Rozhovory a komentáře

06.03.2010 15:31

Pod Špitálským lesem…

Anketa 09: Rozhovor se Zdeňkem Kölblem (jjk) Pod Špitálským lesem…

…jeden kilometr od hraničního kamene oddělujícího historické země Čechy a Moravu u jihlavské předměstské osady Henčov leží letiště. Ve druhé polovině března loňského roku se autor těchto řádků z tohoto letiště vydal na pohřeb letiště Holešov (Poslední LETU ZDAR z Letiště Holešov) Zlinem Z-43 a za kniplem s ing.Zdeňkem Kölblem. Druhdy vedoucí letového provozu Aeroklubu Jihlava, letecký instruktor a inspektor provozu ULL a také zakladatel a spolumajitel firmy Air Jihlava – service, která se především zabývá servisem, opravami a údržbou malých letadel. Ing.Zdeněk Kölbl je také spolutvůrcem programu na vedení letové agendy s názvem Flight Office 2000, který začal vznikat v roce 1998 původně pro potřeby Aeroklubu Jihlava a jehož cílem byla snaha včlenit do programu co nejvíce zkušeností z vedení administrativy potřebné pro chod letecké organizace a ulehčit její vedení. Postupně byly k programu doplněny přídavné moduly (sklady LPH, evidence para a další), které z něj vytvořily systém, kterým je možné uceleně evidovat většinu činností potřebných pro provoz letecké firmy. Dnes se Air Jihlava - service zabývá i provozem letadel a leteckými pracemi, výukou pilotů v letecké škole, fotolety, rekognoskačními lety a leteckými pracemi v zemědělství. A je držitelem oprávnění leteckého servisu dle PARTu M hlavy F, s žádostí o udělení oprávnění k řízení letové způsobilosti letadel dle PARTu M hlavy G a oprávněním na údržbu typů L-200 Morava, Zlin Z-42/142/43/126/226, L-60 Brigadýr, na rodinu „Blaníků“ L-13/33 a jejich motorizovaného příbuzného L-13 Vivat (SW/SE) a také malé Cessny řady 100 a 200 a větroně VSO-10. Air Jihlava – service rovněž úzce spolupracuje s firmou Jihlavan airplanes s.r.o. na zalétávání a ostatních letových zkouškách vyráběných letadel a s První brněnskou strojírnou a.s. Velká Bíteš na zajištění provozu a údržby experimentálního kluzáku L-13TJ, na kterém jsou ověřovány vlastnosti unikátního proudového motoru TJ100 vyráběného touto firmou…. A jak se Zdeňku Kölblovi líbil rok 2009?

 
1.Kterou událost považujete za nejvýznamnější v roce 2009 jak v České republice, tak na mezinárodní úrovni?
 
 
Pokud myslíte leteckou, tak Mistrovství světa v ultralehkém létání u nás v Jihlavě – pěkná a vydařená akce, dobré počasí.
 
 
2.Jaký rok jste měl vy? Co pro vás a vaší firmu bylo v roce 2009 nejdůležitější?
 
 
Nestěžuji si. Nejdůležitější bylo, je a bude přežít a to ve všech možných významech tohoto slova.
 
 
3.Zažil jste v tomto roce i něco negativního, nebo zklamalo vás v tomto oboru něco? Tedy pokud opomineme počasí, které letos rozmrzelo snad každého kdo patří k českému létajícímu národu…
 
 
Trpkým zklamáním i zkušeností jsou pro mě zhoršující se vztahy na našem letišti.
 
 
4.Jak trávíte zimní období? Létání je sice vaším povoláním, takže létáte celoročně, ale přece jenom je zima jistým odpočinkovým obdobím… 
 
 
Snažím se nabrat síly na sezónu a být víc doma.
 
 
5.Na čem nejraději létáte a do čeho byste radši nikdy nesedl?
 
 
Čím větší letoun, tím lépe. Nejraději mám AN-2. Zatím se držím zásady, že v rogalle a nižších aparátech bych při vší úctě k nim nerad letěl.
 
 
6.Jaký je váš vztah k parašutismu, skočíte si někdy jen tak pro radost?
 
 
Rád se dívam jak paragáni mizí v hloubce pod letadlem, ale s dotaženými sedačkovými pásy kolem boků. Skákat se nechystám.
 
 
7.Co vás v roce 2010 čeká a co plánujete?
 
 
Chtěli bychom rozšířit flotilu letadel a rozsah činností firmy.
 
 
8.Které z českých letišť je vaše nejoblíbenější (kromě vašeho mateřského) a nebo kde se vám nejvíce líbí a nejlépe létá?
 
 
Hodně se mi líbí Jindřichův Hradec.
 
 
9.V roce 2009 z mapy České republiky zmizelo letiště Holešov. Ostatně byli jsme spolu na jeho pohřbu … létal jste na něm častěji a máte na něj nějaké vzpomínky, o které byste se mohl podělit?
 
 
Byl jsem tam jen párkrát, krásná rovina včetně povrchu (stejně jako bývalá Slatina), kterou jsme jim záviděli.
 
(pozn.(jjk) v roce 2001 bylo letiště Brno – Slatina zrušeno a zůstal zde jen heliport Letecké záchranné služby. Po přestěhování letecké záchranky na letiště Brno –Tuřany byl koncem roku 2006 zbourán i historický hangár s věží řízení letového provozu. V roce 2009 byla k odprodeji nabídnuta i vojenská část letiště Brno – Černovice, kde naposledy působila 33. Letecká opravárenská základna.)
 
 
rozhovor, foto: (jjk), foto: Air Jihlava - service
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama