Aktuality

16.02.2017 17:49

UL-39 Albi se vrátil na nebe

(red), www.fs.cvut.cz UL-39 Albi se vrátil na nebe
Dne 16. února 2017 se na letišti České Budějovice - Planá opět vznesl letoun UL-39 Albi. Letoun řízený Radimem Štěrbou s nekonvenčním pohonem a vodorovnou ocasní plochou upravenou po nehodě 3.června 2016 absolvoval dva zkušební lety v celkové délce jedné hodiny. Letoun bude absolvovat náročný program letových zkoušek nezbytných k získání letové způsobilosti v kategorii ultralehkých aerodynamicky řízených letounů.
O novinkách ze zkušebního provozu bude ČVUT v Praze, Fakulta strojí, Ústav letadlové techniky průběžně informovat (www.fs.cvut.cz).
Kdysi v devadesátých létech dvacátého století se začalo hovořit o tom, že by se dala vymyslet a vyrobit ultralehká verze nějakého vojenského proudového letounu. S tímto nápadem přišli těsně před koncem minulého tisíciletí na pražském Českém vysokém učení technickém v Praze, konkrétně v Ústavu letadlové techniky Ing. Robert Theiner Ph.D. jako duchovní otec nápadu vyrobit provozuschopný „odlehčený“ letoun L-39 Albatros (tedy UL-39), poháněný dmychadlovým motorem. Záměrem bylo (i při zapojení studentů ČVUT) vypracovat provozuschopný ultralehký letounek podobný svou koncepcí stroji Aero L-39 Albatros, s maximální vzletovou do 472,5 kg, a to včetně padákového záchranného systému. Během těch zhruba sedmnácti let od počátečního nápadu se projektem zabývalo více než sto padesát studentů ČVUT (a samozřejmě spolupracovníci vedoucího Ústavu letadlové techniky Roberta Theinera, Jiří Brabec, Martin Helmich, Miroslav Kučera, Tomáš Sommer, Karel Barák, Tomáš Čenský, Tomáš Kostroun…) v rámci svého bakalářského, magisterského a doktorského studia a k tomu i specializované firmy firmy LA Composite a Jihlavan Airplanes. 
Na realizaci a vývoji celého projektu se podílelo i díky svému grantu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. Ale to nebylo všechno, protože demonstrátor UL-39 byl testován jako bez pohonné jednotky, tak i s ní v aerodynamickém tunelu VZLÚ a testy pohonné jednotky BMW S1000RR (999 m³, max. výkon 142 kW) probíhaly na letišti Hradčany přikurtované na závodním speciálu Buggyra. UL-39 jako dvoumístný letoun v tandemovém uspořádání byl navržen ve shodě s předpisem UL-2 dle LAA pro ultralehká letadla. Trup, křídla, ocasní plochy jsou navrženy jako celokompozitní konstrukce (technologie autoklávu, vytvrzováním uhlíkových kompozitních materiálů ve speciálních zařízeních pomocí vysokého tlaku a vysoké teploty) a pohonnou jednotkou je ventilátorový propulzor tvořený pístovým spalovacím motorem a jednostupňovým axiálním ventilátorem sestávajícím ze statoru a rotoru (přičemž stator je umístěn před rotorem).
A tak se po poněkud možná dlouhém vývoji konečně ultralehký UL-39 v pondělí 4.dubna 2016 na českobudějovickém mezinárodním letišti v Plané (a někdejším vojenském letišti) vznesl oficiálně poprvé do vzduchu (i když už samozřejmě měl za sebou nějaký ten zkušební let) za kniplem se zkušebním pilotem Radimem Štěrbou z firmy Jihlavan airplanes, a v přítomných (nevědoucích) svým zcela neleteckým a neobvyklým zvukem vzbudil údiv. Na druhou stranu si musíme si uvědomit, že se jednalo a jedná především o studentskou práci Českého vysokého učení technického, která zcela naplňuje myšlenky Jana Ámose Komenského „škola hrou“. Na praktickém konkrétním úkolu jako je stavba konkrétního letounu, který nakonec opravdu létá, si studenti logicky nejlépe ověří v praxi poznatky, které znají (či vymyslí) jen na papíře.
Letoun UL - 39 Albi, jehož prázdná hmotnost je 320 kg zatím létá jen rychlostí kolem dvou set kilometrů za hodinu, ale měl by časem dospět k vyšším hodnotám, protože by měl mít rozsah od 65 km/h pádové rychlosti v přistávací konfiguraci až po 340 km/h při maximální rychlost. A jinak je rozpětí 7,22 metru, délka 7,49 metru, výška: 2,99 metru, a vzletová maximální hmotnost 472,5 kg.
 
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama