Aktuality

29.08.2011 22:17

EV-55M oficiálně představen ve vzduchu

text,foto: (jjk), Evektor EV-55M oficiálně představen ve vzduchu

Dnes 29. srpna 2011 v 15 hodin a 10 minut se oficiálně ve vzduchu představil prototyp nového českého dopravního letounu EV-55M Outback za řízení zkušebního pilota Evektoru Josefa Charváta a vojenského pilota mjr. Jiřího Hány. EV-55M je vojenská varianta víceúčelového letounu EV-55 Outback, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu 9 - 14 cestujících nebo 1824 kg nákladu. Letoun EV-55 bude nabízen ve třech variantách uspořání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, verze pro přepravu nákladu a kombinovaná verze s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části.

Dnes se uskutečnilo v prostorách společnosti Evektor slavnostní letové předvedení nového turbovrtulového letounu EV-55M Outback. Prototyp letounu EV-55M Outback úspěšně dokončil základní letové ověření. Dosud bylo provedeno celkem 11 letů s náletem 9 hodin. Během dosavadních letových zkoušek byla ověřena funkce pohonné jednotky, hydraulické soustavy a avioniky. Dále byly ověřeny stoupací rychlosti, vyvažitelnost letounu a celkové chování letounu v různých fázích letu až do rychlosti 300 km/h. Během zkušebních letů byl letoun pilotován továrním zkušebním pilotem Josefem Charvátem, Petrem Jarockým a vojenským pilotem mjr. Jiřím Hánou.
„S dosavadním průběhem a výsledky zkušebních letů jsme spokojeni. Naměřené letové charakteristiky a výkony letounu odpovídají našim předpokladům. Během následujících měsíců plánujeme intenzivní letové zkoušky a zároveň budou pokračovat pozemní pevnostní zkoušky druhého prototypu. V průběhu podzimu zahájíme montáž druhého letového prototypu — letounu vč. 003, který již bude plně konformním letounem, tzn. bude odpovídat stavu sériových letounů.“, prohlásil Petr Štěrba, hlavní konstruktér letounu EV-55M Outback.
Letoun EV-55M je vojenský víceúčelový letoun určený pro dopravu cestujících, nákladu a speciální mise. Jedná se o hornokřídlý letoun poháněný dvěma turbovrtulovými motory Pratt8LWhitney Canada PT6A-21 se čtyřlistými vrtulemi Avia AV-844. Mezi klíčové vlastnosti letounu EV-55M patří vysoká cestovní rychlost přes 400 km/h, schopnost provozu z nezpevněných a krátkých přistávacích drah, a prostorná kabina pro přepravu 9 — 14 cestujících nebo až 1 824 kg nákladu, která může být na přání vybavena speciálním zařízením pro vojenské mise.
Projekt letounu byl iniciován společností Evektor a Asociací leteckých výrobců ČR v roce 2004, kdy bylo vytvořeno konsorcium, jehož členy jsou: Evektor spol. 5 r.o.; Evektor-Aerotechnik a.s.; AERO Vodochody a.s.; Alucast s.r.o.; Avia Propeller; Jihlavan a.s.; Jihostroj a.s.; MESIT přístroje spol. 5 r.o.; Mikrotechna Praha a.s.; PBS Velká Bíteš a.s.; SVÚM a.s.; TEAZ s.r.o, Technometra Radotín a.s.; ÚJV Řež a.s.; UNIS a.s.; Letecký ústav VUT v Brně, VR Group a.s.; VZLÚ a.s. Projekt je od samého počátku zařazen do programu podpory vědy a výzkumu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Specializuje se především na vývoj a konstrukci letadel a automobilů. Mezi letouny, které byly vyvíjeny společností Evektor, patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a především EV-55M Outback.
 
                                                                                                                                   text, foto: (jjk)
Zdroj:Evektor

 

K letounu se ještě vrátíme v dalším materiálu, ale už jsme o stroji EV-55 několikrát referovali viz. Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil, Za „Evíkem“ do Hradišťa…tedy do Kunovic…, Evík nad záhonem!!! …a letíííííí…, Evík na záhonu…
text, foto: (jjk)
Zdroj:Evektor
 
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama