Zajímavosti

17.11.2013 19:30

Bez parašutistů Švédové dobyli Řezno a Schwarzenegger Kalifornii …

text,foto: (jjk) Bez parašutistů Švédové dobyli Řezno a Schwarzenegger Kalifornii …

…a kromě toho byla mlha (nebo smog, nebo co to šedivo-bílé svinstvo je…). Už je to takové skoro zoufalé jak se ne a ne rozloučit se sezonou. Ale teď ani ta sázka na jistotu nevyšla. V podobném termínu v roce 2010 se to na letišti v Hořovicích tak skoro letně hemžilo padáky (viz. 14.11.2010  Eyjafjallajökull je pryč, Svatý Mikuláš Tavelič přinesl léto…). Letos, ale bohužel poslední (dle rozpisu hořovických parašutistů) plánované parašutistické provozy tak nějak nevyšly. Oba víkendové dny se po celém okolí válela mlha, nebo smog, nebo něco podobně hnusného. V sobotu 16. listopadu 2013 se sice tak trochu vyčasilo, ale jak bylo vidět ani to nedonutilo hořovické parašutisty si poskočit. Jen tu a tam něco létalo, třeba ne až tak rozšířený letounek KR-030 Topaz a tak jen Švédové dobyli Řezno a Schwarzenegger Kalifornii …

Tedy ti Švédové dobyli Řezno 16. listopadu 1633 (toho dne také v roce 1893 vznikl fotbalový klub Athletic Club Královské Vinohrady, dnes používající spíš název Sparta Praha) a Arnold Schwarzenegger se v roce 2003 stal guvernérem Kalifornie. Ale vše se obešlo bez účasti parašutistů, tak jako i provoz v Hořovicích se bez nich obešel (bohužel). Tak ta sázka na jistotu tentokrát prostě nevyšla. Ale přece jenom tu něco létalo. Třeba TL-3000 Sirius, který stále dokola dělal okruhy, ze Slaného zabloudila Cessna C-172 Aeroklubu Točná a tak podobně. Takové klidné sobotní odpoledne. Ale k vidění byl i letounek, který dost možná leckdo zná, protože už u nás nějaký ten rok je, ale přece jenom většina zná spíš jeho staršího sourozence. Od polské firmy Ekolot je známější strojek JK-05 L Junior , který používá česká reprezentace v ultralevém létání. Polská firma však produkuje i letoun KR-030 Topaz, který kupříkladu obdržel v červnu roku 2013 německý certifikát a tak kromě Polska a České republiky už může být exportován i do sousedního Německa. Ostatně úspěšný český reprezentant v ultralehkém létání, létající právě na stroji JK-05 L Junior i polskou firmu (a tedy i včetně letounu KR-030 Topaz) Ekolot v České republice zastupuje.  
KR-030 Topaz působí už od pohledu nezapře příbuznost se svým sourozencem, protože drak je také skořepinová kompozitová konstrukce na bázi skelných vláken a karbonu a i rozměry až na několik drobností jsou shodné. Co je ovšem vidět na první pohled? Křídlo letounu Topaz nemá vzpěry a o chlup má větší rozpětí než Junior (Junior 10,68 metru a Topaz 10,76 metru). Jinak jsou rozměry stejné, délka 5,95 metru, výška 2,3 metru. Liší se nosná plocha (Junior 10,24 m² a Topaz 10,1 m²) a váha prázdného letounu, Junioru je 276,3 kg a Topaz váží 300,4 kg (maximální vzletová hmotnost činí 450/472,5 kg) a motorem letounu je Rotax 912UL. Tak i když paragáni tentokrát alespoň nějaká zajímavost, letouny KR-030 Topaz u nás (tuším jen OK-PUS24 a OK-OUU24) létají pouze dva a jinak je lze samozřejmě potkat v domovském Polsku, ale třeba i Jihoafrické republice, nebo ve Spojených státech amerických a díky novému certifikátu by mohly také zamířit do Německa. V polovině listopadu to bylo letmé potkání v Hořovicích.
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]    

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama