Aktuality

27.05.2018 01:00

Stane se z Bombardier CS100, Airbus A210?

(red), www.bloomberg.com Stane se z Bombardier CS100, Airbus A210?
V říjnu roku 2017 společnost Airbus oznámila akvizici ve společnosti Bombardier pro novou generaci letounů řady C s tím, že získala 50,1 procenta. A tak jako v případech ostatní, jako bylo ovládnutí společnosti Eurocopter, i v tomto případě se hovoří o tom, že dojde k přejmenování projektu. Jak známo vrtulníky z rodiny Eurocopter se přejmenovaly na Airbus Helicopters, tak z EC135 se stal typ H135. Tak se i tedy hovoří o tom, že by se stroje Bombardier CS100/300 stanou letouny Airbus A210 a A230.  
Kanadská společnost Bombardier představila v roce 2004 na veletrhu ve Farnborough nový model typu C (CSeries), přičemž písmeno „C“ bylo odkazem na firmu Canadair, která se stala součástí společnosti Bombardier Aerospace v roce 1986 a zároveň jistým abecedním symbolem, že typ C Series doplní hlavní hráče na trhu Airbus a Boeing.
Bombardier CS100 vzlétl v září 2013 a v červenci 2015 už mířil letoun k prvnímu zákazníkovi Swiss International Air Lines. CS100 má kapacitu 108 až 133 sedadel a o dva roky později vzlétl i CS300 pro 130 - 160 cestujících. Dne 14.prosince 2016 si tento větší stroj přebral první dopravce, lotyšský airBlatic. Náklady na vývoj a výrobu nového letounu byly pro kanadskou firmu zhruba šest miliard dolarů.
V říjnu 2017 však společnost Airbus ohlásila vstup do projektu „CSeries“ a získala i zároveň 50,01 procent akcií, přičemž Bombardier si ponechal 31 procent akcií a Investissement Québec 19 procent. Pokud antimonopolní úřady v Evropě i v Kanadě tuto operaci schválí v průběhu druhé poloviny tohoto roku, bude to znamenat mimo jiné i to, že Airbus pro výrobu letounů CSeries postaví nový montážní závod ve městě Mobile ve státě Alabama.
Současně s tím se objevily i informace, že by chtěl Airbus zařadil letouny CS100 a CS300 do svého portfolia podobně jako to udělal s vrtulníky Eurocopter. Ovšem v případě těchto letounů by se využilo zatím volné číslování jakoby předcházející řadu letounů Airbus A320. Z toho tedy by vyplývalo, že z modelu CS100 by se stal Airbus A210 a z modelu CS300 nově Airbus A230. Pokud by tedy k užší spolupráci kanadského Bombardieru a Airbusu došlo a zároveň k začlenění obou modelů pod značku Airbus, zcela jistě by došlo i ke sdílení mnoha komponentů, a tím i ke snížení nákladů na výrobu. Současně by z toho profitoval i Bombardier, protože zatím je pevných 348 objednávek na tento letoun a spolupráce s firmou Airbus by zvýšila možnosti nových objednávek a dodávek.
A co se týče změn názvů letounů by se vlastně ani nejednalo o nějakou novinku. K podobné situaci došlo i u legendárního letounu Douglas DC-9, který se nejprve změnil na McDonnell Douglasem MD-80/85 a posléze nový typ MD-95 po spojení s Boeingem v roce 1997 na Boeing 717-200.
 
 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama