Aktuality

30.12.2017 00:05

Co rok dal ... květen 2017

(jjk) Co rok dal ... květen 2017
V květnu tradičně akrobatili vzduchoplavci v Mostě, ale uplynulo i osmdesát let od slavného obletu světa Jana Antonína Bati, nebo vrtulníkáři a letečtí záchranáři se sešli v Hradci Králové, sešlost měli Šohajové na Rané, ale i třeba balonáři u Živohoště. Půlstoletí uplynulo od otevření letiště na Sazené, ale narozeniny oslavil i zajímavý letoun Jak-18T. Připomněli jsme si, že už uplynulo dvacet let od okamžiku, kdy se v Brně poprvé objevil Gripen. Ale objevilo se, kromě jiného, i několik zajímavých kousků na pražské Ruzyni, včetně nákladních Jumbo Jetů, které do Prahy na svou novou základnu přestěhovala slovenská společnost Air Cargo Global.
 
 
text: (jjk), foto: M.J.
Tak téměř za vteřinu dvanáct se podařilo odlétat kulatý jubilejní dvacátý ročník akrobatického Mosteckého poháru. Sice se mělo s létáním začít už v pátek 5.května 2017, ale černá mračna a velké množství dešťových kapek znamenala změnu programu. Ovšem v sobotu se sice všude postupně časilo a časilo až se vyčasilo, ale nad Mostem stále dlouho nic, až doslova za vteřinu dvanáct před zrušením závodů se mezi mraky na chvilku objevilo za mlžnou clonou i sluníčko a podařilo se stihnout odlétat dvě kola soutěže. Takže se nakonec jubilejní dvacátý Mostecký pohár dokončit podařilo, i když střimickou louku málem vzala voda.
 
 
 
(jjk)
Dne 1.května 2017 uplynulo přesně osmdesát let od okamžiku, kdy Jan Antonín Baťa přistál na zlínském letišti v Otrokovicích. Shodou okolností se od loňského roku letiště Otrokovice opět oficiálně jmenuje letiště Zlín (i došlo v roce 2015 ke změně kódu z LKOT na LKZL). A také 1.května 2017 na tomto letišti u originálních hangárů Aerodrome Baťa letoun Lockheed Electra 10A OK-CTB i přistál. Tedy historicky podruhé, protože poprvé tomu bylo 1.května 1937. Před osmdesáti lety po obchodní cestě trvající 116 dní, a dlouhé téměř šedesát tisíc kilometrů, následovala publikace J.A.Bati „Za obchodem kolem světa“.
 
 
 
text, foto: (jjk)
Sice existuje jeden americký film s názvem „Na křídlech vážky“, ale aby nedošlo k záměně, zde se jedná o vážku, která je umístěna na křídle. A jedná se o vážku estonskou, která je grafickým symbolem nové estonské letecké společnosti Nordica, která nahradila zkrachovalou společnost Estonian Air. A právě letoun  společnosti Nordica se 3.května 2017 znenadání  a mimořádně objevil na pražském ruzyňském letišti.  
 
 
 
text: (jjk), foto: Roman Svoboda
V polovině května, konkrétně 12. - 13. května 2017 se v Hradci Králové konal už sedmnáctý ročník mezinárodního setkání leteckých záchranných služeb Helicoptershow 2017. Součástí vrtulníkového festivalu byly tradičně nejen odborné semináře, ale i praktické ukázky a prezentace spolupráce integrovaného systému, a v sobotu i letecký den.
 
 
 
text: (jjk), foto: J.M. POTK
Šohajové stále létají a vlajky POTKanů stále vlají. Tedy vlajky Plachtařského oldtimer klubu. A opět po roce zavlály vlajky a Šohajové zalétaly na Rané a nad trojvrším a okolím Lounska. Po sedmé se ve dnech 20. až 27.května 2017 tak Šohajovalo, i když to vlastně nebylo po sedmé. V květnu tohoto roku proběhl pátý ročník Celostátního plachtařského závodu Šohajů, protože v mezičase proběhly dvě vložené Šohajiády, tady takové dva neformální slety těchto legendárních kluzáků.   
 
 
 
text: (jjk), foto Václav Kudela
Jako když se rozsypou pestrobarevné lentilky do mléka rozlitého od Živohoště po Nový Knín a od Slap až po Mokrsko. Tak tak nějak vypadala, už tradiční, balónová fiesta nedaleko břehů Vltavy. A když se nechce stále vzdát ani to sychravé předjarní povětří a zrána vůkol mlhy válí jak na blatech na podzim, i to balónové poletování nedaleko břehů Vltavy nevypadá jako by už bylo třeskuté jaro. A pak i ty startující a poletující balony v zamlženém oparu tak během Májové fiesty v okolí Chotilska a Slapské přehrady ve dnech 6. až 8.května 2017 vypadaly spíš, jakoby někdo vysypal lentilky do mléka.
 
 
 
text, foto: VLa
Psal se rok 1950,  když se započala historie lešanských kasáren. Protitankové brigády a pluky, chemické vojsko, průzkumná rota, automobilní brigády a dělostřelecká brigáda, tak to je jen rychlý souhrn vojsk, která se vystřídala v těchto kasárnách. Jen asi málo lidí ví, že tato kasárna byla připravena v pohotovosti v listopadu 1989 zasáhnout proti demonstracím v Praze. Naštěstí rozkaz nebyl vydán. 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Je tomu přesně dvacet let, kdy se na brněnském letišti v Tuřanech objevil švédský letoun Saab JAS-39 Gripen. Stalo se tak při příležitosti čtvrtého ročníku zbrojního veletrhu IDET 97. Který se Brně konal od 6. do 10. května 1997. V té době byla v plném proudu debata o novém stroji pro české vojenské letectvo a tak švédská firma Saab (tehdy se vlastně ještě jednalo o krátkodobé působení britské firmy British Aerospace v účelovém konsorciu se Saabem) využila právě brněnský zbrojní veletrh k předvedení a prezentaci tohoto letounu. 
 
 
 
text: (jjk), foto Václav Kudela
Poněkud překvapivě se snesl v sobotu 13.května 2017 na pražské ruzyňské letiště letoun maďarské letecké společnosti Wizz Air v barevném schématu propagujícím kandidaturu Budapešti na Olympijské hry v roce 2024. Tak na tom by snad ani nebylo nic tak mimořádného, protože různých logotypů do Prahy létá poměrně dost, ale kuriózní na této návštěvě bylo hlavně to, že Budapešť a ani Maďarsko na olympiádu v roce 2024 nekandiduje. Tedy původně to maďarská vláda v úmyslu měla, ale tlak veřejného mínění byl natolik solný, že se v únoru roku 2017 svého úmyslu vzdala. A tak na olympiádu vzpomíná jen letoun Airbus A320 HA-LYG společnosti Wizz Air. 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Poněkud otylý návštěvník, který má svou základnu v Bratislavě se objevil v prvních květnových dnech na pražském ruzyňském letišti. Ač slovenská letecká společnost, není běžným hostem v České republice a v posledních několika letech se objevil pouze dvakrát v Praze a několikrát v Ostravě. Jeden stroj slovenské nákladní letecké společnosti Air Cargo Global se zjevil v Praze 10.května 2017 na cestě z Turkmenistánu a 12.května 2017 se z Prahy vydal letoun na cestu do Brazílie.  
 
 
 
text: (jjk), foto: (jjk), Václav Kudela
I z Ovčích ostrovů létají. Nu vskutku nečekaná návštěva. Ovčí ostrovy mají svou leteckou společnost a mají i své letiště. Føroyar, tedy faersky ovčí ostrovy, je taková „partička“ ostrůvků, které sice spadají jako Grónsko, pod dánskou královskou korunu, ale jsou samostatným státem. A tedy z Ovčích, respektive Faerských ostrovů se v Praze 11. a 14.května 2017 trochu nečekaně objevila rovnou dvě letadla. Tedy dvě třetiny celého letadlového parku vlajkového dopravce Faerských ostrovů, společnosti Atlantic Airways (Atlantsflog). 
 
 
 
text: (jjk), foto:Zdeněk Kölbl, Vít Svoboda
Do Jihlavy (a také na chvilku do Havlíčkova Brodu) přiletěla jedna stará tetička. Na návštěvu. A byla to tetička taková plechová, hranatá a vlnitá, a v těchto končinách na Vysočině nebyla sedm desítek let. O to pro mnohé bylo větším překvapením (a pro většinu milým), že se přiletěla podívat. Nu na jihlavském letišti se ve dnech 18. a 19.května 2017 podívala „teta Ju“, tedy třímotorový klenot letecké továrny Junkers, stroj Ju-52, tedy v tomto případě konkrétně Junkers Ju-52/3m/g4e HB-HOT, který skoro osmdesát let slouží ve Švýcarsku. Po letité službě ve švýcarské armádě dnes tento stroj létá u Ju-Air, respektive Verein der Freunde der schweizerischen Luftwaffe (VFL)…
 
 
 
text, foto: (jjk)
V roce 2017 oslavil Boeing 737 padesáté narozeniny, ale nebyl to jen on. V roce 1967 se poprvé vznesl k obloze i letoun Jakovlev Jak-18T. Sice pod označením Jak-18 už vznikl jeden typ letounu v roce 1947, ale svému pozdějšímu nebyl a není nikterak nepodobný a jedná se vlastně o úplně jiný stroj i když svým způsobem na podobném ideovém základě. U nás tento čtyřmístný letounek až tak často k vidění není, i když se tu a tam nějaký v České republice objeví, ale na „značkách“ je zde stále jen jeden jediný Jakovlev Jak-18T, tomu ovšem není padesát let, ale pouze čtyři a dvacet, protože byl vyroben v roce 1993. To ovšem nic nemění na tom, že stroj typu Jak-18T slaví v tomto roce padesáté narozeniny a stále se vyrábí… 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Letiště se bourala v minulosti a bohužel se bourají i nyní. Jedním z těch, které vzniklo jako náhrada za zbourané letiště, které ustoupilo průmyslové výstavbě, je letiště Sazená. Kralupští letci měli letiště původně v místech současné chemičky, ale po jeho uzavření nějaký čas pobývali na letišti Mělník – Hořín (které dnes už také neexistuje), ale čtvrtek 25. května 1967 na nově postavené letiště Sazená přilétli letci s prvními kluzáky a oficiální provoz letiště mohl začít.  
 
 
 
text: (jjk), foto: P.L.
Kdysi tam bývávala jako kulisa, stavba starého vojenského radaru, známého Egerlinku. Ale zchátralá budova byla před nějakým časem definitivně odstraněna a tak letiště Toužim - Přílezy přišlo o jednu ze svých charakteristických dominant, „zapíchnutých“ kousek vedle dráhy. A ve dnech od 25. do 27.května 2017 se kolem místa, a nad místem, kde stával zmíněný Egerlink proháněla letadla už v rámci 24.ročníku Karlovarského poháru v letecké akrobacii.
 
 
VÝletNÍČEK do Čáslavi s Michalem Slabým
 
VÝletNÍČEK názorů a postřehů. Magazín není primárně odborným periodikem, ale přináší spíš informace ze všech možných koutů, kde se co třeba děje, něco z různých soutěží a podobně. Od samého počátku je zaměřen především osvětově a se snahou se podělit o vlastní postřehy a pocity na různých letištích VÝletNÍČEK začal drobnými postřehy zaplňovat jeden mladý vzduchoplavec, který rád navštěvuje zajímavá, nebo atraktivní tuzemská letiště (pokud čas dovolí). Jedná se o víceméně o subjektivní dojmy a pocity z toho kterého navštíveného letiště. Ostatně někdy první a osobní pocit a dojem z letiště vydá za mnoho stránek odborného pojednání.  
VÝletNÍČEK do Čáslavi s Michalem Slabým
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama