Aktuality

28.01.2018 01:00

Loňský rok, a i ten letošní, na Plané

(jjk), www.airport-cb.cz Loňský rok, a i ten letošní, na Plané

V roce 2017 Letiště České Budějovice zaznamenalo 6 824 pohybů, z toho 710 mezinárodních. Ve srovnání těchto čísel s rokem 2016 se celkově počet pohybů, tedy vzletů a přistání, snížil o šestnáct procent. Zmenšila se i celková hmotnost letadel. Jednoduchým vysvětlením je, že od 1. ledna 2017 přestala na Letišti České Budějovice působit letecká záchranná služba, která zde fungovala téměř rok a půl.  Na nižší počet pohybů mělo vliv i mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike 2017, které v měsíci září na určitou dobu Letiště České Budějovice uzavřelo od leteckého světa.

Ale co se týče letů mezinárodních, těch bylo 710 a to je vzrůstající tendence, což svědčí o stoupající oblibě Letiště České Budějovice v zahraničí.
Ale je si také třeba uvědomit, že stále probíhá rekonstrukce a modernizace českobudějovického mezinárodního letiště, která směřuje k výstavbě nového terminálu a zahájení standardní civilní charterové a pravidelné letecké dopravě. Čemuž absence jakékoli odbavovací budovy pro cestující zatím brání, a bez níž je jakékoli zahájení pravidelného odbavování cestujících na pravidelných, či charterových linkách, je nemyslitelné.
Ovšem tento okamžik se už konečně přiblížil, protože 12. prosince 2017 byl odhalen základní kámen nového terminálu mezinárodního letiště České Budějovice – Planá. Zahájena tak byla stavba poslední etapy výstavby, a zároveň dokončení modernizace českobudějovického letiště. Dostavba odbavovací haly (a nového světelného dráhového systému) by měla stát zhruba 495 milionů korun, trvat 550 dní, a s dokončením se počítá do května roku 2019. Optimistické předpoklady zahájení plného mezinárodního provozu hovoří o roku 2020.
Slavnostní zahájení stavby se odehrálo za účasti hejtmanky Jihočeského kraje Ivany Stráské, ředitele letiště Ladislava Ondřicha, předsedy představenstva zhotovitele stavby, firmy Hochtief CZ Tomáše Korandy, prvního náměstka primátora Českých Budějovic Petra Podholy a radního Michala Kohna.
Jihočeské letiště České Budějovice – Planá, někdejší základna 1.stíhacího leteckého pluku a dnes civilní mezinárodní letiště stojí už od druhé poloviny 30.let dvacátého století. Provoz zahájený v roce 1937 přerušila nejprve druhá světová válka, kdy zde fungovala základna německého vojenského letectva, ale po ní se sem vrátil civilní provoz a na letišti fungovala i pravidelná linka Praha - České Budějovice. Po roce 1948 se areál stal plně vojenským letištěm, což trvá do roku 1996, respektive do roku 2005. V roce 2003 vzniká ultralehký plánský aeroklub a ve středu 30.září 2009 opouští poslední voják Armády České republiky areál kasáren v areálu Letiště České Budějovice – Planá s výjimkou strážní služby, kterou zajišťují příslušníci Vojenských lesů a statků ČR na bázi smlouvy s armádou. Tím také končí definitivně vojenská kapitola českobudějovického letiště.
Ale 2.ledna 2006 se započal nový život tohoto letiště, tentokrát v civilní mezinárodní podobě.
Tehdy dne 2. ledna 2006 přišlo prvních třináct „statečných“ poprvé do nové práce. Jejich zaměstnavatelem byla Jihočeským krajem a městem České Budějovice založená akciová společnost Jihočeské letiště České Budějovice, jejímž úkolem bylo na jihu Čech provozovat mezinárodní letiště. Souběžně s přípravou pronajatých prostor vedení společnosti usilovně směřovalo k otevření civilního letiště. V dubnu roku 2006 Letiště České Budějovice zahájilo letecký provoz a všechno začalo směřovat k postupné modernizaci areálu.   
V  roce 2010 se uskutečnila první etapa rekonstrukce a modernizace Letiště České Budějovice, jejímž výsledkem je nově opravená budova řídící věže, zrekonstruovaná administrativní budova a zasíťování areálu, zahrnující vodovodní a plynové přípojky, včetně optických telefonních kabelů. Tato první etapa, která byla prvním k vybudování standardního regionálního mezinárodního letiště, stála Jihočeský kraj, jako hlavního investora přes 65 milionů korun.
Právě zahájená druhá etapa by měla umožnit, aby letiště České Budějovice mohlo zhruba do tří let standardním, přiměřeně velkým regionálním leteckým přístavem, který bude schopen odbavit kapacitně deset středně velkých letadel typu Airbus 320, nebo Boeing 737 denně. Cena druhé etapy bude zhruba 495 milionů korun. Stavba potrvá 550 dní do května 2019 a zhotovitelem je firma Hochtief CZ a.s.
Provoz v plném veřejném mezinárodním rozsahu by tu mohl být zahájen až po udělení příslušného certifikátu, tedy někdy během roku 2020.
Vlastníkem areálu letiště je Jihočeský kraj. Provoz zajišťuje společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je kraj rovnocenně zastoupen s městem České Budějovice. Nyní je držitelem licence pro neveřejný mezinárodní provoz. Ta mu umožňuje přijímat a odbavovat středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů. Kvůli chybějícímu vybavení tu zatím nelze přijímat lety za zhoršeného počasí a letadla tu mohou přistávat pouze ve dne a za dobré viditelnosti. Druhá etapa modernizace Letiště České Budějovice navázala na I. etapu z roku 2010. Provedena byla tehdy například rekonstrukce řídicí věže i administrativní budovy a oplocení od sebe oddělilo veřejnou a neveřejnou zónu. Kraj do ní investoval 110 milionů korun.
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama