi lákala i náhodné kolemjedoucí k příjemnému posezení a pokoukání…prostě škoda)…
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen velmi pomalu opět světa běh a nejen ten letecký začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
Slingsby T-67M-200 Firefly Slingsby T-67M-200 Firefly
Slingsby T-67M-200 Firefly
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama