Zajímavosti

05.06.2011 20:00

Aviatik a Bohemia s Blérioty

text,foto: (jjk) Aviatik a Bohemia s Blérioty

Kromě odpoledního trochu líného nedělního provozu 5. června 2011 na berounském letišti v Bubovicích, se konal malý dětský den a to v místech kde stojí vyřazený dopravní letoun Iljušin/Avia Il/Av-14 a kromě jiného si zde bylo možné prohlédnout repliky dvou Blériotů, kterým společnost dělal rakouský letoun z první světové války Aviatik D.I Berg a první československý poválečný stroj Bohemia B-5.

 
Aviatik D.I, zvaný též Berg D.I, nebo Aviatik-Berg D.I patřil k jedněm z nejlepších stíhaček I. světové války létajících v rakousko-uherském letectvu a jedinou konkurenci měly jen v licenčních německých letounech Albatros (Oeffag) D.III. Bergy však měly na rozdíl od Albatrosů zesílenou konstrukci. Letouny vzešel prkna šéfkonstruktéra letecké firmy Ing. Julia von Berga a stroje byly i vyráběny v licenci u dalších firem například Jakob Lohner, Lloyd,
Thöne und Fiala, MÁG, nebo WKF.
Jednomístný Aviatik D.I měl rozpětí 8 metrů, délku 6,95 metru a výšku 2,48 metru a hmotnost prázdného letounu 638 kg a vzletovou hmotnost 912 kg. Vystoupat dokázal do 6150 metrů a létal rychlostí 204 km/h. Pohonnou jednotkou byla řadový vodou chlazený stojatý šestiválec Austro-Daimler o výkonu motoru 225 k (165 kW) a vyzbrojen byl dvěma synchronizovanými kulomety Schwarzlose M.07/12 ráže 8 mm.
 
Letoun Bohemia B-5 se zrodil u konstruktéra a českého leteckého průkopníka ing. Oldřicha Hallera a jeho stavba započala v listopadu a prosinci 1918 v hangáru na letišti Plzeň-Bory sdružením Bohemia, které vzniklo už před první světovou válkou. Na letounu se podílely i další plzeňské firmy jako například závod J.K.Rudolf, karosárna František Dezorta atp. Do vzduchu se poprvé letoun Bohemia B-5 dostal 27. dubna 1919 řízený Rudolfem Polaneckým na borském letišti. I přes havárii 17. května 1919 byl stroj znovu opraven a po dalších šesti týdnech opět létal.
Letoun byl klasicky, jako v té době celodřevěný a dvoumístný, přičemž křídla byla potažena plátnem stejně jako trup jehož svrchní část byla potažena dýhou a příď kolem motoru byla kapotována hliníkovým plechem. Sám motor byl jistou kuriozitou, protože konstrukčně vycházel ze čtyřválce bratří Wrightů vyráběného v německé licenci a po další úpravě Oldřichem Hallerem měl vyšší otáčky a zvedla se i výkonnost motoru.
Bohemia B-5 už od srpna 1919 létala v Praze-Kbelích a vozila na vyhlídkové lety pasažéry do roku 1923, kdy dosloužil motor. Po té ho snad tehdejší majitel, chrudimský podnikatel J.Wiesner nechal přestavět na kluzák…
Stroj Bohemia B-5 měl rozpětí horního křídla 8 metrů a dolního 7,2 metru a rozpětí baldachýnu 1,6 metru. Dlouhý byl 6,7 (6,68) metru a výšku 2,8 metru. Prázdná hmotnost byla 340 kg a vzletová hmotnost maximální 520 kg. Létal maximální rychlostí 110 km/hod a maximálně vystoupal do přibližně 1500 metrů.
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama