Zajímavosti

24.04.2016 18:58

A číslo devět stále žije

text, foto: (jjk) A číslo devět stále žije

Tak trochu to evokuje jeden film z osmdesátých let o takovém přístroji, který po zásahu bleskem se přestal chovat jako robot, ale spíš jako člověk. No ony ty létající aparáty leckdy mají lidské osudy a lidské vlastnosti. Nebo jim je leckdy přisuzujeme. Ale on i tem vzduchoplavecký přístroj občas působí, jakoby si o nás něco myslel, jen je mu nějak nechce něco říkat nahlas a jen tak si pobroukává něco pro sebe. A tak se objevil ve Zbraslavicích, kde v sobotu 23.dubna 2016 skončil první plachtařský závod sezony ve Zbraslavicích, tedy AZ Cup 2016 (viz. Ta bába s roštím byla tvrdá jako houžev….) letoun, který (co se zápisu do rejstříku týče) letos v dubnu oslavil padesátiny. Devátý vyrobený „Čmelák“ Zlin/Let XZ-37, který už měl jeden čas docela namále, ale jako znovuoživený zcela jistě bude ve svém životě pokračovat.

Ono to ta na první pohled nevypadalo. Jeden z vlečných letounů byl vlastně úplně obyčejný Čmelák, který měl kabinu rozšířenou o nějakou tu sedačku navíc (ale také nic neobvyklého) a tak nejnápadnější bylo bílé zbarvení a modrý a červený pruh přes trup až po svislou ocasní plochu. A vlastně po více než dvaceti letech od rozdělení Československa ani nepřekvapí registrace OM (ostatně když si zhruba před téměř stoletím Československo nechávalo zapsat svou národní registraci, ke známému OK si přihodilo jako rezervu právě OM a OL, což se hodilo v roce 1993, když se osamostatnilo Slovensko, protože OL používají už dlouhá léta loďaři), protože Tuzemec skoro nerozlišuje zda na Čmelákovi je nakresleno OK, nebo OM už jen proto, že těchto zemědělských pracantů na Slovensku létá a létalo habaděj a mnoho se jich i u nás se slovenskou registrací pravidelně objevuje.
Tento letoun je, ale něco poněkud jiného. Jedná se o stroj OK-UJG, tedy od roku 1993 OM-UJG, který je devátým vyrobeným kusem a vzhledem k tomu, že jde vlastně o devátý prototyp, nese označení Zlin/Let XZ-37 (někde se uvádí i označení Z-437). Zcela jistě to nějakého pamětníka i dojalo, když si uvědomil, že to je ten padesátiletý devátý prototyp, který se objevil ve Zbraslavicích.
Letoun Zlin/Let XZ-37 (jak bylo řečeno někdy se uvádí i Z-437) OK-UJG (od roku 1993 tedy OM-UJG) byl vyroben sice v roce 1965, ale do rejstříku byl zapsán 8.dubna 1966. Tedy letos v dubnu mu bylo oficiálně padesát, pokud bychom to brali od „křtin“. A okamžitě nastoupil do služby ke společnosti Agrolet, toho času dceřiné společnosti Československých aerolinií, na dislokovanou základnu na letišti Bratislava – Vajnory. Sám Agrolet měl centrálu na pražském ruzyňském letišti (hangár C). V roce 1969 se letecké agrochemické činnosti Československé aerolinie zbavily a ta byla převedena do vzniknuvší společnosti Slov-Air, podnik pre leteckú činnosť. Tedy logicky do této společnosti byly převedeny i všechny „práškařské“ letouny a tak OK-UJG se moc nikam nestěhoval a zůstal v Bratislavě, na letišti Ivánka, v centrále společnosti Slov-Air, Letecký závod 01. Po roce 1990 se Slov-Air začal víceméně samovolně rozpadat na jednotlivé podniky, a to jak podle regionálního umístění jednotlivých závodů, které se chtěly osamostatnit, tak i částečnou privatizací, nebo i vznikem nových firem, které podnik dál kouskovaly. Posléze část firmy Slov-Air se spojila se švýcarským Crossairem. Z této části Slov-Airu se stala společnost Tatra Air, ale to už je jiný kapitola. No a protože se akorát v té době dělila federace i OK-UJG zmizel z českého rejstříku a k 1.lednu 1993 byl letoun registrován na samostatném Slovensku jako OM-UJG. V té době už ovšem dva roky existovala v Bratislavě společnost Agrolet s.r.o, která neměla s původním Agroletem – ČSA nic společného, ale tak trochu jakoby symbolicky pokračovala v agrochemické činnosti. K této společnosti „přestoupil“ i náš starý známý OM-UJG ačkoli se stal majetkem trnavského aeroklubu a Agrolet stroj díky vzájemné spolupráci používal. S rozpadem Slov-Airu na začátku devadesátých let se agrochemická činnost odstěhovala z letiště Ivánka a i když se ještě létalo v sousedních Vajnorech práškařská základna Agroletu byla na nedalekém letišti Trnava - Kopánka, kde byla v sedmdesátých, respektive osmdesátých letech vybudována základna pro agrochemickou činnost. V mezičase, v roce 2007 se rozhodlo o likvidaci letiště Vajnory (které bylo do poslední cihly zbouráno podnikavci, kteří si ničeho neváží, a to ani historie, v roce 2007 a nikomu nepřišlo ostudné, že na tom historickém místě dnes není ani památníček, či pamětní deska...ostatně v Zemích Koruny bychom mohli o podobných nekulturních barbarech psát romány...) takže by se stejně odtud létat nemohlo, i kdy i zde kromě bratislavského aeroklubu práškaři působili. Jenže společnost Agrolet tak nějak chřadla a nelétala a tak na letišti Trnava - Kopánka chřadla i jeho letadla. Nakonec tato firma ukončila k 31.prosinci 2009 (i když v rejstříku firem stále existuje) a jak se rozprodával majetek firmy, odstěhoval se i OM-UJG nedaleko na letiště Trnava - Boleráz (kde sídlí i v trvalém vyhnanství Aeroklub Bratislava) k Aeroklubu Trnava a k Michalu Bajtošovi, který také tento raritní letoun do Zbraslavic na AZ Cup 2016 přivedl. V letech 2013 až 2015 XZ-37 OM-UJG chřadl, protože nebyl trnavským aeroklubem využíván, ztratil letovou způsobilost a hrozil mu zánik. Ale v květnu 2015 letoun vysvobodil Michal Bajtoš a vdechl mu nový život. A protože XZ-37 OM-UJG má za zády pilota dvě sedačky zády ke směru "jízdy" a jednu po směru byl v minulosti i využíván pro převoz inspektorů vyšetřujících letecké nehody a dnes kromě vlekání větroňů slouží i k vyhlídkovým letům. Ale ač se tento raritní padesátiletý Čmelák po závodech vrátil na Slovensko, tak bude tuto sezonu vidění u nás ještě několikrát na plachtařských závodech. Zatím tedy bude létat v bílém provedení s modrým a červeným pruhem, ale Michal Bajtoš má v úmyslu devátý XZ-37 opět časem obarvit do původního originálního žlutého odstínu....
A mimochodem, v České republice je ještě šestý prototyp XZ-37, který nosil registraci OK-UJE a dnes je (s označením OK-120) ve zbirožském hasičském muzeu, kde jsem ho před třemi lety ulovil viz. Třista třicet tři stříbrných stříkaček, aneb setkání po letech….
 
text, foto: (jjk)

 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] 

   Na AZ Cup 2016 dorazil i "devátý" XZ-37 OM(K)-UJG

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama