Zajímavosti

27.08.2011 19:37

Až se zima zeptá…a už se skoro ptá..

text,foto: (jjk), foto: F.A. Až se zima zeptá…a už se skoro ptá..

…i když je teprve srpen a ještě 26. srpna 2011 byla až tropická vedra. Jen tato sobota nám připomněla studenějším větrem a porůznu lijavci, že se pomalu, ale jistě blíží doba zazimovávání a zateplovávání letadýlek, aby se v sychravém podzimu, či mrazivé zimě nenastydla. A ne každý má pro své letadýlko útulné místečko, kam ho vlastně nejen na zimu uklidit a schovat, aby nepřišlo k úhoně. Plachtaři schovávají své kluzáky v rozloženém stavu do úzkých dlouhých „rakviček“, ale jak schovat před nepohodou do podobného „kapesního“ hangárku ultralehké letadélko vcelku? S jedním takovým zajímavým nápadem, jak své letadélko schovat do mobilního hangáru, který lze postavit téměř kdekoli a je téměř „na míru“, přišel provozovatel letišť ve Vrátkově a Říčanech František Adamec.

Asi si leckdo, kdo navštívil, nebo přiletěl, nebo jen míjel letiště ve Vrátkově všiml, že kousek od dráhy v „ohrádce“ stojí taková divná plechová věc, která i vcelku netypické tvary.
Člověku nelétavému zcela jistě vrtá hlavou co to ta divná plechová věc může být zač, ale člověka létavého může napadnout, že ti zvláštní tvary mohou vlastně kopírovat tvar letadla schovaného uvnitř této mnohaboké „bedny“……jistě „Bé“ je správně. Ve Vrátkově stojí prototyp, neboli první kus MPPL, tedy mobilní přístřešek pro letadlo, který je primárně určen pro hangárování jednoho ultralehkého jednoplošníku a i díky tomu, že má tento hangárek kolečka, lze ho zaparkovat, nebo libovolně přemísťovat po letištích všech kategorií  a to jak po plochách SLZ, aeroklubových letištích, nebo i po soukromých pozemcích. Kromě toho lze případně celý hangárek rozdělit na tři části a odexpedovat na úplně jiné letiště. Lze tedy tento hangárek využít i v místech, kde současný stavební zákon výstavbu klasického „kamenného“ hangáru neumožňuje.
Další nezpochybnitelnou výhodou je i to, že otevírat, zavítat a obsluhovat hangárek lze v jednom člověku, takže se aviatik nemusí štrachat ve společném hangáru, ale jednoduše si pomocí lanového navijáku odklopí čelní díl hangáru a vytáhne letounek ven, zalétá si a po té opět po ocase zacouvá do hangárku, zaklopí čelní několikastěn, zamkne a jde domů.
A jakým letadélkům je tento hangárek zabírající plochu třicet čtyři metry čtvereční de facto šit na míru? Všem těm, které, jak bylo zmíněno jsou hornokřídelníky a mají maximální rozpětí křídel 10,8 metru, rozpětí výškovky 2,8 metru, délku letounu 6,7 metru, rozchod hlavního podvozku (tedy vnější obrys kol, včetně krytů) 2,1 metru, výšku kabiny, eventuálně výšku horního povrchu křídel 2,1 metru a výšku směrovky 2,8 metru. A měly tedy tento „kapesní“ hangárek vyhovovat letounům typu Hi Max, Kolibřík, TL-132/232 Condor, Skylane, Tulák 1,2,  Jetti J-03, Fox/Kitfox, Racek EOL-2, Zenair CH 701, Storch, Piper UL různých verzí, Coyote II S6, Twin, CTSW, typům Jora/Allegro 2000/Cora dle rozpětí křídel a mnoha dalším strojům podobné konfigurace.
…takže až se zima opravdu zeptá, tak není nic jednoduššího, než se poohlédnout po nějakém tom ubytování pro své letadélko a třeba se nechat i inspirovat nápadem Františka Adamce a vypravit se za ním na letiště do Vrátkova obhlédnout si malý mobilní útulný hangárek a eventuálně si ho i rovnou objednat. Ačkoli se hangárek začne vyrábět až z jara roku 2012, objednávky lze přijímat už dnes, aby letadélko v příští sezoně dostalo takovýto sympatický dárek. A je drobné upozornění, že jakékoli kopírování po asijském způsobu by se nemuselo vyplatit, protože konstrukční řešení hangáru MPPL je chráněno Úřadem průmyslového vlastnictví České republiky.
Pro doplnění je třeba uvést, že kontakt na Františka Adamce lze sehnat v Databázi letišť vydávané Patrikem Sainerem, nebo eventuálně i s jednoduchým popisem hangáru v redakci MLČR, tedy na Magazin@LetisteCR.cz.
text, foto: (jjk), foto: František Adamec
       Zdroj: Ing. František Adamec

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama