Zajímavosti

04.10.2008 11:18

A také něco o Ruzyni

text,foto: (jjk) A také něco o Ruzyni

Tak tu máme podzim, fouká, fouká a občas zaprší a je tak trochu zima …. No a taky nám dnes na jednom mezinárodním letišti spadl větroň … stalo se to na Hosíně u Českých Budějovic a tak jsem si uvědomil, že když mám za humny také mezinárodní letiště, tak že courám všude možně, a že jsem o něm toho ještě moc nenapsal …. A tak dnes se zmíním o ruzyňském letišti a z tohoto studeného dne alespoň pár obrázků ….

Výstavbě letiště Praha Ruzyně předcházel zvyšující se počet civilních letů na letišti Kbely. To již nezvládalo takové množství letů odbavit (zároveň provoz civilní kolidoval s provozem vojenským), a proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového civilního letiště. 24.3.1929 vláda ČSR rozhodla o vybudování civilního letiště pro Prahu(mezi obcemi Ruzyně, Hostivice, Dobrovíz, Středokluky a Přední Kopanina severozápadně od Prahy) a základní výstavba letiště probíhala od 24.7.1933 do 1.3.1937. Letiště bylo uvedeno do provozu 5.4.1937, když na něm v 9.30 jako první přistálo letadlo přistálo první letadlo Československé letecké společnosti na trase Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Již o hodinu později na Ruzyni přistál první mezinárodní spoj společnosti Air France na lince Vídeň-Praha-Drážďany. Letištní terminál vyprojektovaný architektem Adolfem Benšem patřil k nejmodernějším v Evropě a jeho stavba byla oceněna zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. V několika následujících letech se plocha letiště zvětšila na trojnásobek, původní travnaté přistávací plochy byly postupně nahrazovány betonovými. Po vyhlášení protektorátu Čechy a Morava bylo letiště Ruzyně obsazeno německou armádou a v provozu zůstala pouze linka Berlín-Praha-Vídeň. Po skončení 2. světové války se letiště dostalo zpět do rukou Čechů. Už 8. května 1945 byl provizorně obnoven provoz letiště. V letech 1947-1948 se podařilo vybudovat novou vzletovou dráhu. O rok později začala modernizace letiště - např. se prodloužila vzletová dráha, nainstalovalo se světelné zabezpečovací zařízení, které umožnilo noční provoz, vzlety a přistání za zhoršených povětrnostních podmínek. S příchodem proudových letadel v 50. letech minulého století bylo nutné dále rozšířit a prodloužit vzletové a přistávací dráhy. Od roku 1960 probíhala výstavba areálu tzv. nového letiště – areálu Sever (nyní Terminály 1 a 2). Areál Sever vyrostl, jak již název napovídá, severně od původního „starého“ letiště. Kapacita tohoto nového odbavovacího terminálu byla 2,300,000 cestujících za rok. Stavba byla plně dokončena v roce 1968 a to naneštěstí krátce před osudným 21.srpnem a tak ho ke svém plné spokojenosti využila Sovětská armáda a její okupační síly. Evidentně se jim tu líbilo, protože si chrabří sovětští vojáci z tzv.Nového letiště odnesli na památku všechno co bylo či nebylo přišroubováno, přibito či jinak upevněno … a co nešlo odnést nebo odvézt, tak „moloďci“ rozmlátili … takže málem bylo potřeba „nové letiště“ postavit po jejich odchodu na letiště Mimoň-Hradčany a Mladá-Boží Dar(Milovice) a na další jejich „dočasné“ destinace znovu. Během sedmdesátých a osmdesátých let byl výrazně omezen počet vnitrostátních letů, zrušeny byly především linky do Karlových Varů a Mariánských Lázní (to především kvůli eventuální emigraci našich občanů do západního Německa), lety do Zlína-Holešova a Brna se omezily jen na sezónní chartery (v Brně se usadila naše lidová armáda) a jako pravidelná zůstala zachována pouze linka Praha-Ostrava(tam také sídlilo letectvo ČSLA), a samozřejmě na Slovensko (Bratislava, Košice a sezónní do Zvolena-Sliače, Piešťan a Popradu). Ale všechna letiště, která byla určena pro civilní nebo smíšený provoz byla pod správou ČSSDL, tedy Čsl.správy dopravních letišť. Po roce 1989 došlo k rozdělení kompetencí a Česká správa letišť se postupně začala dělit(osamostatnila se jako právní subjekty letiště Ostrava-Mošnov,Brno-Tuřany,K.Vary-Olšová Vrata a do Mariánských Lázní se již civilní provoz nevrátil a o Holešově a jeho osudu jsem psal dříve), až v tomto podniku zůstalo samotné letiště Ruzyně. Jako malou vsuvku, možná některým věci znalým čtenářům přijde divné, že jsem ve výčtu letišť ČSL neuvedl ta další, která mají dnes status civilního mezinárodního letiště, ale v těch případech šlo o bývalá vojenská letiště - to se týká letišť jako jsou Pardubice-Popkovice, Hradec Králové-Věkoše, České Budějovice-Planá, Plzeň-Líně, Olomouc-Neředín, Klatovy-Chaloupky, Mnichovo Hradiště-Hoškovice, Přerov-Bochoř a svazarmovské Č.Budějovice-Hosín, Benešov-Bystřice, Praha-Letňany, Roudnice nad Labem, Vysoké Mýto-Voštice, nebo tovární Uherské Hradiště-Kunovice, Kunovice a Vodochody-Odolena Voda  …. To koukáte co máme mezinárodních letišť … to se soudruh sovětský voják musí obracet v hrobě … dobře mu tak … ale zpět k tématu … Současně s tím se obnovila výstavba letiště která dosáhla vskutku mohutných rozměrů. Byla provedena rekonstrukce odbavovací budovy z roku 1968, která byla rozšířena na dvojnásobek původní velikosti, na tzv.starém letišti vyrostly dva nové terminály (Terminal 3 a pro všeobecné letectví tzv. General aviation), nová požární zbrojnice a hlavně vyrostl nový Terminál 2, který svou kapacitou pomohl pražskému letišti dohnat v celkových ukazatelích například i vídeňské letiště a atakovat hranici 15ti milionů odbavených cestujících za rok …. Ale co se budu dál rozkecávat, určitě každý tudy už někdy prošel a cestoval odtud kamsi na dovolenou … tak to by pro dnešek stačilo …. howgh

(jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama