Aktuality

04.09.2017 17:12

Vládla zatáhla oponu za historií letecké záchranky

(red), (jjk), www.mzcr.cz Vládla zatáhla oponu za historií letecké záchranky
Vláda České republiky 4. září 2017 na výjezdním jednání v jihomoravské Lednici rozhodla o řešení zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2020. Členové kabinetu schválili návrh, který předpokládá od roku 2021 zabezpečení této služby státem. Fungovat má i nadále celkem deset základen letecké záchranné služby, z toho po jednom má provozovat armáda a policie  a dalších osmi nově zřízený státní podnik. Ovšem toto časové období na zřízení státní firmy podobného rozsahu je natolik krátké, že je prakticky nerealizovatelné, aby se všechno spolehlivě stihlo. Prakticky to může v nejhorším případě znamenat úplné ukončení činnosti stávajícího systému.
Podle vládních snů má být základna Plzeň i nadále přímo zajišťována armádou, stejně tak jako základna v Praze Leteckou službou Policie České republiky. A na dalších osmi základnách v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Jihlavě, Liberci, Olomouci, Ostravě a v Ústí nad Labem by měl zajišťovat leteckou záchranku nově zřízený státní podnik. S čímž však nesouhlasí Asociace krajů a leckteří odborníci. Navíc tento model není v Evropě obvyklý. Podobný model, který je naivním snem vláda, je do jisté míry podobný s modelem v Polsku. V Maďarsku má sice na starosti LZS také stát, kde je Národní záchranná služba sdružující centrálně celý systém (tedy včetně pozemní záchranky), ale v Maďarsku v současném modelu letecká záchranka vznikla až v roce 2006 a navíc v úzké součinnosti s rakouským Helikopter Air Transport  - Heliair Gmbh.  a rakouským autoklub (ÖAMTC). Ve Slovinsku, Řecku a Chorvatsku zajišťuje leteckou záchrannou službu policie nebo armáda. A v Německu prozozuje LZS několik soukromých firem, ale i policie a armáda v malém množství. Podobně je to také ve Finsku, Rakousku, Francii, Nizozemsku, Španělsku, Belgii, Norsku či Velké Británii. Na Slovensku je jeden soukromý provozovatel Air Transport - Europe.
Navíc na přípravu zcela nové firmy „na zelené louce“, vyřízení všech potřebných povolení, zaškolení personálu a pořízení nových vrtulníků (vzhledem k výrobním lhůtám) jsou dva roky velmi krátká doba. A na to poukazoval i expertní tým, který pro vládu připravoval podklady a odhadl minimální dobu přípravy vzniku státního provozovatele na tři roky. S největším nesouhlasem se rozhodnutí vlády setkalo u odborníků z Asociace záchranných služeb a na krajských hejtmanstvích. Kraje zodpovídají za fungování jednotlivých zdravotnických záchranných služeb. Ovšem veškeré námitky vláda zamítla a i přes zásadní odpor ze strany Asociace krajů České republiky, ministr Miloslav Ludvík prakticky nerealizovatelnou koncepci. A i argumentace se pohybuje spíš v oblasti snů a chimér, ale s praktickým fungováním LZS nemá nic společného. „Považuji to za důležité strategické rozhodnutí. Letecká záchranná služba, jako státem garantovaná služba, získá jistotu dlouhodobého fungování bez nutnosti opakovaného zadávání veřejných zakázek. To umožní její efektivnější fungování. V neposlední řadě bude mít stát možnost investovat peníze do modernizace techniky i výcviku personálu. Stát bude také moci flexibilně provádět změny v rozsahu služby a přímo ovlivňovat kvalitativní parametry služby,“ uvedl ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík. 
Vláda uložila ministru zdravotnictví v termínu do 31. prosince 2017 předložit plán potřebných kroků k zajištění provozu základen v Praze a v Plzni a ke zřízení nového státního podniku, jež má podle vládních od roku 2021 provozovat LZS ve zbývajících osmi základnách v České republice.
(red), (jjk), www.mzcr.cz
 
 
 
 
 
 
 
 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama