Aktuality

25.05.2016 01:00

Z Naganského expresu je ponorka

(red), trs www.museum-kunovice.cz Z Naganského expresu je ponorka
Organizátoři Velkého přeletu dosáhli dalšího pokroku při demontážích letounu Tu-154M reg. č. 1016 „Naganský expres“. V sobotu 14.května 2016 se podařilo pomocí jeřábu sejmout svislou ocasní plochu čili kýl letadla. Vzhledem k tomu, že tuto část označuje ruský výrobce za nedemontovatelnou součást letounu, lze to považvat za velký úspěch.
Sobotnímu jeřábování předcházely téměř tři měsíce příprav. Nejprve bylo nutné odkrytovat úsek pod kořenem ocasu, v němž se nacházely desítky svorníků spojujících kýlovou plochu s trupem, a poté je postupně povolit a vyrazit ven. Opět se pracovalo v obtížných podmínkách ve výšce několika metrů, buď uvnitř trupu v jeho horní části, vestoje na plošinách a žebřících, nebo na vnější části pláště letadla v horolezeckých postrojích.
Sobotu 14.května 2016 pak všichni strávili intenzivní prací s jeřábem. Nejprve bylo nutné upoutat demontovanou kýlovou plochu do závěsů a poté, co ji jeřáb nadlehčil, bylo možné vyrazit nebo odvrtat poslední svorníky, na nichž spočívala. To zabralo většinu odpoledne. Večer před 19,00 hodinou se povedlo kýl oddělit od letounu. Vzhledem k větrnému počasí a váze demontovaného kýlu nám však dalo zabrat i samotné složení součásti na určené místo ve správné poloze.
Poté, co se podařilo demontovat motorové gondoly, stabilizátory a vnější části křídel, připomíná nyní stroj s trochou fantazie spíše obrovskou ponorku než letadlo. „Vždycky jsem chtěl mít v muzeu ponorku,“ směje se vedoucí LMK Martin Hrabec. „A teď máme ‚TU-boat‘“.
Nyní už před „muzejníky“ je poslední etapa prací. Zbývá demontovat centroplán – mohutné vnitřní části křídel s palivovými nádržemi – od trupu. Jedná se o nejpevnější součást konstrukce letounu. V současnosti probíhají přípravné práce, což opět znamená „nekonečné“ šroubování, rozpojování kabelů, trubek a dalších součástí. Během dubna byly do Kbel převezeny a nátěrem opatřeny podpěrné konstrukce, na nichž bude letadlo spočívat během demontáže a po ní. Na výrobě se podíleli partneři: na materiál finančně přispěla společnost REC Group, konstrukci navrhla firma Evektor a samotnou výrobu zajistila firma Kovokon.
K samotné demontáži centroplánu by mělo dojít v letních měsících. Organizátoři přeletu věří, že se v dohledné době budou moci podělit o další dobré zprávy.
Více informací pokračujte na... http://www.museum-kunovice.cz/velky-prelet/;  https://www.startovac.cz/projekty/velky-prelet/; https://www.facebook.com/zachranteLMK;  https://twitter.com/VelkyPrelet (pro další informace se obraťte na asistentku kapitána Terezu Šírovou: muzeum-kunovice@seznam.cz +420 602 749 358 trsirova@gmail.com)
 
  
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama