Zajímavosti

03.09.2011 21:12

A z EVíka je Lucynka ?

text,foto: (jjk) A z EVíka je Lucynka ?

Na bělostném čumáku se skví nápis Lucy….co to? …že by „EVík“, tedy Evektor EV-55M Outback změnil jméno? Nikoli, není to ani něčí dcera, manželka, vnučka z lidí okolo tohoto projektu, ale je prý o jméno dobré víly letounku, který ačkoli létá už od 24. června 2011 byl oficiálně veřejnosti představen v Kunovicích 29. srpna 2011. A byla to slavnost převeliká, jedlo se a víno pilo a pokud neumřeli slaví tam dodnes, řečeno volnou parafrází závěru legendárního Mrazíka. V každém případě se počasí vydařilo nad očekávání, Nastěnku ani Mrazíka ani vidu, ani slechu, ale vyškemrat, jak „EVík“ k Lucynce přišel se vyškemrat nepodařilo, jen, že jméno na bělostný čumák nechal umístit člověk bezesporu z nejpověřenějších a to předseda představenstva Evektoru a spolumajitel firmy ing. Jaroslav Růžička.

O postupném šplhání na oblohu letounu EV-55 Outback jsme průběžně referovali a to jak koncem března 2010 viz. Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil a Za „Evíkem“ do Hradišťa…tedy do Kunovic…, nebo při příležitosti prvního vzletu koncem června 2011 Evík nad záhonem!!! …a letíííííí… a nebo i v den oficiálního představení stroje EV-55M oficiálně představen ve vzduchu. Za zmínku zcela jistě stojí i rozhovor s duchovním otcem letounu, zástupcem výkonného ředitele Evektoru a vedoucím projektu EV-55 ing. Petrem Štěrbou v únoru letošního roku viz. Evík na záhonu….
A ani zmínka o ruské stopě v úvodu (tedy zmínka o Mrazíkovi) není samoúčelná. V srpnu roku 2010 totiž ´právě zmíněný Jaroslav Růžička podepsal s gubernátorem Uljanovské oblasti Sergejem Morozovem dohodu, která předpokládá, že by se tento letoun měl vyrábět v novém leteckém závodě nedaleko hlavního města této gubernie. A jak k tomu poznamenal v únoru tohoto roku Petr Štěrba: „V Uljanovsku budují na tamním letišti „Vostočnyj“ bezcelní zónu, kterou chtějí naplnit převážně leteckou výrobou. EV-55 zapadá výborně do provozních potřeb Ruské federace, takže jsme byli kontaktováni zástupci Uljanovské oblasti a dohodli jsme se, že pokud se Ruské straně podaří sehnat investora na dokončení certifikace a rozběh sériové výroby, bude možné vyrábět letadla pro ruský a možná i další východní trhy v Uljanovsku.
A, že Rusové tento záměr berou opravdu vážně potvrzuje i text zveřejněný v Uljanovské pravdě ("Ульяновская правда"), který se zmiňuje o zřízení zvláštní ekonomické zóně (OPEZ - Особой портовой экономической зоны (ОПЭЗ)) a vytvoření terminálu pro údržbu letadel Volha-Dnepr Technics - Волга-Днепр Техникс. Pro ruský trh se pro své letové vlastnosti a schopnosti letounu přistávat i na ne úplně nejideálnějších letištích s nezpevněným povrchem se zdá být EV-55 ideálním řešením. Podobnou úspěšnou zkušenost někdejší Sovětský svaz, ale i nynější Ruská federace po desítky let má z jiným kunovickým letounem z továrny Let (nyní Aircraft Industrie) a to dnes už legendárním L-410 Turbolet, který se stále (po obnovení výroby) především do Ruska exportuje.
Dalším, a nejen pro Rusy, nezanedbatelným faktorem je, že v podobné kategorii jako je EV-55 se nachází de facto jen letoun Cessna 208 Caravan, jehož prototyp ovšem vzlétl už v roce 1982 a navíc je opatřen jen jedním motorem na rozdíl od dvoumotorového „EVíka“.
O technických parametrech letounu je psáno na jiném místě viz. Evík nad záhonem!!! …a letíííííí…, ale je k tomu třeba doplnit i další přednosti letounu a to je například největší vnitřní prostor v této kategorii, který je o třináct procent větší než u konkurenta Cessna 208 Caravan. Vždyť prostor cestujících je 334 cu.ft, neboli 9.47 m³, zavazadlové prostory 113 cu.ft, tedy 3.2 m³ a zavazadlový prostor na 1 cestujícího 12.55 cu.ft - 355 lts (pro vysvětlení cubic foot [cu ft] (1 cu ft = 1728 cu in; 1 cu yd = 27 cu ft) se rovná 0,028 316 846 592 [m³] viz www.converter.cz). Kabina letounu má rozměry 5,02 x 1.61 x 1,37 m a objem 9,47 m³. Do letounu se optimálně vejde devět cestujících (za jistých okolností až čtrnáct) a do vzdálenosti 730 kilometrů přepraví 1 451 kilogramů nákladu, který do útrob dá naložit dveřmi o šířce 125 centimetrů a maximální zatížení stroje je 1824 kg a maximální dolet 2 222 kilometrů.
Ideální letoun jako pro parašutisty (tedy i vojáky), ale i pro dopravu pošty, či nákladů do odlehlých oblastí a uvažuje se i o plovákové verzi, čímž by se okruh potencionálních zákazníků opět mohl rozšířit.
Teď tedy první létající prototyp a třetí létající prototyp, který je ve výrobě čekají další a další testy a certifikace a druhý „pozemní“ prototyp tzv. „lámací“ a zátěžové testy…ostatně všechny zmiňované vlastně už i probíhají a pak sériová výroba a cesta k zákazníkům a do provozu a doufejme, že v polovině této dekády už „EVík“ (nebo Lucynka?) už bude oblohu brázdit hejno těchto sympatických a užitečných letounků…nic lepšího si ani nelze přát 
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama