Aktuality

20.03.2017 01:00

Vzlétl stroj SM-92TE Praga Alfa

(red), www.orbisavia.cz Vzlétl stroj SM-92TE Praga Alfa
Na Mezinárodní den žen ve středu 8.března 2017 došlo k významné události pro firmu Orbis Avia, ale i pro řadu podniků českého leteckého průmyslu. Z dráhy letiště v Hradi Králové poprvé vzlétl víceúčelový letoun SM-92TE Praga Alfa. Po té, co bylo letounu s registrací OK-PRA vydáno Úřadem civilního letectví zvláštní osvědčení letové způsobilosti, byl následně proveden úspěšný, tři čtvrtě hodiny trvající úvodní let,  a další dva navazující zkušební lety.
Typ SM-92TE Praga Alfa vychází z ruského letounu Finist, konstruovaného pro provoz v extrémních podmínkách. Bytelné konstrukce si před několika lety všimla česká společnost Orbis Avia, která v typu spatřuje velký potenciál, protože tato kategorie letadel ve světě stárne a v brzké době bude nutné stávající letový park obnovit. Ovšem kvalitní a provozně nenáročná náhrada současných typů zatím na světovém trhu není. Na výrobu prvních letounů pro zákazníky by mělo dojít už v roce 2017 a v současné době podle firmy je zájem o cca osm desítek letadel.
 
Počátkem devadesátých let se v Sovětském svazu řešil problém, čím nahradit stroj An-2. Optimální variantou byla výměna An-2 za dva typy současně a to větší L-410 a menší a levnější, kterým byl po výběrovém řízení v roce 1990 vybrán letoun SM-92 Finist vyvinutý společností NKF Technoavia. Zálet prvního prototypu se uskutečnil už v roce 1993, v roce 2000 pak byla úspěšně zalétána i verze s turbovrtulovým motorem a v roce 2008 byl tento letoun pod označením SM-92T typově certifikován úřadem MAK v Rusku. V roce 2012 byl po předchozích přípravách spuštěn projekt modernizace SM-92T a transferu výroby do České republiky.
Nový model letadla označovaný jako SM-92TE, byl v roce 2015 typově certifikován ruským úřadem MAK, dle posledního vydání předpisu AP-23 (ekvivalent FAR-23). Letoun je mj. vybaven moderní avionikou Garmin 500.
Prvním představitelem tohoto typu letounu je v.č. 03-004, SM-92TE Praga Alfa.
 
Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa je víceúčelový jednomotorový turbovrtulový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem. Kabina je sedmimístná (7 plnohodnotných dospělých osob evropského typu), letoun je jedno-pilotní koncepce a vyhovuje předpisům EASA CS-23 a FAA FAR 23.
Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa nepotřebuje ke svému provozu schválených letišť, dokáže operovat z jakékoliv plochy s dostačující nosností podloží. Letoun nevyžaduje hangárování.
Speciálně konstruované křídlo s výborným aerodynamickým profilem P-301 M-15 umožňuje letové režimy v širokém pásmu rychlostí, dostatečně veliké řídící plochy umožňují letounu provoz v obrovském rozsahu hodnot centráží, což se velmi příznivě projevuje v hodnocení uživatelské přívětivosti a bezpečnosti. Letoun je standardně vybaven velikými bočními posuvnými dveřmi, které značně zefektivňují provoz letounu.
Typ použité avioniky vychází z priorit zákazníka, výrobce bude nabízet moderní glass cokpit s využitím zařízení firmy Garmin, na přání také Avidyne, nebo Honeywell.
 
 
Délka:
9,974 m
Výška na zemi:
3,15 m
Výška za letu:
4,182 m
Rozpětí:
14,96 m
Počet sedadel pro cestující:
6
 
Max. vzletová hmotnost:
3000 kg
Max. přistávací hmotnost:
3000 kg
Užitečné zatížení:
900 kg*
Max. cestovní rychlost KIAS:
300 km/h
Pádová rychlost KIAS:
100 km/h
 
Rychlost stoupání u hladiny moře:
9,5 m/s
Rychlost stoupání ve výšce 3000 m:
7,8 m/s
Čas stoupání do výšky 4000 m (MTOW):
12 min
Vytrvalost:
7 hod
Pohonná jednotka:
GE M601F (777 SHP)*
 
 
*(podv. kontejner do 300 kg)
**alternativně GE H80/P&WC PT-6 s novou dvojčinnou vrtulí Avia Propeller AV-803 (Tractor type) s reverzním režimem a o průměru 2,7m. Motor nevyžaduje kontrolu horkých částí (platí pro GE M601F / H80).
Více informací na: http: www.orbisavia.cz
 
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama