Zajímavosti

09.03.2014 19:57

1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 1. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem

Možná se ještě někdo vzpomene na americký film „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla, když jsem si uvědomil, že malé ohlédnutí za létáním a leteckými společnostmi v daleké jihoamerické Bolívii zprostředkoval vlastně Belgičan (je to oboje na „B“). Tedy Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Na Cessnu úctyhodný výkon, ale původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí a on sám už je také ostatně v důchodu. Tak si dnes v krátkosti zavzpomínáme na Lloyd Aereo Boliviano.

Ale nejdřív pro pořádek k autorovi. Je vcelku logické, že člověk s jménem Michal Svoboda, těžko bude rodilý Belgičan, jistě není. Je to Čech jak poleno a Pražák, ale okolnosti minulého režimu jeho kroky vedly do Belgického království kde vystudoval (dle dnes u nás používané terminologie je Ph.D., ale v Belgii se užívá, stejně jako dříve u nás DrSc.) a naučil se létat (už 34 let má průkaz JAR-PPL). Jeho civilním oborem je však chemie a je profesorem Laboratoire de Chimie Biologique Faculté de Médecine Université Libre de Bruxelles v Bruselu a do Bolivie jezdil patnáct let v rámci universitní kooperace mezi belgickou CUD (Commission Universitaire au Développement) a universitou v Cochabambe (UMSS - Universidad Mayor de San Simon). Bylo to vlastně na tři pětiletky. V prvních deseti letech se jeho práce v Bolívii týkala laboratoří molekulární biologie programu Master organizovaném Commission Universitaire au Développement. A v poslední pětiletce tam působil jako akademický koordinátor všech 16 programu CUD (dvanácti výzkumných a čtyř programů Masters). Celý cyklus končí v březnu roku 2014. Z toho je zřejmé, že času na focení nebylo zrovna přehršel, ale i tak se podařilo něco ulovit a i si v Bolívii zalétat. Ale to by na samotný úvod mohlo stačit a tak bychom se mohli dostat i ke zmiňované letecké společnosti Lloyd Aereo Boliviano.
Letecká společnost Lloyd Aereo Boliviano SAM (Sociedad Anónima Mixta), neboli také zkráceně zkráceně LAB Airlines má za sebou dlouhou a bohatou historii. Tato společnost provozovala vnitrostátní, mezinárodní osobní i nákladní dopravu více než osmdesát let, než doplatila na nevraživost současného vedení své země, tedy konkrétně za jejím koncem, kromě jiných faktorů, stála osoba prezidenta Evo Moralese. Ten si vymyslel „svého“ národního dopravce Boliviana de Aviación – BoA v roce 2007, kromě toho existuje Moralesem tolerovaná společnost TAM – Transporte Aéreo Militar, kterou vlastní a provozuje armáda, konkrétně bolivijské vojenské letectvo. A aby protěžovaná Boliviana de Aviación měla volnou cestu a neměla vážné konkurenty, tak ostatní velké společnosti musely z cesty. Kromě Lloyd Aereo Boliviano na to doplatila i společnost AeroSur (kde jeden čas létaly i kunovické letouny L-410 Turbolet).
Ale zpět k Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines. Tato společnost byla založena
Guillermo Kyllmannem v Cochabambě 15. září 1925. Název byl vybrán záměrně po britské pojišťovně Lloyd, pro jeho pověst bezpečí a jistoty. Provoz začala společnost už krátce po založení 23. září 1925 německým letounem Junkers F.13, který společnosti darovala německá komunita usídlená v Bolívii. LAB Airlines létala nejprve na vnitrostátních linkách, ale v roce 1930 otevřela první mezinárodní linku mezi La Pazem a brazilskou Corumbou a krátce na to i Rio de Janeirem. Přibývaly další destinace v zahraničí až se Lloyd stal po kolumbijské společnosti Avianca druhou největší v Jižní Americe. V roce 1932 však letadla společnosti zabavila bolivijská vláda. Jediným důvodem bylo, že Bolívie potřebovala leteckou techniku při válce s Paraguayí. V roce 1941 byla společnost Lloyd Aereo Boliviano reorganizována a stala se státním podnikem a zároveň s tím i vlajkovým dopravcem Bolívie. Společnost se začala opět utěšeně rozvíjet, ve druhé polovině padesátých let se ve flotile objevil zcela nový letoun Lockheed L-188 Electra, kterým LAB provozoval mezinárodní lety i na delší vzdálenosti. A dalším zvýšením komfortu bylo zavedení legendárních třímotorových letounů Boeing B727 na konci šedesátých let. Tento letoun zůstal ve flotile společnosti až do jejího hořkého konce celých čtyřicet let, což svědčí o odolnosti tohoto letounu. V té době Lloyd létal nejen po Jižní Americe, ale i na sever do Spojených států a do Španělska.
V polovině devadesátých let se však společnost začala potýkat se značnými finančními problémy a tak bolivijská vláda rozhodla o prodeji padesáti procent akcií do zahraničí. Spolumajitelem se tak v roce 1995 stala brazilská VASP - Viação Aérea São Paulo S/A, ale toto partnerství vydrželo jen několik let a v roce 2001 VASP odprodala svůj podíl zpět Bolivijcům. Zdálo by se, že se začíná LAB opět dařit, obzvlášť když v roce 2004 společnost získala jako kompenzaci za nezaplacené dluhy podíl v ekvádorských aeroliniích Ecuatoriana de Aviación. Ale ani to bolivijského dopravce nezachránilo. V roce 2006 musel Lloyd omezit, nebo zcela zrušit dálkové lety, které se nerentovaly mimo jiné už jen proto, že se z jejich výnosů nedařilo uhradit ani nájem letounů pro dlouhé trasy (v té tobě byla pronajata poněkud nesourodá sestava strojů Airbus A310, Boeing B757, Boeing B767 a Lockheed L-1011 TriStar). A do toho zasáhla Moralesova administrativa a 30. března 2007 rozhodla o zrušení a rozpuštění Lloyd Aereo Boliviano s účinností od 1. dubna 2007. LAB Airlines byla následně nahrazena nově založenou společností Boliviana de Aviación – BoA. Letouny v barvách LAB ještě v roce 2007 a 2008 alespoň dolétávaly chartery pod značkou AeroSur. Avšak jeden Boeing B727 v retro barvách Lloyd Aereo Boliviano na bolivijském nebi zůstal ještě přece jenom o něco déle a zdálo by se, že se společnost může byť v omezené míře vrátit, ale nestalo se tak a tento letoun (CP-1367) ač v barvách LAB, létal v posledních letech pro TAM - Transporte Aéreo Militar. A tím se uzavřela více než osmdesátiletá kapitola společnosti Lloyd Aereo Boliviano SAM (Sociedad Anónima Mixta) nadobro.
A my se s Michalem Svobodou ještě podíváme příště za nějakými obstarožními kousky roztroušenými po Jorge Wilstermann International Airport v Cochabambě a také za nějakým tím létáním nad bolivijskými velehorami v Cessně C150 společnosti Aéreo Horizonte, která už bohužel také je jen vzpomínkou.
text: (jjk), foto: Michal Svoboda
Zdroj: Michal Svoboda
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
LAB 2006 LAB 2006
LAB 2006
LAB 2006 LAB 2006
LAB 2006
LAB 2006 nad horami LAB 2006 nad horami
LAB 2006 nad horami
LAB v retro barvách v roce 2011 LAB v retro barvách v roce 2011
LAB v retro barvách v roce 2011
LAB 2006 nad horami LAB 2006 nad horami
LAB 2006 nad horami
LAB 2006 LAB 2006
LAB 2006
LAB 2006 nad horami LAB 2006 nad horami
LAB 2006 nad horami
LAB 2006 LAB 2006
LAB 2006
LAB 2006 schován za věží LAB 2006 schován za věží
LAB 2006 schován za věží
Michal Svoboda v C150 v Bolívii Michal Svoboda v C150 v Bolívii
Michal Svoboda v C150 v Bolívii

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama