Zajímavosti

21.08.2010 20:00

Benešovská konina

text,foto: (jjk) Benešovská konina

Živočich, strunatec, obratlovec, savec, lichokopytník koňovitý…kůň Equus caballus f. caballus býval v dřevních dobách průkopnictví aviatiky čas od času nepříjemným zpestřením přistávacího manévru, kdy se zčista jasna zjevil v ose klesajícího stroje a pilot měl co dělat, aby se nějakým krkolomným manévrem vyhnul. A protože se vzhledem ke kvalitě tehdejších strojů často přistávalo nejen na letištích, ale na kdejaké loučce, bylo zmíněné setkávání aviatiků se čtyřnohými stvořeními poměrně časté. Ale i dnes někdy potkáte na našich travnatých letištích osamělé jezdce na koních, či nějakou partičku, která se řídí tezí, že nejhezčí pohled na svět je ze hřbetu koně. To však bývá vesměs řízený pohyb jezdce a koně z bodu A do bodu B. Že však může, tak jako v dřevních dobách letectví mezi letadla na plochu letiště odkudsi dokráčet i koník osamělý a jen klidně se pasoucí, se přesvědčili na letišti v Bystřici u Benešova, kde je poměrně hustý provoz. A tak mohlo hrozit nebezpečí, že by se něco mohlo přihodit buď z Bystřice zabloudivší klisničce, nebo nějakému letounu, či oběma. Nezbylo než personálu společnosti F-Air zatoulaného koníka vzít na „lano“ a odejít ho vrátit ke svým zpět domů. Vlastně banalita a jen taková kuriozita, která jen jakoby připomněla dávné doby, kdy se o plochy letišť aviatici dělili s koňmi, kravami, ovcemi a dalšími našimi čtyřnohými souputníky.

 
Ale když někdo pojede kolem Benešova, či Nesvačil, nebo Bystřice a zabloudí na toto letiště, určitě se bude mít na co dívat, protože je tu provoz všech sedm dnů v týdnu a to opravdu hodně hojný a tak se tu u několika společností zde sídlících může proletět nad krajinu, nebo se i občerstvit, či napojit…
 
Létání zde má dlouholetou tradici a to jak „velkého“ letectví, tak i modelářství (modeláři na svém přilehlém letišti Nesvačily pořádají během roku mnoho zajímavých akcí) a i letiště už má na svém „krku“ více než sedmdesát křížků, protože se začalo stavět v roce 1937 a hotovo bylo o rok později. Tehdy bylo hlavně vystavěno pro potřeby československého vojenského letectva, ale to ho vzhledem ke kapitulaci Československa už nestihlo použít. Spadlo tedy do klína německé Luftwaffe, která zde zřídila své výcvikové středisko a tak tu v té době bylo k vidění velké množství strojů všech možných typů a velikostí od Heinkelů He-111, přes Messerschmitty Me-109 a 110 a Me-109, dopravní Junkersy Ju-52, či kurýrní Fieslery Fi-156 Storch a tp. Letouny však ke konci války vyřadil z provozu přesnými střelami americký stihač a tak na místní aeroklubáky, kteří svou organizaci založili v roce 1945 zbyl jen šrot. Letiště další řadu let patřilo armádě s tím, že by mohlo být využito jako záložní a kromě Aeroklubu Benešov se sem od sedmdesátých let dvacátého století nastěhovali zemědělští letci s L-60 Brigadýry, Z-37 Čmeláky a nebo vrtulníky Mi-2. Po roce 1990 a uvolnění politické situace tu začaly jako houby po dešti vznikat firmy a společnosti věnující se malému letectví a dnes je jich tu tak necelá dvacítka a více než stovka letadel. Letiště od roku 2007 už není v majetku armády a ani státu, ale Středočeského kraje, provozovatelem je Město Bystřice prostřednictvím příspěvkové organizace Letiště Benešov a statut zní Veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní.
A kdo by si chtěl vyjet na koníkovi, či se na něj alespoň dívat, má k tomu po okolí příležitost třeba v Opřetickém dvoře u Bystřice.
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama