Aktuality

30.12.2016 01:00

Co rok dal. Říjen 2016

(jjk) Co rok dal. Říjen 2016

A přichází podzim. A tak jsme se na přelomu září a října na Rané rozloučili se sezonou (a malým milým překvapením v podobě kluzáku Akaflieg München Mü-13 D3) a začali se loučit i s letounem Douglas DC-3 (jakoby OK-XDM), který byl rozložen a připraven na cestu z Ruzyně do Kbel. A rozloučili se i s letounem Boeing 737, ale v barvách Lufthansy, která tyto stroje definitivně vyřadila. Připomněli jsme si, že na pražském ruzyňském letišti to byl letos opravdu kanadský rok (a také švýcarský, ale o tom později), a u letňanského letiště se konalo už pětadvacáté Model Hobby. A pak jsme tu měli také několikery narozeniny. Páté narozeniny (tak trochu a bez oslav) oslavilo vírníkování Nirvany se stroji AutoGyro u nás, ale mnohem vzdálenější a kulatější oslavili v Ostravě, kde se před šedesáti lety začalo stavět mošnovské letiště, před šedesáti lety vznikly útvary, dnes působící v Náměšti, šedesátiny oslavil legendární vrtulník Bell UH-1 a sedmdesátiny jsou šumperskému aeroklubu…  

 
1.10.2016
text, foto: (jjk)
Jak určitě fanoušci hokeje vědí, kdysi slavný Kanadský pohár před mnoha lety nahradil takový vlastně soukromý mejdan na ledě, který si vymyslela Hráčská asociace kanadsko-americké NHL. Tento soukromý turnaj vybraných hráčů, pouze hrajících NHL, se jmenuje Světový pohár a měl dvanáctiletou pauzu. Tentokrát se po dvanácti lety tedy konal v průběhu září 2016 a skončil 1.října 2016. Český tým nijak slavně nedopadl, ale zcela jistě milovníky letectví potěšil. Do Prahy se totiž (kromě pravidelné letní linky Air Canada Rouge) podíval po dlouhých letech i stroj Air Canada Airbus A330-343 C-GFAH, který vozil hokejisty na přípravných utkáních mezi Českou republikou, Ruskem, Finskem a Švédskem a nakonec všechny odstěhoval i na turnaj do kanadského Toronta.  
 
1.10.2016
text, foto: (jjk)
Před třinácti lety se sice zabydlel a stal se takovým jistým symbolem ruzyňského letiště, ale v těchto dnech se opět sbalil a je připraven na cestu ke staronovému domovu. Mnozí si jistě zvykli, že na ruzyňském letišti stál letoun Douglas DC-3 OK-XDM v barvách Československých aerolinií. Na konci prázdnin se však pomalu začal stroj balit, rozkládat a připravovat na cestu. V těchto dnech tedy návštěvníci letiště mají jednu z posledních možností letoun ještě zahlédnout. Ale ten je už bez křídel a vrtulí a už se chystá na cestu do Kbel. 
 
2.10.2016
text, foto: (jjk)
Poslední zářijové a první říjnové dny roku 1911 se třemi různými způsoby zapsaly do historie. Do historie se trochu jiným způsobem zapíšou i poslední zářijové a první říjnové dny roku 2016, protože se konalo ve dnech 28.září a 2.října 2016 Podzimní ranské svahování. Vlastně na závěr sezony tradiční akce. Takové loučení s uplývajíím létem. A i když letos to s tím svahem tak nějak úplně nevyšlo (na rozdíl od jara), tak pozdně letní počasí umožnilo až do neděle 1.října 2016, kdy přišel po poledni déšť, vesele létat pět dnů…   
 
8.10.2016
text, foto: (jjk)
Na konci září a na začátku října roku 2016, tedy do neděle 2.října 2016, kdy přišla nějaká ta voda, se na Rané slétly všelijaké ty vzduchoplavecké aparáty historické, či historizující a kroužily nad zeleným trojverším. O slétávání podzimním ranském jsme si už něco říkali viz. Za bedlivého dohledu Boženy, Heinricha a Eugena. A jednou větou jsme zmínili i zajímavém přístroji, který se na Rané objevil. Tím byl kluzák Akaflieg München Mü-13 D3, kterých nebylo vyrobeno nijak závratné množství, ale hlavně u nás jich moc nikdy k vidění moc nebylo, a tak jeho přítomnost byla milým oživením…  
 
2.10.2016
text: (jjk), foto:M.T. & M.V. (www.lznamest.army.cz)
Před šedesáti lety byly založeny letecké útvary, které dnes působí na základně na letišti nedaleko Náměště nad Oslavou, respektive Sedlec a Vícenice. Pro veřejnost se odehrál den otevřených dveří, čili takový letecký den 1.října 2016, ale už v pátek 30. září 2016 došlo ke slavnostnímu nástupu nejvyšších představitelů armády, 22. základny vrtulníkového letectva Náměšť a 21. základny taktického letectva Čáslav a zástupců dalších složek armády.  
 
9.10.2016
text, foto: (jjk)
Už před čtvrtstoletím v roce 1992 se konal první ročník výstavy a veletrhu pro modeláře Model Hobby (viz. Model Hobby 92). Během těch let se na, původně modelářskou akci, nabalily další výstavy, veletrhy a kontraktační prezentace a Model Hobby je jen jednou z několika akcí, které však ještě nemají takovou tradici. Prodejní modelářský kontraktační veletrh tak možná modelářům srdcařům může připadat trochu upozaděný mezi paralelními veletrhy a výstavami, ač tomu tak úplně není. Ale na druhou stranu, která podobná prezentace se dožila takové dlouhověkosti jako Model Hobby slavící své pětadvacetiny.   
 
15.10.2016
text, foto: (jjk)
S podzimem pomalu listí opouští své trvalé bydliště na stromech a místo větví se usazuje na zemi v očekávání nadcházející zimy. Podobně v první polovině října opustily Prahu a Českou republiku pro letošní rok i javorové listy. V roce 2016 však poněkud vzdálená země s javorovým listem ve vlajce (i státním znaku) těšila oko leteckého nadšence míru vrchovatou. Kromě pravidelného letního návštěvníka, společnosti Air Transat, tuzemské hlavní město navštěvovala v hlavní sezoně i dceřiná společnost kanadského vlajkového dopravce Air Canada Rouge, ale zjevila se zde i její matka a v předjaří i kanadský vládní (vojenský) speciál a i zástupce firmy Bombardier. Na zdejší poměry to opravdu bylo javorové léto (a vlastně i jaro a předjaří).  
 
16.10.2016
text: (jjk), foto: Robert Kolek
Bylo to 16.října (na dnešní den tedy připadá nekulaté sedmapadesáté výročí) 1959, kdy byl oficiálně zahájen civilní provoz na letišti u Nového Jičína. Z Hrabůvky uvnitř Ostravy se provoz přesunul na jih od města, aby nebránil rozvoji a rozšiřování aglomerace. Dnes je na letišti Leoše Janáčka nejen mezinárodní provoz, ale i lakovna, opravárenský podnik (čerstvě vytažený z konkurzu) a pomalu se rozrůstající průmyslový areál. Ale mošnovské letiště se začalo stavět v roce 1956, takže vlastně se kulaté datum v rodném listu mošnovského letiště najít dá.
 
22.10.2016
text, foto: (jjk)
A léta běží, respektive, A léta běží, vážení, byl slavný pořad Československého a posléze ještě i Českého rozhlasu, stanice Praha. A tak mne název tohoto pořadu napadl, když jsem si uvědomil, že datum 22.října 2016, se shoduje úplně přesně s datem 22.října 2011, kdy se na jihlavském letišti v Henčově kromě paraglidistů proháněl po letišti, i nad letištěm Pavel Březina s vírníkem AutoGyro Calidus v předzvěsti právě vznikající vírníkové „sekce“ jeho firmy Nirvana Systems. Pětiletka vírníkové Nirvany sice vlastně se zakulatí až začátkem roku 2017, ale když tak symbolicky se sešla ta dvě data z roku 2011 a 2016, tak není od věci si tohle neoficiální výročí připomenout.
 
23.10.2016
text: (jjk), foto: www.bellhelicopter.com
Před šedesáti lety se dne 22. října 1956 poprvé vznesl do vzduchu vrtulník, který se proslavil hlavně během Vietnamské války na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, ale hlavně se tato koncepce vrtulníku stala symbolem celé produkce továrny Bell (dnes Bell Helicopter Textron) do dnešních dnů. Dne 22. října 1956 se objevil na nebi vrtulník Bell UH-1 (v civilní verzi Bell 204 a 205), respektive prototyp XH-40. A vlastně se už šedesát let koncepce typy vrtulníku Bell UH-1 (dnes už téměř k nepoznání předělaný typ UH-1Y) vyrábí a vyrábí se i jeho varianty v podobě typu Bell 212 a potažmo Bell 412. Původních variant UH/HH-1 se nakonec v letech 1956 až 1986 vyrobilo více než šestnáct tisíc.
 
29.10.2016
text, foto: (jjk), www.lufthansa.com
České aerolinie se s oblíbenými „Bulíky“, letouny typu Boeing 737 rozloučily už před třemi roky (viz. Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“) a dnes v sobotu 29.října 2016 byl posledním dnem, kdy se v barvách německé Lufthansy tento typ letounu objevil. U německého vlajkového dopravce je to navíc více než symbolické, protože tato společnost byla první na světě, která Boeing 737 (verze -130) uvedla do pravidelného provozu. Dnešním dnem se tedy uzavírá (bez jednoho roku) padesátiletá historie letounů Boeing 737 (a třicetiletá u verze B737-300) u společnosti Lufthansa. 
 
30.10.2016
text: (jjk), foto: Archiv Aeroklubu Šumperk
Byla nebyla malá loučka na břehu Hraběšického potoka, kde se po válce sešlo pár vzduchoplavců, aby mezi Plechy u Nového Malína a Vikýřovicemi obnovili předválečné aktivity spojené s aviatickými pokusy a omyly. A u Hraběšického potoka se jim natolik zalíbilo, že se zde usadili natrvalo. Natrvalo tak, že v roce 2016 Aeroklub Šumperk oslavil už sedmdesáté narozeniny. Ale v Šumperku a okolí se létalo mnohem dřív, už více než devadesát let. Jen u toho Frankstadtu je to těch letos kulatých sedm křížků.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

č č

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama