Aktuality

05.04.2016 01:00

UL-39 Albi na Plané

(red), www.airport-cb.cz, www.cvut.cz UL-39 Albi na Plané
Na letišti České Budějovice - Planá se v pondělí 4.dubna 2016 odborné veřejnosti za asistence televizních kamer poprvé představil unikátní letoun s dmychadlovým pohonem UL-39 Albi OK-UUH 01 vyvinutý ve spolupráci Českého vysokého učení technického v Praze / Fakulty strojní, společnosti Jihlavan airplanes, s.r.o. a LA composite, s.r.o.
Vývoj letounu trval sedmnáct let na Fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Praze a vedoucím projektu byl a je Ing. Robert Theiner, Ph.D.. Na celkovém vývoji se podílelo cca dvě stě lidí a ČVUT na projektu spolupracovalo s firmami Jihlavan airplanes, s.r.o. a LA composite, s.r.o..
Ultralehký letoun UL-39 Albi OK-UUH 01 je dlouhý něco přes sedm metrů a rozpětí má sedm a půl metru a hmotnost je 320 kilogramů (maximální rychlost 340 km/h, maximální vzletová hmotnost 472,5 kilogramu). Rychlost letouny by měla být kolem dvou set kilometrů za hodinu. Letoun v kategorii ultralight by měl mít díky své koncepci vlastnosti proudového letadla a je to první letoun vyrobený u nás z prepregů autoklávovou technologií, která se zahřátím prostoupí tkaninou a letoun se tak de facto upeče. Letoun má  dmychadlový pohon a vrtule je ukrytá uvnitř letounu jako je tomu u některých typů leteckých modelů. Výsledkem projektu je ultralehký letoun nové generace poskytující potenciál pro dosažení vyšších výkonů, vyšší bezpečnosti provozu a udržitelného rozvoje v oblasti sportovního a turistického letectví. Dalším uplatněním lehkého letounu s dmychadlovým pohonem je vojenské letectvo. „Ztížená identifikace UL - 39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schována uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu“ popisuje jednu z mnoha výjimečností letounu Ing. Robert Theiner, Ph.D., vedoucí Ústavu letadlové techniky, Fakulty strojní ČVUT v Praze. Jedná se o první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, který bude moci pilotovat běžný sportovní pilot. „V podstatě každý kdo má průkaz na sportovní letadlo, si bude moci zalétat se stíhačkou“ dodává Bc. Radek Filip, generální ředitel Jihlavan Airplanes, s.r.o.. Letoun Albi je výsledkem práce akademických pracovníků Fakulty strojní ČVUT v Praze - Ústavu letadlové techniky, průmyslových partnerů, ale také 130 diplomových a několika disertačních prací studentů ČVUT.
 
  
  
 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama