Zajímavosti

06.08.2017 20:30

Alžírský dělník Jeana Gillese v Hořovicích

text, foto: (jjk) Alžírský dělník Jeana Gillese v Hořovicích
Na letišti Hořovice - Tustice nově od léta tohoto roku bydlí, na české a československé poměry, raritní letoun Max Holste MH.1521 Broussard (cn 78 z roku 1958), který se proslavil nejvíce ve službě ve francouzské armádě, a nejvíc si bojové nasazení tak říkajíc „užil“ při Alžírské válce, kde tyto stroje utrpěly velké ztráty. Tento raritní letoun je historicky prvním francouzským letounem Max Holste MH.1521 Broussard na území České republiky (a vůbec Československa), který se sem přistěhoval a létá od léta právě z hořovického letiště.
Firmu Societe des avions Max Holste založil konstruktér Max Holste (*13. září 1913 Nice - †19. srpna 1998 Toulon) po druhé světové válce. Na svém kontě má několik typů letounů malých kurýrních letounů, včetně typu Max Holste Broussard (MH.152/1521/153), který vznikl na zakázku francouzské armády. A nakonec ještě letouny Max Holste MH.250 a MH.260 což byl nakonec dopravní letoun Nord 262. Max Holste prodal svou firmu v roce 1960 společnosti Cessna a dnes je jeho někdejší továrna firmou Reims Aviation, jejíž letouny Reims (Cessna) C150 a C172 u nás mnohde létají.
Letouny Max Holste MH.1521 Broussard sloužily převážně ve francouzské armádě v letech 1958 až 1983 a bylo jich vyrobeno, včetně všech modifikací 396 kusů. Kromě francouzského vojenského letectva tyto stroje létaly ve vojenských letectvech, četnictvech a policie Argentiny, Beninu, Kambodže, Kamerunu, Středoafrické republiky, Čadu, Pobřeží Slonoviny, Madagaskaru, Maroka, Mali, Nigeru, Portugalska a Senegalu. U nás, a to jak v Československu a České republice nikdy tento stroj nelétal. Tedy kromě občasných návštěv při přeletech, tankování (třeba v Tuřanech), nebo na leteckém dnu v Chebu.
První český Max Holste MH.1521 Broussard (cn 78 z roku 1958) byl ve službě u francouzského vojenského letectva od roku 1958 do roku 1983. Aktivně zasáhl do tzv.Alžírské války, protože byl osobním letounem generála francouzské armády Jeana Gillese, který tento stroj používal během své služby v Alžírsku v letech 1958 až 1960, kdy velel armádnímu sboru v Constantine a účastnil se aktivně bojů proti alžírské povstalecké Front de libération nationale (FNL).
V letech 1983 až 1994 létal ve Francii s civilní registrací F-GHUG a v roce 1995 letoun koupil norský aviatik Øyvind Ellingsen a letoun se přestěhoval do Norska s registrací LN-WNA. V květnu 2002 se stal majitelem švédský aviatik David Pajus z Linköpingu a letoun se odstěhoval logicky do Švédska, kde dostal tamní registraci SE-BMH. A nakonec v půlce roku 2017 si letoun koupili tři čeští aviatici a ubytovali si tento letoun na letišti Hořovice – Tlustice. Pokud se podaří vyřídit úspěšně celé byrokratické kolečko, tak by letoun mohl získat i českou registraci a létat pod značkou OK, jako první v historii svého druhu v historii.
A co se týče parametrů Max Holste MH.1521 Broussard: délka: 8,65 m, rozpětí křídel: 13,75 m, výška: 3,65 m, prázdná hmotnost: 1530 kg, vzletová hmotnost: 2500 kg, motor: radiální pístový motor Pratt & Whitney R-985-AN-1, výkon 336 kW (450 hp), maximální rychlost: 270 km/h a dostup 5500 m...
Max Holste MH.1521 Broussard se už stihl porůznu objevit na několika akcích ve druhé polovině roku 2017, a tak se nechme překvapit, co majitelé plánují v roce 2018, a kde se s tímto zajímavým letounem potkáme…
 
text, foto: (jjk)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama