Aktuality

29.12.2016 01:01

Co rok dal. Srpen 2016

(jjk) Co rok dal. Srpen 2016
Druhý prázdninový měsíc srpen jsme například obdivovali, u nás skoro neznámý, letounek Europa XS Monowheel, nebo nový logotyp společnosti Belavia a stále ještě rozebírali a na cestu připravovali Tu-154M reg. č. 1016 „Naganský expres“. Ale kromě toho byl slet historických letounů v Plzni, na Nechranické přehradě poskakovali parašutisté do vody, ale i polský LOT měl narozeniny a v Lešanech tanky jezdily. Byly, ale také soutěže, jako plachtařský šampionát juniorů a akademiků ve Vysokém Mýtě, nad Velkým Poříčím Hronovské přeháňky, v Moravské Třebové evropské mistrovství akrobatů, v Klatovech po hladině jak vodoměrky bruslili parašutisté, v Podhořanech tuzemsky vrtěli rotory vrtulníkáři a na Kladně se zase „Běhounkovalo“. Kromě toho sedmdesátiny oslavili v Táboře, v Chrudimi se také veselilo a už jen modýlek zbyl v Mariánských Lázních po kdysi honosném leteckém nádraží. A už jen na okraj vzpomínka na OK-MEH, tedy dnes AP-BLA.
 
6.8.2016
text: (jjk), foto: Robert Kolek, (jjk)
Už je to přece jenom nějaký čas, co se i trupy dopravních letounů staly čímsi jako reklamní plochou propagující všelicos, od potravinových doplňků, automobilů, fotbalových šampionátů, aktivity Organizace spojených národů, olympijských her až po třeba divadelní představení. Jsou však letecké společnosti, které jsou velmi konzervativní. A to až tak konzervativní, že nemusí svá letadla propagačně přemalovávat do tzv. retro barev, protože jejich livery samo osobě působí poněkud jako restro. Mezi takové společnosti patří běloruský národní dopravce a letecká společnost Belavia, která po osamostatnění víceméně převzala barvy Aeroflotu se vším všudy, jen poněkud jinak zbarvila svislou ocasní plochu. O to větší překvapení, že se v Ostravě obarvil jeden letoun do reklamních barev…
 
7.8.2016
text, foto: Miloš Jenčík, text: (jjk)
Obvykle po pojmem slet si mnozí představí ultralehkých letounů, nebo motorových rogal a podobně. V Plzni se posledních několik let letecký den nekonal (má to jisté technicko-organizační důvody eufemisticky řečeno) a tak se tu slétávají majitelé a provozovatelé historických letounů takzvaných warbirdů. Některé historické letouny na letišti Plzeň – Líně i bydlí. Třetí slet 3rd Czech Warbird Fly-In 2016 se tu konal 5.-7.srpna 2016.
 
7.8.2016
text: (jjk), foto: Jiří Maken (+ Pavel Mareček a spol.)
Co tam ten Evžen Huml v té vodě hledá, že by kapra Bohouše Císaře? A co to tam ti hasiči v té vodě dělají? Někomu by to mohlo připadat i jako jeden díl ze slavného seriálu Chalupáři, kdy se hasičské družstvo hemží kolem rybníka. Ale tentokrát to bylo mnohem prozaičtější. Nechytal tam kapra Evžen Huml, kterého tam vhodil Bohouš Císař, ale místní hasiči tam lovili parašutisty, kteří do toho rybníka spadli. Oni tam totiž 6.srpna 2016 trénovali na Nechranické přehradě parašutisté přistání na vodní hladinu…
 
7.8.2016
(red), www.museum-kunovice.cz
Na přelomu července a začátkem srpna 2016 se podařila další etapa v putování letounu Tupolev Tu-154 z Prahy do Kunovic realizovat. Došlo k amputaci pravého křídla od trupu. Základním pokrokem při demontáži letounu Tu-154M reg. č. 1016 „Naganský expres“ byla neděle 31. července  2016, kdy se po poledni povedlo odpojit pravý centroplán (vnitřní část křídla) od trupu letounu. 
 
7.8.2016
text, foto: (jjk)
Už je to dlouhých sedm desítek let od 7.srpna 1946, kdy zahájila polská letecká společnost Polskie Linie Lotnicze (LOT) pravidelné spojení mezi Varšavou a Prahou. Sice prvním městem, které bylo navštěvováno, jako přestupní, polskou leteckou společností bylo Brno (na trase Varšava–Katovice–Brno–Vídeň) už v roce 1929, ale pravidelnou konečnou destinací se až v roce 1946 stala Praha. Od té doby LOT létá do Prahy pravidelně a je jedním z nejhojnějších návštěvníků. A dnes mezi těmito hlavními městy létá LOT pětkrát za den.
 
8.8.2016
text: (jjk), foto: (jjk), Archiv (jjk) via V.P.
Letouny Airbus A320 už nějaký čas nejsou ve flotile Českých aerolinií. Některé stroje z této flotily zamířily do Pákistánu k vlajkovému dopravci tohoto asijského státu PIA Pakistan International Airlines. Ostatně před dvěma roky už dva stroje ČSA na pronájmu u PIA byly (viz. Oba Airbusy A320 v Pákistánu 31.3.2014). V pondělí 8.srpna 2016 se, ale poněkud netradičně připomněl jeden ze strojů, který nyní slouží u PIA a to A320-214 OK-MEH, respektive AP-BLA, když skončil po vynuceném technickém přistání v bahně mimo dráhu.  
 
13.8.2016
text: (jjk), foto: Radek Štěpán
Na konci druhého srpnového týdne se do makovice Choceňské věže ve Vysokém Mýtě vrátila schránka s různými vzkazy. A tak jako před více než stoletím se tam dostala dokumentace ze srazu stříkaček Stratílek, festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto, nebo Autoklubu Karosa a další různé připomínky současného života, pro generace příští. Snad se nezapomnělo i na létání, protože k Vysokému Mýtu létání neodmyslitelně patří a kromě toho právě v tomto období, od 31.července 2016 do 12.srpna 2016 zde probíhalo Plachtařské mistrovství ČR juniorů a akademiků 2016.
 
14.8.2016
text, foto: (jjk)
Ještě před nějakým časem byl nad vchodem do malého areálku vojenské posádky na letišti v Klatovech nápis o službě socialistické vlasti. V posledních letech to působilo dosti bizarně, když za tou bývalou vojenskou bránou parkovalo hejno severoirských letounů Short SC.7 Skyvan s rakouskými registracemi. Ale když se tahle bývalá brána trochu opravovala, tak došlo i k novému nátěru a letos jsem si všiml, že vidět není jediné červené písmenko. Také už je na tomto letišti Klatovy – Chaloupky už úplně jiný život. Na jednom z nejživějších a nejzajímavějších letišť u nás se opět po roce konala parašutistická soutěž Pink Canopy Piloting Open 2016 - Mezinárodního mistrovství ČR v parašutismu - swoop (mezi dny 11.-13.srpna 2016). 
 
20.8.2016
text, foto: (jjk)
Chodívalo se tehdy tak trochu tajně kouřit kamsi za strom, nebo na mýtinu mezi chatičky. Někteří si našli místo u pomníčku Václava Beneše Třebízského a nebo na vyhlídce nad městem. Všudypřítomné však bývaly rozmazlené a zvědavé veverky Zuzanky s lehce vypelichanými ocásky. Ale také tu býval velmi významný letecký mezinárodní dopravní uzel. Uplynulo už mnoho vody, veverky Zuzanky už dnes člověk nepotká ani kdyby hledal i v těch nejhustších hvozdech a co se leteckého dopravního uzlu týče, po moderním terminálu mezinárodního letiště z projekčního plátna architekta Pavla Janáka zbyl jen zmenšený model. Architekta Pavla Janáka (a tak trochu i ty veverky Zuzanky) stojí za to připomenout v souvislosti s letištěm Mariánské Lázně – Skláře a takovým trochu dvojím kulatým výročím. 
 
21.8.2016
text: (jjk), foto: Klára Teichmannová & kolektiv
Tak jsme si nějak v posledních dvou, třech letech zvykli, že v letních měsících jsou nesnesitelná suchá horka. Jenže letos se nám trochu nečekaně vrátilo takové to klasické středoevropské léto, kdy v polovině srpna už se s ránem mezi kopečky zjevují stříbrné mlhovinové záclony jak pro lesní vílu určené, teploty se trochu převalují pod desítkou, nějaké ty prleťové perličky dešťových kapek po listech utíkají a během dne prořezává stádo beránků honících se po obloze paprsky slunce, které donutí lesy vůkol opět mlhovinové obláčky stříbrných záclon vrátit vodu zpátky na oblohu, a nakonec jako velké finále svatý Petr obrátí svůj džber vzhůru dnem. V Hronově, ve Velkém Poříčí se po patnácté od 13. do 20.srpna 2016 létal patnáctý ročník Hronovských Orlíkovských přeháněk… 
 
21.8.2016
text, foto: (jjk)
To se takhle vezme něco vixlajvantu, něco plechu, nějaké to plexisklo, sešroubuje se to dohromady a uplácá z toho cosi podobné vajíčku, dozadu se vrazí násada ke koštěti s větrníčkem na konci, k tomu se přimontuje motor  Lycoming a na střechu tohoto výtvoru se přimontují použité skokanské lyže a je to. Tak a pak si do toho výtvoru sednou dva aviatici, vezmou si kbelík a začnou předvádět podivuhodné věci. No jistě, na letišti Podhořany se konal ve dnech 18.-21.srpna 2016  historicky druhý český šampionát ve vrtulníkovém létání, tentokrát s velmi hojnou mezinárodní účastí (v prvním ročníku se zde hlavně představili polští vrtulníkáři).    
 
27.8.2016
text, foto: (jjk)
Na naší obloze (a na našich letištích) se prohánějí taková sympatický vozítka. Tedy ne jen na našich, ale vlastně po celé Evropě (a i leckde v zámoří). Takové jednomotorové strojky ne nepodobné tuzemskému veteránovi, motorizovanému Blaníku L-13 SE(SW) Vivat. Takové turistické vozítko jako je L-13 SE(SW) Vivat, jsou i například Samburo AVo-68R, nebo Scheibe SF-25 C Falke. Na první pohled vzdálený příbuzný je i strojek Europa XS Monowheel, který se na podzim objevil na kladenském letišti. 
 
28.8.2016
text: (jjk), foto: Jaroslav Vach
Už po dvacáté se konal evropský šampionát v letecké akrobacii v nejprestižnější kategorii bez limitu, neboli Unlimited. Po nějakém čase se opět sešli nejlepší evropští letečtí akrobaté v České republice. Pro rok 2016 FAI, neboli Mezinárodní letecká federace vybrala vcelku známé akrobatické centrum v Moravské Třebové, na letišti Staré Město. Ve dnech 20. až 27 srpna 2016 se tak zde konalo 20. Mistrovství Evropy v letecké akrobacii pro rok 2016 v kategorii Unlimited. A český letecký akrobat Martin Šonka si na domácí půdě pověsil na krk čtyři cenné kovy, včetně jedné zlaté medaile.  
 
28.8.2016
text, foto: (jjk)
Odedávna, od dřevních dob tuzemské aviatiky se pořádaly a pořádají všelijaké letecké soutěže. Některé vydrží déle, některé kratší dobu a některé se ujmou natolik, že se neodmyslitelně stanou každoročně součástí leteckého kalendáře. Dlouhověké jsou plachtařské a akrobatické soutěže, ale najdou se i jiné, které tak říkajíc přežijí všechno, a to i dějinné turbulence. K takovým soutěžím patří i kladenské navigační závody, které mají své počátky v první polovině šedesátých let dvacátého století, ale první ročník poháru kladenských dolů se letěl v roce 1966. A 27.srpna 2016 se uskutečnil na letišti (a nad letištěm) Kladno – Velká Dobrá, už padesátý kulatý ročník (na jeden rok soutěž z kalendáře vypadla) Memoriálu Zdeňka Běhounka (jak se dnes tato soutěž jmenuje).       
 
28.8.2016
text: (jjk), foto: Milan Horys
Dnes už nestojí ani vojenská věž, ani řady vojenských letadel a někdejšího mnohačetného oddílu práškařů nelemují širokou prostornou travnatou plochu. Ale i když to před několika lety vypadalo hojně beznadějně, dnes už opět letiště Chrudim žije čilým životem a v sobotu 27.srpna 2016 se konal už pátý ročník leteckého dne, kde se představila nejen domácí chrudimská technika, ale i bližších či vzdálenějších letišť…  
 
28.8.2016
text: (jjk), text, foto: M.J.
Ačkoli táborský aeroklub slaví své sedmdesátiny, protože začal fungovat až po válce v roce 1946, u Čápova dvora se s létáním začínalo už o deset let dříve v roce 1936, kdy úřady svolily s výstavbou letiště právě na tomto (a současném) místě. Kdyby tedy nepřišla druhá světová válka, mohl táborský aeroklub už slavit své osmdesátiny. Takhle to bylo v sobotu 27.srpna 2016 také kulaté, ale „jen“ výročí sedmi desítek let organizovaného létání na letišti Tábor – Čápův dvůr.
 
28.8.2016
text, foto: VLa
Zasvěcení asi tuší, proč nad řekou Sázavou 27.srpna 2016 zavlála charakteristická čtvercová vlajka Švýcarské konference. Poprvé zde byl totiž na čtrnáctém na tankovém dni v Lešanech (ve Vojenském technickém muzeu) představen tank LTH, který byl vyroben před druhou světovou válkou v Československu a prodán do Švýcarska. Až letos se povedlo získat tank zpět do České republiky, aby mohl být vystaven v muzeu nad Sázavou a nad jeho věží mohla zavlát švýcarská vlajka. 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama