Rozhovory a komentáře

10.01.2010 12:05

Stav blaženosti na sedm…

Anketa 09: Rozhovor s Pavlem „Břízou“ Březinou, (jjk) Stav blaženosti na sedm…

…je zadání termínu do křížovky v dnes už legendárním skeči Spejbla a Hurvínka, kdy nechápavého otce synek poučuje, že je to přece nirvana … A pravou nirvánu na Kanárských ostrovech prožívá v těchto dnech majitel a šéf firmy na výrobu a prodej potřeb pro paragliding, (což je pro něj rovněž Nirvana, ale s velkým „N“) a jeden z nejlepších českých reprezentantů v motorovém paraglidingu Pavel „Bříza“ Březina, který je úřadujícím vicemistrem světa jednotlivců v Novém Městě nad Metují v uplynulém roce, kde se svým Nirvana racing teamem v dresech české reprezentace získal zlaté medaile družstev. V tomto roce čtyřiačtyřicetiletý zalétávací pilot a inspektor PPG (motorového paraglidingu) a řekněme i zlepšovatel, vynálezce a experimentátor ve svém oboru, začínal s létáním koncem osmdesátých let vlečen i s padákem na laně za autem. Po roce 1990 zakládá paragliding klub Nirvana Zlín, prodává a servisuje padáky Edel a Wings of Change a jeho první motorovou tříkolka je v garáži „zbouchaná“ konstrukce s motorem Jawa 350 (m.j. je koníčkem Pavla Březiny motokros, takže lze lehce usoudit, kde se motocyklový motor vzal). Na přelomu tisíciletí už však existuje firma Nirvana paragliding vyrábějící vlastní produkci a současně s tím Pavel Březina soutěží jak na republikových mistrovstvích, tak na evropských a světových šampionátech. Do dnešních dnů posbíral nemálo titulů mistra České republiky, Slovenska a Německa a úspěchy sklízí jak on, tak jeho tým i na mezinárodní úrovni a to nejen na poli sportovním, ale i obchodním. A jak úspěšný rok 2009 hodnotí ve stavu blaženosti na Kanárských ostrovech pobývající šéf firmy, která v mnohých létavcích stav blaženosti navozuje a to nejen názvem?

 
 
1.Kterou událost považujete za nejvýznamnější v roce 2009 jak v České republice, tak na mezinárodní úrovni?
 
 
Změny v celosvětové a tím i české ekonomice, které ukazují, jak se která společnost s touto změnou vyrovná. Týká se to nejenom států ale i ekonomických subjektů. Tato situace prověří připravenost fungovat s omezenými prostředky. Myslím, že z toho budou mít profit zákazníci a spotřebitelé, jelikož dále budou dobře fungovat pouze společnosti, které mají kvalitní produkty (ať už výrobky nebo služby ) a dokáží udržet zákazníky pomocí dobrých služeb a přidané hodnoty.
 
 
2.Jaký rok jste měl vy? Co pro vás osobně bylo v tomto roce největším úspěchem?
 
 
V soukromém životě jsem měl úspěšný rok, pracovně jsem měl velmi úspěšný rok a sportovně jsme měli super úspěšný rok…
Dokončili jsme vývoj nového paramotoru Nirvana Instinct, kterým jsme se zabývali více než 8 let. Všechny testy dopadly výborně. Kanaďan Benjamin Jordan na tomto stroji zalétl světový vzdálenostní rekord ze západu na východ Kanady 10.000 kilometrů za 101 dní a za celých pět set letových hodin neměl žádný technický problém. Mně osobně se podařilo s Instinctem vyhrát Mistrovství České republiky a stal jsem se také vicemistrem světa v prestižní kategorii jednomístných motorových krosen. Ale hlavně sportovně jsme konečně prolomili smůlu a v týmech jsme se po několika druhých místech konečně stali mistry světa (všichni piloti české PPG reprezentace startovali na strojích Nirvana a jsou členy Nirvana racing teamu) a v jednomístných tříkolkách naši piloti obsadili stříbrnou příčku (opět všichni bodující za Nirvana racing team).
Obchodní ohlas kopíruje dosažené výsledky.
Tuším, že jako firma jsme udělali i po organizační stránce dobrou přípravu na očekávaný další rozvoj. 
 
 
3.Zažil jste v tomto roce i něco negativního? Tedy pokud opomineme počasí, které letos rozmrzelo snad každého kdo patří k českému létajícímu národu…
 
 
Budu asi výjimka, protože když se dívám do svého letového deníku … nálet kolem tři sta hodin kopíruje můj dlouhodobý průměr. Ale smutná událost nás postihla ihned několikrát: při tragické nehodě zahynul náš kamarád a americký zástupce Bill Crosby a po krátké nemoci zemřel osobní přítel a výborný pilot našeho racing teamu Nakazato Hirokazu z Japonska.
 
 
4.Jak trávíte zimní období mezi sezonami, jak se na tu další v roce 2010 připravujete?
 
 
Usilovně pracujeme na chystaných novinkách, děláme také nějaké organizační změny v pracovním týmu. No a já se budu na Gran Canarii připravovat letově, ale hlavně pro náš úspěšný záchranný systém Agama water resque systém budeme ve spolupráci s potápěči dokončovat záchranné režimy a testovat některé novinky rozšiřující jeho používání.
 
 
5.Pokud létání není současně vaším povoláním, jak se vám daří kombinovat civilní zaměstnání s létáním? Soutěže se většinou neomezují jen na dna volna…
 
 
Naštěstí je pro mě létání nejen koníčkem, ale i zaměstnáním. Bohužel, ale na mé další koníčky už mi vůbec nezbývá čas. 
 
 
6.Na čem nejraději létáte a do čeho byste radši nikdy nesedl?
 
 
Motorové padáky jsou mým nejobvyklejším (a i nejmilejším) létajícím nástrojem, rád se svezu i na bezmotorovém padáku (fakt na něm nelétám víc kvůli času) a mám rád i svezení v ultralajtu (tady už roční nálet počítám na prstech).
Rogalo vírník a helikoptéra mě doufám teprve čekají.
Nesedl bych babě na lopatu….
 
 
7.Jste vlastně takoví obojživelníci, někde na půl cesty mezi parašutisty a piloty klasických letadel, jaký je tedy váš vztah k parašutismu a létání v klasických letadlech?
 
 
Jako parašutista jsem se vlastně k paraglidingu dostal - dnes mě fascinuje hlavně swooping - to je zážitek a rád bych se někdy….. vlastně swoopaře se snažím napodobit když pořád zmenšujeme plochu mého padáku na hraní. (pozn.jjk: Swooping je přistání na rychlých padácích - používají se padáky o malých plochách, které tak parašutista výrazně více zatěžuje a dosahuje tím větší rychlosti) No a letadla mne přitahují a doufám, že se k nim brzy dostanu jako k obvyklejšímu dopravnímu prostředku, protože zatím létám pouze UL kategorii.
 
 
8.Co plánujete v sezoně 2010 a co považujete za vrchol té nastávající sezony?
 
 
Nám bohužel zrušili mistrovství Evropy, tak za vrchol sportovní sezony považuji kvalifikaci na světové letecké hry, které by měly být v roce 2011 v Dánsku. (pozn.jjk: nabídku na pořádání ME nepodal nikdo a pouze Francie by se přihlásila, ale kladla si pro ostatní členy CIMA mezinárodní letecké federace FAI nepřijatelné podmínky a tak bylo rozhodnuto o zrušení šampionátu)
Chtěl bych se kromě českého mistrovství zúčastnit také slovenského a německého.
Doufám, že vrcholem této sezony, tedy té soukromé, bude šťastné narození očekávaného následovníka.
 
 
9.Které z českých letišť je vaše nejoblíbenější (kromě vašeho mateřského) a nebo kde se vám nejvíce líbí a nejlépe létá?
 
 
Mým mateřským letištěm je nyní Zlín Štípa. Motorový paragliding nemá tak velké nároky na plochu letiště, tak je to spíš o lidech …  no a ti jsou na letištích většinou postižení stejnou vášní, tak bych jich mohl jmenovat spoustu. 
 
 
10.V letošním roce z mapy České republiky zmizelo letiště Holešov. Pokud jste ho znal a někdy na něm létal, máte na něj nějaké vzpomínky, o které byste se mohl podělit?
 
 
Na Holešovském letišti jsem začínal s parašutismem a tady jsem měl i své první solo na ultralightu. Také jsem tu měl první nouzák, když jsem až sem dotáhl z Prostějova letadlo se zablokovanou plně vyšláplou směrovkou.
Takže k němu mám srdeční vztah. Ale vše se pořád vyvíjí a tady vznikla průmyslová zóna a charakter letiště z ní nelze vymazat. Proto je to společně s přilehlými pozemky vhodnými pro PPG ke vzletu jedna z možností, kde bychom chtěli zbudovat v budoucnu novou provozovnu Nirvany.
 
Děkuji, zdravím na Kanárské ostrovy a přeji dobrý rok 2010 ….
 
 
rozhovor: (jjk) foto: archiv P.B. a (jjk)
 
 

foto: archiv P.B.
 

foto: archiv P.B.
 

Monument valley 2009 foto: P.B.
 

Monument valley 2009 foto: P.B.
 

Arizona 2009 foto: P.B.
 

pláž Okinawa foto:archiv P.B.
 

Zamotané šňůry....Jihlava foto: (jjk)
 

lelkování nad míčem...Jihlava foto: (jjk)
 

...jde se na start....Jihlava foto: (jjk)
 

P.B. sleduje jak konkurence nahazuje motor... Jihlava foto: (jjk)
 

pohled do očí...Jihlava foto: (jjk)
 

...a jde to i bez kouření...Jihlava foto: (jjk)
 

...a letííííí.....Jihlava foto: (jjk)
 

...blížení plížení kolem pytlíku...Jihlava foto: (jjk)
 

...pořádně zaměřit...Jihlava foto: (jjk)
 

...jen se správně trefit....Jihlava foto: (jjk)
 

...a mám ho !!! ...Jihlava foto: (jjk)
 

...s míčkem do oblak ... Jihlava foto: (jjk)
 

...do zatáčky... Jihlava foto: (jjk)
 

...a zpátky...Jihlava foto: (jjk)

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama