Zajímavosti

10.04.2011 19:27

Borskej flek, svižný větérek a toulavý Kryštof…

text,foto: (jjk) Borskej flek, svižný větérek a toulavý Kryštof…

…větrno je větrno, sic jaro se už dere jak může, ale, že ještě před pár dny bylo mnohem nevlídněji nám připomíná studený nárazový vítr prořezávající vlažejší dubnové dny. Neradi to mají i leckteří létavci a to hlavně ti co používají místo pevného křídla jen k zmuchlání náchylnější leintuch, což se týká parašutistů a paraglidistů…i když ani malá letadélka to ve větrných poryvech nemají úplně jednoduché, dohlednost (i přičiněním toho svižného větru) byla nadmíru dobrá a tak těsně před ostrým začátkem sezony zbyla chvilka času na pár aktuálních obrázků z plzeňského letiště u Dobřan, nebo ještě zazimovaného letišťátka v Chotěšově a nebo při té příležitosti zjistit, že na místě bývalého letiště Plzeň – Bory ubyl velký historický hangár a zůstal po něm jen flek a nic víc…a na zásah, či na převoz čehosi do Klatov a do Lochotína ještě do toho přelétával vrtulník W3-A Sokol, protože tu ještě bydlí na základně letecké záchranné služby (jinak příslušející k 243. letce Praha Kbely).

 
O Plzni a plzeňském létání jsme se už v minulosti párkrát zmínili a to v roce 2007, když jsme si připomněli uzavření letecké základny na Borech (viz. Na Plzeň Vávro ... na Plzeň.... 2007 prosinec) v roce 1992. A nebo když se řešilo v roce 2009 zda-li letiště v Dobřanech, tedy letiště Plzeň – Líně přejde z majetku armády k novému majiteli, ať už do rukou současného provozovatele, nebo někoho jiného (viz. Prodají, či neprodají se Líně/Dobřany?), ale uběhl rok a půl a stále je v katastru nemovitostí zapsán vlastník Česká republika, respektive Ministerstvo obrany…a také pře rokem se zde psalo o vzniku prvního letiště na našem území v Plzni – Malesicích (viz. Tak tady to začalo v roce 1910), ale to je poněkud jiná kapitola…
 
Kronika obce Líně (která je mimochodem patrně starší než samotné město Plzeň, o Líních jsou první zmínky už z roku 1115) se zmiňuje o několika milnících své historie o letišti a to hlavně proto, že od roku 1953 měla na vývoj obce velký vliv právě armáda, protože kromě vybudování letecké základny bylo postaveno vojenské sídliště a sami vojáci tvořili značnou část místního obyvatelstva. A nejen letiště, ale i obec Líně měla „tu čest“ přivítat hodně nezvané návštěvníky a to 21. srpna 1968, kdy letiště obsadilo sovětské okupační letectvo a obcí se po zemi prohnala motorizovaná jednotka Národní lidové armády NDR.
O stavbě letiště Dobřany, neboli Líně se rozhodovalo na přelomu čtyřicátých a padesátých let, protože blízkost plzeňské zástavby a travnatý povrch letiště na Borech by nevyhovovaly nové proudové technice. A tak se v roce 1950 začalo s budováním dráhy dlouhé 2000 metrů a široké 60 metrů (později prodloužené na 2450 metrů). V následujícím roce se začal přeškolovat personál na letišti Mladá – Milovice na stroje Mig-15 a od roku 1952 už na plzeňském letišti začal 5. stíhací letecký pluk na plno sloužit. V roce 1959 přišla nová výzbroj v podobě Migů-19 S/PM a po nich i modernizované Migy-15bis a tuzemské školní stroje L-29 Delfin. S rokem 1970 se tu objevují první Migy-21F/MF. Pátý stíhací letecký pluk uzavírá svou kapitolu existence na tomto letišti v roce 1991, kdy 22. dubna provádí svou poslední letovou operaci a 29. srpna 1991 odlétá do Žatce poslední letoun Mig-21UM.
Dnes lze vojáky na letišti potkat také a to v podobě zmíněné letecké záchranky, ale pobyt vrtulníků v Líních má mnohem delší tradici. Už v roce 1961 zde byla vytvořena vrtulníková letka pro potřeby příbramského velitelství 1.armády a to ze strojů Mi-1 a Mi-4, která se ovšem v roce 1963 odstěhovala na Bory. Tam se postupně jednotka modernizovala a koncem 70. let se na Borech objevily i nové moderní bitevní vrtulníky Mi-24. V Líních mezitím působila 1.spojovací letka s vrtulníky Mi-2 a Mi-8. V roce 1991 začala v Plzni fungovat vojenská letecká záchranná služba (ta od roku 1990 fungovala na letišti Mariánské Lázně – Skláře) a během toho roku také po zrušeném 5.slp do Líní přešel z Bor 11.vrtulníkový pluk s vrtulníky Mi-24V a Mi-17. Líňští vrtulníkáři založili na strojích Mi-24V předváděcí "Display box" a účastnili se mnoha leteckých dnů a dalších vystoupení. V 11.pluku v roce 1993 byly tři letky (jednu letku Mi-24V, jednu Mi-17 a ve třetí letce vrtulníků Mi-2 působila letecká záchranná služba). Na konci roku 1994 byl pluk zrušen a Líně opustily vrtulníky Mi-24V. Vojenská letecká záchranné služba na letišti v Líních, kromě krátké epizody v 90.letech i přes různé transformační veletoče slouží dodnes (ač dnes je v podřízenosti 243. letky Praha-Kbely).
V devadesátých letech tu s několika letadly fungovala i letecká společnost Škoda air, ale po jejím zániku nastal jistý čas existenčního vakua až do roku 2000, kdy tu byl zahájen civilní provoz díky dlouhodobému pronájmu firmy PlaneStation Pilsen a dnes zde sídlí jak letecké školy (například Tom air, nebo LŠ Štěpána Koprdy), parašutisté, ale i je zde možnost zahlédnout soukromý letoun Aero L-39 Albatros Czech Jet Teamu….
Letiště Plzeň-Líně má dnes statut letiště neveřejného mezinárodního a tak vlastně jen jejímu dalšímu rozvoji brání to, že majitelem je stále stát a armáda a nikoli nový vlastník, který by se o světlejší budoucnost a další modernizaci postaral…
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama