Rozhovory a komentáře

08.01.2011 09:05

Po pětiletce v roce šestém….

Rozhovor s Martinou Vodičkovou - JLČB, text. (jjk), foto: Mvod Po pětiletce v roce šestém….

…se ocitlo plánské letiště v roce 2011. V letošním roce tedy fakticky oslaví sedmdesáté čtvrté narozeniny, protože bylo uvedeno do provozu v roce 1937, ale my dnes mluvíme o jiném výročí a to od okamžiku, kdy se Jihočeské letiště České Budějovice stalo oficiálně civilním vnitrostátním a kdy vznikla akciová společnost stejnojmenného názvu. Od roku 2005 se také z bývalého vojenského letiště stěhuje armáda a o dva roky později získává licenci na provozování mezinárodních letů. A také v roce 2007 česká vláda rozhoduje o bezúplatném převodu areálu letiště do vlastnictví Jihočeského kraje. O další dva roky letiště zažívá vskutku zatěžkávací zkoušku při setkání ministrů zahraničních věcí Evropské unie Gymnich 2009. A v uplynulém roce probíhá první etapa modernizace letiště, jejíž nejviditelnějším symbolem by se dala nazvat do pastelových barev vyvedená věž řízení letového provozu a administrativní budova.

Českobudějovické letiště tak s koncem roku 2010 dokončilo svou pátou civilní sezonu a v roce 2011 vstupuje do šestého roku svého (po dlouhé vojenské etapě reinkarnovaného) života.
 
 
V této souvislosti rozhodně není od věci se na hodnocení uplynulé sezony, kterou provázelo i dokončení zmíněné první etapy modernizace, zeptat tiskové mluvčí Jihočeského letiště České Budějovice Mgr.Martiny Vodičkové ….
 
 
V minulém roce svatý Petr nad milovníky létání na jihu Čech příliš ochrannou ruku nedržel. V prvních třech měsících, kdy zima vládla pevnou rukou, se do vzduchu vydali jen ti z nejodvážnějších. Následovalo přívětivých sedm měsíců, kdy nebe nad Letištěm České Budějovice nezůstalo prázdné ani okamžik, a zase měsíce, kdy po dráze spíše rejdily stroje určené na zimní údržbu než letadla. Suma sumárum pečlivě vedené statistiky ukazují, že v loňském roce jsme na Letišti České Budějovice zaznamenali 8 tisíc pohybů. Přestože počet pohybů v podstatě stagnuje, lze ze statistik vyčíst stoupající zájem ze zahraničí, neboť počet mezinárodních letů se opět navýšil. Když už se ohlížíme za dobou ledva uplynulou, nedá mi to, abych nepřipomněla alespoň dvě z akcí, které se u nás uskutečnily. Tou první byl pokus o rekord v počtu ultralevých letadel, která si dají rande na jednom letišti. Přiznejme, že o regulérnosti utrženého rekordu, můžeme diskutovat, neboť jsem se nedočetla, s jakým počtem jsme soutěžili, ale setkání to bylo více než zdařilé. Tak tedy: komisaři z pelhřimovské Agentury Dobrý den zaregistrovali rekordních 89 ultralehkých letadel, která přiletěla v sobotu 11. září na Letiště České Budějovice. Přijali pozvání Plachtařského klubu historických kluzáků, který celou akci pořádal s vydatnou pomocí nadšenců, jejichž letadla mají na našem letišti domovský hangár. Více jak tisíc návštěvníků mohlo obdivovat ukázky virtuozity pilotů, ale i preciznost a um leteckých modelářů.  O měsíc později 9. října měli zájemci možnost vrátit se do začátků aviatiky a obdivovat odvahu mužů, co si troufnou osedlat létající stroje. Ze vzletové dráhy Letiště České Budějovice startoval Blériot XI, dokonalá replika stroje, s nímž se před sto lety nad České Budějovice vznesl Jan Kašpar. Poměrně silnému větru navzdory a za velké podpory diváků letadlo pilotoval pan Peter Mára, v České republice jediný majitel licence opravňující pilotovat Kašparův Blériot. Tento stroj je součástí létajícího cirkusu Martina Kindernaye a vlastní ho Aeropark Hradec Králové. 
 
 
 
…a co vás na Plané čeká v roce 2011 a v jakém stadiu je projekt druhé etapy modernizace? S tou souvisí i studie moderního terminálu na zelené louce….
 
Rok 2011 bude pro Letiště České Budějovice velmi náročný, neboť vše směřuje k zahájení další etapy rekonstrukce a modernizace. První výrazné stavební aktivity na sebe nedají dlouho čekat, odehrají se už v první polovině roku. 9 a půl kilometru oplocení, včetně 8 vstupních bran, rozdělí letiště na veřejný a neveřejný prostor, kam bude povolený vstup jen po splnění přesně daných podmínek. Toto opatření slouží k posílení bezpečnosti leteckého provozu. Výstavba oplocení letiště bude stát několik desítek milionů korun a její financování zajišťuje Jihočeský kraj jako vlastník areálu. To nejdůležitější a také dlužno říci nejnáročnější, teprve přijde. Jihočeský kraj už podal žádost do Regionálního operačního programu Jihozápad o finanční podporu, díky níž odstartuje druhá etapa výstavby letiště. V této fázi se počítá s výstavbou terminálu na zelené louce, s rozšířením stojánky pro letadla, také s úpravou vzletové a přistávací dráhy a výstavbou technického zázemí, zahrnujícího budovu hasičského záchranného letištního sboru, hlavní vrátnici a bezpečnostní centrum. Součástí této investice je také radionavigační a světelný systém, včetně technologického vybavení řídící věže. Náklady jsou předběžně odhadovány na téměř miliardu korun, polovinu lze získat z evropských fondů, prostřednictvím ROP JZ. Regionální rada Jihozápad má rozhodnout o tom, zda finančně podpoří rozvoj Letiště České Budějovice do 15. dubna tohoto roku, stavbu bude možné zahájit v podzimních měsících. Tak nám držte palce, ať vše vyjde tak, jak si přejeme.
 
 
Ještě obligátní otázka v tomto počasí. Jak se na jihu perete se záplavou sněhu a jak za těchto podmínek zvládáte letecký provoz?
 
 
Na jihu Čech není kupodivu tolik sněhu, jako leží všude jinde. Dráha Letiště České Budějovice je uklizená, což už mnozí s úspěchem vyzkoušeli. Doufáme, že nás nepřekvapí sněhové nadělení, pokud ano, zase vyhrneme rukávy a budeme se prát o každý metr suché dráhy – řečeno obrazně. V reálu do boje vyráží technika na zimní údržbu a zdá se, že tuhle bitvu zatím vyhrává.
 
 
 
Děkuji za krátký rozhovor a určitě se všichni těšíme na teplé a slunné měsíce letošní sezony.
 
rozhovor: (jjk),  foto: Mvod    
 
 
P.S. odkazy na některé události z roku 2010 a to na zářijový slet s leteckým dnem Komáři se ženili, mravenci se rojili…, na říjnové cvičení Integrovaného záchranného systému Letecká katastrofa, nebo Válka světů? a na červencovou návštěvu se vzdušnou obhlídkou nově opravené věže Inspirace Stendhalem, Červený a černý v Budějovicích.
 
 
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama