Zajímavosti

16.03.2014 19:27

3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 3. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…

Potřetí začínáme parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), který pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). Tato paralela evokuje shodu počátečních písmen dvou států a to Belgie (odkud pochází autor fotografií a rekreační pilot Michal Svoboda) a Bolívie (kde byly fotografie pořízeny).Michal Svoboda do Bolívie v posledních patnácti letech pravidelně cestoval za prací na tamní univerzitě a když zbyla chvilka času odskočil si s Cessnou C150 i do oblak a šplhal s ní až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor a i stihl něco tam i vyfotit. Prostě původem Čech se nezapře ani v daleké cizině a ctí to masarykovské „vzduch je naše moře“. Bohužel už ty společnosti se kterými létal, nebo drobných stihl vyfotit neexistují (až na jednu výjimku) a tak je to už vlastně jen takové vzpomínání na nedávné doby, kdy ještě létaly. A tak jsme si zatím připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě. Dnes se jen vzpomínkou vrátíme za společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur a zmíníme se i o brazilské (stále existující) společnosti TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas, které do Cochabamby létá.

Společnost Aerosur, neboli Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur byla založena soukromými investory a jednou rodinnou společností v dubnu 1992 a tentýž rok se rozběhly linky na regionálních tratích letouny Fairchild Swearingen Metroliner a British Aerospace Bae-146. Následoval nákup třímotorových strojů Boeing B727 a rozšíření aktivit na charterové a i pravidelné lety, které směřovaly z hlavní základny společnosti na letišti Viru Viru International Airport v Santa Cruz de la Sierra. Po obnově a modernizaci letadlového parku kolem roku 2000 o Boeingy B737 a především dálkové letouny Boeing B747, B757 a B767 se společnost AeroSur rozkročila i do zahraničí a přes oceán a létala nejen do Dominikánské republiky, Spojených států a okolních zemí Jižní Ameriky i do Španělska. Po té, co se hroutila (i přičiněním stávajícího bolivijského režimu) letecká společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) v roce 2007, i tuto významnou společnost de facto vzal AeroSur pod svá křídla. Umožnila tak prodloužit život i Lloydu. Před pěti lety AeroSur plánoval dokonce rozvoj svých aktivit i do Paraguaye, ale to se nakonec nezdařilo a ani samotná společnost už moc dlouho neexistovala. Jak bylo řečeno v prvním díle, LAB Airlines byla státem zlikvidována a následně nahrazena nově založenou společností Boliviana de Aviación – BoA, kterou osobně prosadil bolivijský prezident Evo Morales. Logicky tedy po zániku LAB se trnem v oku stala vrchnosti i společnost AeroSur. Ta se znelíbila socialistickému prezidentu Moralesovi natolik, že pod záminkou daňových úniků (obvyklý způsob panovníků s diktátorskými sklony jak zlikvidovat nepohodlného soupeře) byla společnost na počátku druhého desetiletí 21. století státem systematicky dušena, až natolik, že v březnu, respektive dubnu roku 2012 pozastavila činnost a v květnu toho roku definitivně ukončila. Na konci své existence měla společnost posledních pět letounů Boeing B727/737/747, ale flotilou AeroSur prošla více než padesátka letounů od strojů Beechcraft Baron, Piper PA-31/34, BAe 146, Dornier Do 228, Fairchild Swearingen Metroliner, Jakovlev Jak-40, De Havilland Canada DHC-6 až po Boeingy téměž všech řad od B727 až po B767. Od roku 1992 v barvách AeroSur létaly i čtyři kunovické stroje Let L-410UVP-E8/20.
Po linkách AeroSur okamžitě skočila Moralesova státní společnost Boliviana de Aviación – BoA. Někteří bývalí zaměstnanci  AeroSur se ale nevzdali a po vyjednávání s americkým investorem Williamem Pettym plánují vytvořit novou leteckou společnost TU Aerolínea. Ale v tomto ohledu se zatím nic nového nestalo.
A ještě je na fotografiích je vidět letouny brazilské společnosti TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas založené v roce 1976 a mající své centrály v São Paulu a Rio de Janeiru. Od roku 2012 se letecká společnost TAM součástí LATAM Airlines Group (po fůzi mezi chilskou LAN Airlines a brazilskou TAM Airlines a dceřiné firmy působí i v Argentině, Kolumbii, Ekvádoru, Mexiku, Peru a Paraguay). Do března roku 2014 je i společnost členem nadnárodního souručenství Star Alliance a od dubna 2014 se přesouvá do aliance Oneworld. V současné době tvoří flotilu 166 letadel a létá do více než šedesáti destinací.
Historie společnosti však sahá mnohem dál za rok 1976 a to do roku 1961 kdy existovaly dvě malé společnosti TAM - Taxi Aereo Marília a TAM - Transportes Aéreos Regionais sdružené v TAM Group. V roce 1975 rozhodla brazilská vláda o vytvoření integrovaného systému regionální letecké dopravy rozděleného do pěti sektorů Brazílie a pět nově vzniklých regionálních přepravců získalo provozní licenci. Jedna z nich TAM - Transportes Aéreos Regionais začala v roce 1976 obsluhovat  jihovýchodní a střední západní část Brazílie. V roce 1999 byla založena společná joint-venture firma spolu s TAM - Taxi Aereo Marília a VASP (Viação Aérea São Paulo). Létat začala společnost s letouny Embraer EMB 110 Bandeirantes, ale to se ukázalo jako nedostačující a tak brzy do flotily přibyly stroje Fokker F27. V druhé polovině osmdesátých let společnost pohltila další regionální přepravce (VOTEC, posléze Brasil Central Linhas Aéreas) a ve flotile se objevily letouny Fokker F100. V devadesátých letech pak došlo na další nákup a to společnosti Helisul Linhas Aéreas a TAM nakupoval i letouny a to Airbusy A319/320, A330. Nakonec v roce 2010 došlo na smlouvu mezi TAM a chilskými LAN Airlines a bylo rozhodnuto o vytvoření LATAM Airlines Group v roce 2012. A jak bylo řečeno TAM Airlines dnes provozuje téměř sto sedmdesát letadel Airbus A319/320/321 a A330/350, Boeing B767/777 (a dříve to byly i typyi Embraer EMB 110 Bandeirante, Fokker F27 a F100, McDonnell Douglas MD-11, Airbus A340-500).
Ale s podobným názvem funguje i letecká společnost v Bolívii provozovaná a vlastněná armádou TAM - Transporte Aereo Militar, ale ta s tou brazilskou firmou nemá nic společného.
Ale na letišti v Cochabambě jsou v tomto případě k vidění letouny brazilské společnosti TAM.
A na letiště v Cochabambě se s Michalem Svobodou ještě jednou vrátíme a to jak za už neexistující firmičkou Aereo Horizontes, ale i za tím šplháním s Cessnou C150 do 15 300 stop, neboli 4 663,4 metrů.
A pro pořádek podotek k autorovi fotografií. Prof. Michal Svoboda, DrSc. rodilý Čech z Prahy, odešel po maturitě za minulého režimu do Belgického království kde vystudoval a kromě chemických vzorečků se tam i naučil létat (už 34 let má průkaz JAR-PPL). Jeho civilním oborem je však chemie a je profesorem Laboratoire de Chimie Biologique Faculté de Médecine Université Libre de Bruxelles v Bruselu a do Bolivie jezdil patnáct let v rámci universitní kooperace mezi belgickou CUD (Commission Universitaire au Développement) a universitou v Cochabambě (UMSS - Universidad Mayor de San Simon). Bylo to vlastně na tři pětiletky. V prvních deseti letech se jeho práce v Bolívii týkala laboratoří molekulární biologie programu Master organizovaném Commission Universitaire au Développement. A v poslední pětiletce tam působil jako akademický koordinátor všech 16 programu CUD (dvanácti výzkumných a čtyř programů Masters). Celý cyklus končí v březnu roku 2014.
text: (jjk), foto: Michal Svoboda
Zdroj: Michal Svoboda, www.tam.com.br, www.aviacionboliviana.net
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
AeroSur AeroSur
AeroSur
AeroSur AeroSur
AeroSur
AeroSur AeroSur
AeroSur
AeroSur AeroSur
AeroSur
AeroSur AeroSur
AeroSur
TAM Airlines TAM Airlines
TAM Airlines
TAM Airlines TAM Airlines
TAM Airlines
TAM Airlines TAM Airlines
TAM Airlines
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama