Aktuality

12.12.2017 12:00

V pravé poledne, aneb tři dvanáctky zahájily stavbu terminálu

(jjk), www.kraj-jihocesky.cz, www.c-budejovice.cz, www.airport-cb.cz V pravé poledne, aneb tři dvanáctky zahájily stavbu terminálu
Dne 12. prosince 2017 přesně ve dvanáct hodin, tedy v poledne, byl odhalen základní kámen nového terminálu mezinárodního letiště České Budějovice – Planá. Zahájena tak byla stavba poslední etapy výstavby, a zároveň dokončení modernizace českobudějovického letiště. Dostavba odbavovací haly (a nového světelného dráhového systému) by měla stát zhruba 495 milionů korun, trvat 550 dní, a s dokončením se počítá do května roku 2019. Optimistické předpoklady zahájení plného mezinárodního provozu hovoří o roku 2020.
Slavnostní zahájení stavby se odehrálo za účasti hejtmanky Jihočeského kraje Ivany Stráské, ředitele letiště Ladislava Ondřicha, předsedy představenstva zhotovitele stavby, firmy Hochtief CZ Tomáše Korandy, prvního náměstka primátora Českých Budějovic Petra Podholy a radního Michala Kohna.
Jihočeské letiště České Budějovice – Planá, někdejší základna 1.stíhacího leteckého pluku a dnes civilní mezinárodní letiště stojí už od druhé poloviny 30.let dvacátého století. Provoz zahájený v roce 1937 přerušila nejprve druhá světová válka, kdy zde fungovala základna německého vojenského letectva, ale po ní se sem vrátil civilní provoz a na letišti fungovala i pravidelná linka Praha - České Budějovice. Po roce 1948 se areál stal plně vojenským letištěm, což trvá do roku 1996, respektive do roku 2005. V roce 2003 vzniká ultralehký plánský aeroklub a ve středu 30.září 2009 opouští poslední voják Armády České republiky areál kasáren v areálu Letiště České Budějovice – Planá s výjimkou strážní služby, kterou zajišťují příslušníci Vojenských lesů a statků ČR na bázi smlouvy s armádou. Tím také končí definitivně vojenská kapitola českobudějovického letiště.
Ale 2.ledna 2006 se započal nový život tohoto letiště, tentokrát v civilní mezinárodní podobě.
Tehdy dne 2. ledna 2006 přišlo prvních třináct „statečných“ poprvé do nové práce. Jejich zaměstnavatelem byla Jihočeským krajem a městem České Budějovice založená akciová společnost Jihočeské letiště České Budějovice, jejímž úkolem bylo na jihu Čech provozovat mezinárodní letiště. Souběžně s přípravou pronajatých prostor vedení společnosti usilovně směřovalo k otevření civilního letiště. V dubnu roku 2006 Letiště České Budějovice zahájilo letecký provoz a všechno začalo směřovat k postupné modernizaci areálu.   
V  roce 2010 se uskutečnila první etapa rekonstrukce a modernizace Letiště České Budějovice, jejímž výsledkem je nově opravená budova řídící věže, zrekonstruovaná administrativní budova a zasíťování areálu, zahrnující vodovodní a plynové přípojky, včetně optických telefonních kabelů. Tato první etapa, která byla prvním k vybudování standardního regionálního mezinárodního letiště, stála Jihočeský kraj, jako hlavního investora přes 65 milionů korun.
Právě zahájená druhá etapa by měla umožnit, aby letiště České Budějovice mohlo zhruba do tří let standardním, přiměřeně velkým regionálním leteckým přístavem, který bude schopen odbavit kapacitně deset středně velkých letadel typu Airbus 320, nebo Boeing 737 denně. Cena druhé etapy bude zhruba 495 milionů korun. Stavba potrvá 550 dní do května 2019 a zhotovitelem je firma Hochtief CZ a.s.
Provoz v plném veřejném mezinárodním rozsahu by tu mohl být zahájen až po udělení příslušného certifikátu, tedy někdy během roku 2020.
„Jedná se o další krok k tomu, aby se naše letiště stalo plnohodnotným veřejným mezinárodním leteckým přístavem pro charterovou, turistickou, obchodní i nákladní mezinárodní a vnitrostátní dopravu a mohla tu přistávat taková letadla jako Boeing 737 či Airbus A320. Jsem přesvědčena o tom, že tato konečná fáze jeho modernizace, po které volají lidé i firmy, přinese ve finále prosperitu celému jihočeskému regionu,“ uvedla hejtmanka Stráská s tím, že kraj stále hledá strategického partnera, který by letiště provozoval.
Podle prvního náměstka hejtmanky Josefa Knota modernizace obnáší výstavbu terminálu pro odbavení cestujících či vybavení letiště radionavigací. „Počítá se i s rozšířením odbavovací plochy, stavbou parkoviště pro cestující nebo vybudováním zázemí pro zabezpečení leteckého provozu,“ pokračoval Knot.
Předseda představenstva Koranda sdělil, že jejich firma má s podobnými projekty dlouholeté zkušenosti. „Například jsme dokončili a předali do provozu novou řídící věž na letišti Leoše Janáčka v Ostravě, účastnili jsme se několika etap rozšíření letiště Václava Havla v Praze či jsme budovali integrované řízení letového provozu v Praze Jenči. Vzhledem k tomu jsem přesvědčený, že i tento projet bez problémů zvládneme,“ míní Koranda.
Ředitel Ondřich připomněl, že se jedná o vyvrcholení snah, které sahají 12 let nazpět, kdy Planou opustila armáda, a padlo rozhodnutí, že se z původně vojenského stane letiště civilní. „Po dokončení uvedené modernizace přijde na řadu proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz. Licenci uděluje Úřad pro civilní letectví, který má na tento proces ze zákona až rok,“ vysvětlil Ondřich. „Z toho vyplývá, že by zde provoz v tomto plném rozsahu mohl být zahájen někdy během roku 2020,“ dodal ředitel.
Vlastníkem areálu letiště je Jihočeský kraj. Provoz zajišťuje společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je kraj rovnocenně zastoupen s městem České Budějovice. Nyní je držitelem licence pro neveřejný mezinárodní provoz. Ta mu umožňuje přijímat a odbavovat středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů. Kvůli chybějícímu vybavení tu zatím nelze přijímat lety za zhoršeného počasí a letadla tu mohou přistávat pouze ve dne a za dobré viditelnosti. Druhá etapa modernizace Letiště České Budějovice navázala na I. etapu z roku 2010. Provedena byla tehdy například rekonstrukce řídicí věže i administrativní budovy a oplocení od sebe oddělilo veřejnou a neveřejnou zónu. Kraj do ní investoval 110 milionů korun.
 
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama