Zajímavosti

23.06.2018 14:52

Arnošt s Vilémem ve službě

text: (jjk), foto: Petr Kolmann Arnošt s Vilémem ve službě
Ve čtvrtek 21.června 2018 slavnostně nastoupili do služby pražský arcibiskup a český metropolita Arnošt z Pardubic a nejvyšší královský hofmistr Vilém II. z Pernštejna. A stalo se tak na pardubickém letišti, protože svou službu v Centru leteckého výcviku právě začínají dva nové vrtulníky Enstrom 480B-G, které nahrazují dosluhující stroje PZL Mi-2. Jako Arnošt byl pokřtěn jeden z vrtulníků a druhému se říká Vilík. Ale spíš než kamarád včelky Máji se hodí pojmenování po pardubickém šlechtici a královském hofmistrovi Vilémovi II. z Pernštejna. V maskovacích barvách Centra leteckého výcviku, se žlutými doplňky tak od tohoto týdne létají dva nové stroje, které se (ještě s americkou dočasnou registrací) už představily i na královéhradecké Helicoptershow a následné Aviatické pouti (Něco nového a něco starého a Na pouti Eidgenössisches Flugzeugwerk, Boomerang a Enstrom). Ostatně v článcích z Aviatické pouti a Helicoptershow lze najít i fotografie nového vrtulníku Enstrom 480B-G v barvách CLV Pardubice, ale ještě s americkou přechodnou registrací.
Vrtulníky PZL Mi-2 sloužící v Centru leteckého výcviku v Pardubicích jsou v roce 2018 definitivně na konci své provozní životnosti a pátek 20.října 2017 byl rozluštěním hádanky, jaké stroje flotilu polských vrtulníků nahradí. Hovořilo se o vrtulnících Bell 505, ale nakonec se jimi stávají stroje Ensrom 480B-G. Společnost Enstrom Helicopter Corporation z amerického Menominee podepsala totiž smlouvu o dodávce šesti vrtulníků Enstrom 480B-G s LOM Praha Trade pro pardubické Centrum leteckého výcviku. Výhodou jistě bylo, že firma Enstrom má v České republice své zastoupení prostřednictvím královéhradecké firmy DSA. Zastoupení tedy v České republice má i firma Bell Textron, ale i když se uvažovalo o strojích Bell 505, rychlejší dodávku nových strojů byla schopná realizovat firma Enstrom, a tak nakonec volba padla právě na ní. Podle podzimní smlouvy dva vrtulníky byly dodány v první polovině roku 2018 a další čtyři v průběhu roku. Tak plně nahradí dosluhující stroje PZL Mi-2, které v tréninkovém centru ukončí svou činnost.
Vrtulník Enstrom 480B-G je poháněn motorem Rolls-Royce 250 C20w a vybaven zařízením Garmin G1000H. Součástí kontraktu jsou náhradní díly, údržba a školení pilotů. Čtyři vrtulníky by měly být využívány přímo pro výcvik vojenských a další dva civilních pilotů. A tak také proto první dva stroje se v Hradci Králové, a posléze v Pardubicích, objevily v charakteristických maskovacích barvách CLV se žlutými doplňky.
Enstrom Helicopter Corporation je americký letecký výrobce vrtulníků založený v roce 1959 Rudolphem J. "Rudy" Enstromem v Menominee v Michiganu pod původním názvem R. J. Enstrom Corp. Společnost sídlí na letišti Menominee-Marinette Twin County Airport a od 27. prosince 2012 ji vlastní čínská skupina Chongqing Helicopter Investment Co., která ji odkoupila od švýcarských investorů.
Společnost DSA a.s. je od roku 2014 oficiálním zástupcem společnosti Enstrom pro Českou a Slovenskou republiku, Slovinsko a Maďarsko. V Hradci Králové je rovněž servisní středisko, které je držitelem Osvědčení o oprávnění organizace k údržbě číslo CZ.145.0003 a Osvědčení pro řízení letové způsobilosti CZ.MG.0005, vydaného Úřadem civilního letectví ČR. Od roku 2014 je servisní středisko také autorizovaným střediskem údržby vrtulníků pro všechny typy tohoto výrobce. DSA je také oficiálním dodavatelem náhradních dílů pro Českou a Slovenskou republiku, Maďarsko a disponuje přímým přístupem do skladu výrobce vrtulníků a servisní středisko poskytuje i provádění prohlídek avioniky a renovace interiéru a exteriéru vrtulníků.
Typ Enstrom 480 je pokračovatelem typu 280 Shark. Nejprve vznikl o něco větší stroj TH-28 (TH - Training Helicopter). A na platformě typu TH-28 vznikl model E480, který byl certifikován FAA v roce 1993 a verze E480B byla certifikovaná v roce 2001. Tento typ má vyšší výkon motoru a s příponou G i vybavením zařízením Garmin G1000H. 
Oba první vrtulníky byly na královehradeckém letišti (jak bylo napsáno výš) už nějaký čas, ale ještě s americkými dočasnými registracemi, po dobu záletu.   
Ve čtvrtek 21.června 2018 byly tak první dva vrtulníky Enstrom 480B-G (registrací 0473 a 0474) oficiálně zařazeny do služby Centra leteckého výcviku Pardubice (LOM Praha) a symbolicky tak střídají své věrné předchůdce, dosluhující stroje PZL Mi-2. A jeden stroj Enstrom 480B-G  je pokřtěn Arnošt, po pražském arcibiskupovi a českém metropolitovi Arnoštu z Pardubic (který se ovšem narodil kousek vedle, v Hostince u České Skalice) a druhému se říká Vilík. Ačkoli to svádí k tomu, že by se mohlo, podle zbarvení a zvuku vrtulníku, mohlo pojmenování týkat kamaráda včelky Máji (i když u tak to lze vyložit), jedná se spíš o další významnou osobnost spjatou s Pardubicemi, a to o Viléma II. z Pernštejna a na Helfštejně, který by úzce spjat s Pardubicemi (kde i 8. dubna 1521 zemřel) a byl, kromě jiného, komorníkem moravského zemského soudu, nejvyšším českým maršálkem a nejvyšším královským hofmistrem.
Ale o těchto nových strojích pro Centrum leteckého výcviku už lze číst v několika posledních číslech jak časopisu Letectví + kosmonautika, tak i magazínu Aero Hobby, ale i další další aktuální informace co nevidět budou v „papírovém vydání“, v červencovém sedmém čísle L+K 7/2018 a v Ročence Vzdušných sil AČR, která také (vydávaná nakladatelstvím Aeromedia) vyjde o nadcházejících letních prázdninách.
text: (jjk), foto: Petr Kolmann, Aero Hobby
 

 

 
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama