Aktuality

04.01.2020 01:00

V Budějovicích VFR den/noc a otevřený terminál

(red), www.airport-cb.cz V Budějovicích VFR den/noc a otevřený terminál
Dne 2. ledna 2020 Jihočeské letiště České Budějovice uvedlo do zkušebního provozu nový terminál a současně s tím i zahájilo zkušební provoz VFR den/noc. V provozu tak je i takzvaná střední stojánka před terminálem (APN – M). Povolen je i provoz letadel 1B s proudovými motory, ale pouze na RWY 27. A ve stejný den také začal ve zkušebním provozu pro piloty fungovat nový terminál a tzv. „střední stojánka“ (Odbavovací plocha APN – M, pojezdová dráha TWY – B a část TWY – T) a během ledna 2020 bude do provozu uveden i handling).  
Letiště funguje v běžném provozu s poskytováním informací známému provozu na letišti a v ATZ. Novým volacím znakem je Budějovice RADIO, kmitočtový kanál je bez změny 135,930. Podmínky provozu letiště jsou důkladně popsány v prezentaci, která je na těchto stránkách umístěna jako poslední v rubrice letiště: Zahájení zkušebního provozu VFR Den/Noc. viz http://www.airport-cb.cz/…/f…/File/2020/LKCS_VFR_den-noc.pdf
 
Co se táče Světelného zabezpečovacího zařízení (SZZ). V provozu od 2.ledna 2020 jsou postranní dráhová návěstidla RWY a TWY – B –, postranní návěstidla APN – M –, světelné sestupové návěstidlo PAPI 09/27 a přibližovací světelná soustava RWY 27 900 metrů (RWY 09 je zkrácená).
V provozu jsou nově instalovaná letecká pozemní zařízení (, tzv. LPZ) a tedy náhradní zdroje (NZE) pro napájení zařízení CCR pro SZZ, MET, ILS umístěných na letišti. Dále náhradní zdroj (NZE) s UPS pro napájení TWR a technologie na technickém sále AMS, ILS, MET, REDAT a náhradní zdroj pro napájení terminálu (není LPZ).
V provozu je i meteorologický systém VAISALA, osvětlený větrný rukáv 09/27 vysoký šest merů, anemometr Ultrasonic 09/27 (výška 10 metrů), senzory teploty, vlhkosti a tlaku (vše RWY 27) a sdružené zařízení PWD (detektor současného počasí a měření a výpočet dohlednosti a dráhové dohlednosti RVR) a měření základny oblačnosti a vrstev (Ceilometer).
Co se týče plánu pro rozšíření provozu, tak poskytování informací známému provozu na letišti a v ATZ, tzv. „RADIO“ v režimu VFR den/noc je ve zkušebním provozu od 2.ledna 2020 ve zkušebním provozu, VFR noc O/R. Poskytování služby AFIS v režimu VFR den/noc bude uvedeno do provozu během června 2020 a zahájení zkušebního provozu ILS / DME a poskytování služby AFIS – IFR se předpokládá v lednu 2021.
 
 
 
Modernizace letiště byla zahájena v prosinci roku 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Investorem stavby byl Jihočeský kraj, který je spolu s městem České Budějovice zakladatelem společnosti Jihočeské letiště České Budějovice a také vlastníkem celého areálu. První etapa modernizace byla dokončena v červnu 2010.
V červnu 2016 byla ukončena první část dostavby, kdy byla opravena vzletová a přistávací dráha. Součástí opravy ranveje bylo zpevnění a zdrsnění povrchu dráhy, včetně doplnění nového vodorovného leteckého značení, které bude sloužit i pro navigaci běžných dopravních letadel. Spolu s opravou ranveje byly zcela nově vybudovány vnitroareálové komunikace, umožňující pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště. Součástí stavby byla příprava sítí a šachet na osazení světelné navigace a radionavigace. První novou budovou, která vyrostla v areálu letiště v rámci modernizace, je bezpečnostní centrum, to je osazeno moderními bezpečnostními technologiemi a slouží jako vstupní brána pro zaměstnance a nájemce, kteří pracují v neveřejné části letiště.
A nakonec 12.prosince 2017 byla slavnostně zahájena poslední etapa „Modernizace Letiště České Budějovice“, která by měla být dokončena v polovině roku 2019. Modernizace zahrnovala výstavbu terminálu pro odbavení cestujících, vybavení letiště radionavigací a světelnou navigací, rozšíření odbavovací plochy, stavbu parkoviště pro cestující a vybudování zázemí pro zabezpečení leteckého provozu.
Od léta 2019, po dokončení výstavby a modernizace letiště, přišel na řadu zkušební provoz a postupné oživování všech nových systémů. Zároveň se rozeběhl proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz u Úřadu pro civilní letectví, který by měl být dokončen do konce roku 2020, aby mohl plný mezinárodní provoz začít od roku 2021.
 
 
A o letišti České Budějovice – Planá na jiných místech MLČR: 2007 Na den letectva tradičně v Budějicích; 2008 Singin' in the Rain nad BudějovickemPlaná jako Zolná … pod mrakem; 2009 Z Plané odešli poslední vojáci; 2010 Pozdrav ze zasněžených Českých Budějovic …Hemžení na věži na PlanéVěž se klube a sezona v plném prouduInspirace Stendhalem, Červený a černý v BudějovicíchKomáři se ženili, mravenci se rojili…Letecká katastrofa, nebo Válka světů?: 2011 Po pětiletce v roce šestém….Vítejte u nás v mrakoptakohradu!...; 2012 Do nového roku s novou frekvencí…, 2013 Dvojnásobné narozeniny a Planá jako další lázeňské letiště?Mateschitzova bujná miminka u červené věžeJeště trocha léta na Plané … a desáté výročí aeroklubu, 2014 Stíhačky od Mateschitze, saniťáci a třeba Sverdlovsk? A 2015 Kryštof třináctý stěhovavý, barevní hasiči a srnky za plotem.
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama