Zajímavosti

07.08.2016 08:46

A máme tu jednu amputaci…

(red), www.museum-kunovice.cz A máme tu jednu amputaci…

Na přelomu července a začátkem srpna 2016 se podařila další etapa v putování letounu Tupolev Tu-154 z Prahy do Kunovic realizovat. Došlo k amputaci pravého křídla od trupu. Základním pokrokem při demontáži letounu Tu-154M reg. č. 1016 „Naganský expres“ byla neděle 31. července  2016, kdy se po poledni povedlo odpojit pravý centroplán (vnitřní část křídla) od trupu letounu.

„Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme,“ říká Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu... Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít rozdělat.“
Tým kunovického Velkého přeletu to považuje za obrovský úspěch, protože se jedná o výjimečný počin a není kunovickým muzejníkům známo, že by někdo na Tu-154 podobné práce prováděl. Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Se zásahy do spojení trupu a křídla se nepočítá při údržbě ani v rámci oprav. Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe.
Nejprve bylo potřeba otevřít křídelní palivové nádrže, aby se zjistilo, jak „to“ vlastně vevnitř vypadá. Odhalil se složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se „zubů“, které byly navzájem spojené stovkami šroubů, nýtů a svorníků, některé navíc pojilo i lepidlo a zevnitř nádrží je pokrýval hermetický gumový povlak. K některým spojům se tak kunovický tým dostával ze stísněných prostor v palivových nádržích v křídle nebo v trupu, k jiným zespod trupu, k dalším seshora z křídla. Nedělním oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy. Nejenže bylo nutné rozpojit všechny šroubované a nýtované spoje, palivová čerpadla, potrubí, kabely a další součásti, ale také demontovaný díl i trup podložit speciálními konstrukcemi. Když bylo vše připraveno, byl centroplán zapřažen za podvozek a „hupcukem“ odtažen na posuvných přípravcích.
Nyní zbývá udělat totéž na levé straně letounu. Přípravy už probíhají a lze doufat, že do konce srpna bude demontován i levý centroplán. Snad vše půjde bez komplikací, protože se podažilo na pravé straně odzkoušet všechno potřebné. A mezitím ve spolupráci s firmou Universal Transport se ladí i samotná přepravní akci, aby bylo možné vyrazit směrem na Kunovice.
 
A tradičně více informací na:
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama