Aktuality

30.12.2017 00:04

Co rok dal ... duben 2017

(jjk) Co rok dal ... duben 2017
V dubnu jsme si v několika článcích připomněli založení letecké záchranné služby v Československu v roce 1987, stejně tak jako otevření ruzyňského letiště v roce 1937. I přes různé peripetie a fatální zásahy do systému se leteckým záchranářům podařilo dožít třiceti let existence. Ale zároveň jsme v březnu navštívili zajímavá letecká muzea ve Vietnamu, což symbolicky doplnila i návštěva vietnamského letounu Boeing 787-9 Dreamliner v Praze. Ale začala i sezona, a tak to byl jak plachtařský první závod sezony ve Zbraslavicích, tak i letecký den v Plasích, a ještě několik dalších drobností jako třeba C-11 na Plané, nebo připomínka prvního vzletu B737, nebo Suchoj v belgických barvách.
 
 
(jjk), Letectví+kosmonautika 1/87
Ještě daleko před 1.dubnem 1987, když se spustil zkušební provoz letecké záchranné služby v Československu se experimentovalo jak se zásahy vrtulníků, nebo tzv.sekundárními lety letadel. Tyto jednotlivé zásahy se postupem let vyhodnocovaly, podobně jako všechny dostupné zkušenosti ze zahraničí. A až po té se odborníci rozhodli, že tedy určí den „D“, hodinu „H“ a minutu „M“ a spustí tedy tuto bohulibou službu i v Československu, která se právě na „Apríla“ 2017 dožívá třiceti let. Letecká záchranka sice začala létat až v dubnu 1987, ale už v lednovém čísle časopisu Letectví+kosmonautika bylo čtenářstvo seznámeno s představami a plány, jak by měl tento systém v Československu fungovat… 
 
 
 
(jjk), Letectví+kosmonautika 3/88
Na „Apríla“ 1.dubna 1987 v 7 hodin a 15 minut, byl v Praze spuštěn zkušební provoz letecké záchranné služby pro oblast hlavního města a Středočeský kraj. Cílem bylo ověřit činnost a efektivnost letecké záchranky v československých podmínkách a celému, v té době vlastně experimentu,  předcházela rozsáhlá příprava sestávající ze zabezpečení financí, provozovatele vrtulníku, speciální zdravotnické výstroje a její zástavby, zdravotnické prověrky a vyškolení personálu, přípravy přistávacích ploch, organizace systému letecké záchranné služby a v neposlední řadě z koordinace všech provozních služeb. K 1. červenci 1987 pak probíhal zkušební provoz i ve Středoslovenském a Východoslovenském kraji. Zhodnocení tohoto zkušebního provozu zveřejnil časopis Letectví + kosmonautika ve svém třetím čísle v roce 1988. V každém případě byl 1.dubna 1987 položen fundamentální základ dalšího pilíře zdravotnické služby, která, i přes mnohá příkoří v posledních měsících, patří k těm nejlepším a neprofesionálnějším v Evropě….
 
 
 
text, foto: (jjk), Denní Telegraf: sobota 2.září 1995;
Dnes 1.dubna 2017 slaví Letecká záchranná služba třicáté narozeniny, ale tehdy byla ještě letecká záchranka mladá. Psal se rok 1995 a Letecká záchranná služba existovala v Československu téměř šest let a následně v samostatných republikách dva roky. Tedy celkem osmým rokem. V té době už samozřejmě byla střediska Letecké záchranné služby rozprostřena stejně jako jsou dnes, jen s tím rozdílem, že teprve nedávno ukončilo činnost středisko Kryštof 17 v Havlíčkově Brodě. Jedním z důvodů byl překryv se střediskem v Jihlavě a druhým to, že i vojenské letectvo v Havlíčkově Brodě utlumilo svou činnost. A do (dnes už neexistujícího) periodika Denní telegraf jsem tedy 2.září 1995 o letecké záchrance cosi o historii a činnosti sepsal. Při těch třicátých narozeninách se možná dvaadvacet let stará vzpomínka hodí… 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Ve středu 5. dubna 2017 uplynulo přesně 80 let od začátku fungování v současnosti největšího tuzemského letiště a za ta léta se jeho podoba výrazně změnila a narostl výrazně počet odbavených cestujících a za celou dlouhou historii bylo na ruzyňském letišti odbaveno více než dvě stě milionů pasažérů a více než čtyři miliony civilních letů. Původně letiště s terminálem od Adolfa Benše mělo pět travnatých vzletových a přistávacích drah a jedno odbavovací „nádraží“ jak se tehdy říkalo a dnes má letiště tři civilní a dva cargo terminály (plus samostatné odbavení pro General Aviation) a dvě zpevněné vzletové a přistávací dráhy s délkou 3 715 metrů. 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Na Velký pátek 14.dubna 2017 se z Prahy do Hanoje vrátila delegace Národního shromáždění Vietnamské socialistické republiky v čele s jeho předsedkyní Nguyễn Thị Kim Ngân. Předsedkyně vietnamského parlamentu přiletěla do Prahy o několik dní dříve velikonočního týdne z pracovní návštěvy Maďarska. Ale pro fanoušky létání bylo nejvíc potěšující, celou cestu absolvovala vietnamská delegace nejdelší verzí letounu Boeing 787-9 Dreamliner, kterých už mají největší vietnamské aerolinie ve své flotile deset, celkově devatenácti objednaných. Bylo to úplně poprvé, kdy se prodloužená verze Dreamlineru v Praze, a vůbec v České republice ukázala.
 
 
 
text:(jjk); foto: J.T., M.H.
Na Velký pátek odletěl z pražského ruzyňského letiště Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Vietnam Airlines (viz. Velký pátek s modrou „Devítkou“), kterým se do Hanoje vrátila delegace Národního shromáždění Vietnamské socialistické republiky v čele s jeho předsedkyní Nguyễn Thị Kim Ngân. Ale při té příležitosti si můžeme krátce připomenout podzimní návštěvu Vietnamu a třech leteckých expozicí. A když byla zmínka o Hanoji, tak můžeme nakouknout do Muzea vietnamských lidových vzdušných sil, respektive Bảo Tàng Phòng Không - Không Quân.  
 
 
 
text: (jjk), foto:J.T. a M.H.
Jak jsem se už zmínil (viz. Ohlednutí za vietnamskou stopou do Hanoje) na Velký pátek odletěl z pražského ruzyňského letiště Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Vietnam Airlines (viz. Velký pátek s modrou „Devítkou“), kterým se do Hanoje vrátila delegace Národního shromáždění Vietnamské socialistické republiky v čele s jeho předsedkyní Nguyễn Thị Kim Ngân. A tak se zdá docela na místě si tak trochu drobně připomenout podzimní návštěvu Vietnamu a třech leteckých expozic. A po Muzeu vietnamských lidových vzdušných sil, respektive Bảo Tàng Phòng Không - Không Quân to na podruhé byl Palác Sjednocení v Ho Či Minově městě (Saigonu).  
 
 
 
text:(jjk); foto: J.T., M.H.
Dvakrát jsem se kratičce ohlédli za návštěvou Vietnamu (viz. Ohlednutí za vietnamskou stopou do Hanoje a Ohlednutí za vietnamskou stopou v Paláci Sjednocení) tak nějak právě v souvislosti s tím, že na Velký pátek odletěl z pražského ruzyňského letiště Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Vietnam Airlines (viz. Velký pátek s modrou „Devítkou“), kterým se do Hanoje vrátila delegace Národního shromáždění Vietnamské socialistické republiky v čele s jeho předsedkyní Nguyễn Thị Kim Ngân. A tak nebylo od věci si připomenut, alespoň kratičce, podzimní návštěvu Vietnamu a třech leteckých expozic. A po Muzeu vietnamských lidových vzdušných sil, respektive Bảo Tàng Phòng Không - Không Quân a Paláce Sjednocení v Ho Či Minově městě, to do třetice bylo Válečné muzeum témže městě, kterému se v lidové mluvě i dnes říká Saigon.  
 
 
 
text, foto: (jjk)
Ve dnech 10. až 14. dubna 2017 probíhala pravidelná mezinárodní (tentokrát česko-americká) monitorovací mise v rámci Smlouvy o otevřeném nebi - Treaty on Open Skies. Tentokrát se to týkalo jednoho ze speciálních letounů Boeing OC-135B(W) Open Skies, který je potomkem legendárního dopravního letounu Boeing 707, a protože tentokrát probíhalo pozorovací monitorování nad ruským území, cestou na prozatímní základnu na letišti Kubinka u Moskvy se tento letoun cestou tam stavil v Pardubicích a cestou zpět v Praze. V obou případech se jednalo o doplnění paliva, případně provozních tekutin a odpočinek posádky Pozorovací letoun Boeing OC-135B(W) Open Skies US Air Force se cestou na dočasnou základnu na letišti Kubinka u Moskvy na mezipřistání stavil v pondělí 10.dubna 2017 v Pardubicích a cestou zpět přistál na Velký pátek 14.dubna 2017 na ruzyňském letišti v Praze.
 
 
 
text: (jjk), M.J. foto: M.J.
Na pasece nad Rybnicí a pod vrchem zvaným Na Krásnici se už v roce 2017 po patnácté, v posledních dubnových dnech otevírala (dnes už lze říci tradičně) sezona leteckých dnů. Studené jaro se však ne a ne vzdát a trochu pročistit oblohu a zahřát vzduch, takže i v Plasích 29. a 30.dubna 2017 bylo o poněkud sychravěji, než by si v této roční době leckdo představoval. A i když velmi nevlídnou sobotu přilákal zmoklý program jen něco přes šest tisíc diváků, o mnoho podařenější neděle deficit dohnala a tak půlkulatou přehlídku všech možných létajících aparátů sledovalo nakonec téměř dvacet tisíc diváků. 
 
 
 
text: (jjk), foto: MVod
Českobudějovické mezinárodní letiště v Plané v první polovině dubna mělo poněkud nečekanou návštěvu, ale o to milejší. Letiště na jihu Čech navštívil letoun původem z Československa, ačkoli je vlastně ze Sovětského svazu. V každém případě milou návštěvou v Plané byl stroj Let C-11 vyrobený v Kunovicích, létající s registrací OK-PIK například ve čtyřčlenné sestavě mladoboleslavského aeroklubu. Ale 10.dubna 2017 přiletěl jako G-BTZE ve výročním zbarvení k 5. výročí konce II.světové války v Pilotní akademii v Moninu v roce 1950.
 
 
 
text: (jjk), foto: Stanislav Tomášek
„My čekali jaro, a zatím přišel mráz, tak strašlivou zimu nezažil nikdo z nás, z těžkých černých mraků se stále sypal sníh a vánice sílí v poryvech ledových…“ …no tak tak hororové to na premiérových plachtařských závodech sezony až ta úplně nebylo (jak popisuje Tomáš Linka a Jindřich Štáhlavský už ve zlidovělé písničce), ale spíš to mohlo evokovat název filmu Karla Kachyni „Lásky mezi kapkami deště“ (v tomto případě těmi láskami mohly býti bělostné kluzáky)… A už už to vypadalo, že vzduchoplavci budou muset vytáhnout ski a předváděti roztodivné kousky v krystalických peřinách sněhové nadílky. Na sněhovou nadílku však (na rozdíl od jiných míst) však ve Zbraslavicích nedošlo a tak se i v teplotách plazících se kousek nad nulou se podařilo odlétat devátý ročník soutěže AZ Cup, první plachtařské soutěže sezony…
 
 
 
text, foto: (jjk)
Pokračovatel slavné belgické letecké společnosti Sabena, které před několika lety poněkud neslavně skončila, se množná překvapivě, začal i na linkách do Prahy objevovat s letounem východní provenience, konkrétně produktu z leteckého závodu v Komsomolu na Amuru. Belgická letecká společnost Brussels Airlines si totiž pronajala tři letouny Suchoj Superjet SSJ100 od irské společnosti CityJet (EI-FWA,-FWB,-FWD) a od 1. dubna 2017 se s nimi začala objevovat i na pravidelných linkách v Praze. A 8.dubna 2017 i v plných barvách společnosti Brussels Airlines, protože další dav stroje jsou v barvách irských CityJet.
 
 
 
text: (jjk),foto: www.boeing.com
Letoun, který předběhl svou dobu, stal se doslova nadčasovým, a zdaleka není na konci své kariéry. Dne 9.dubna 1967 se vznesl do vzduchu první letoun Boeing 737-100 (respektive verze -130) a od té doby dalších jeho téměř devět a půl tisíce sourozenců. Ve firmě Boeing se prostě podařilo vymyslet letoun, který se koncepčně mimořádně povedl. A díky dalším a dalším modernizacím, zcela jistě letouny typu Boeing 737 ještě dlouho nezmizí ani z oblohy, a ani z výrobní linky mateřského závodu.
 
 
 
text: (jjk), foto Václav Kudela
Už v dubnu, konkrétně v sobotu 29.dubna 2017 se započala devětačtyřicátá muzejní sezóna v Leteckém muzeu Kbely. Už také druhým rokem je veřejnosti přístupná expozice i naproti v areálu Stará Aerovka, který je „přilepený“ ze zadní části letňanského letiště. Pražský Vojenský historický ústav tak spustil sezonu v jedné ze svých expozic, a to té nejvýznamnější. Za měsíc bude následovat i otevření lešanského muzea.
 
 
 
text: (jjk), foto Václav Kudela
Sobotní rána bleskem přivolala na pražské ruzyňské letiště hned dva dvoupatrové letouny v jeden den. Tedy nebyl to záměr, ale protože jeden stroj Airbus A380 na pravidelné lince z Dubaje zasáhl na trase blesk, musel být po přistání důkladně prohlédnut a následně i případně opraven. Aby však cestující nečekali až do druhého dne, letecká společnost Emirates vypravila do Prahy pro cestující náhradní letoun. Ten však pro mnohé překvapivě, neletěl z Dubaje, ale z Londýna, odkud je to do Prahy přece jenom blíž. I tak k historicky prvnímu setkání těchto strojů v Praze až těsně před západem slunce… 
 
 
 
text: (jjk), foto Václav Kudela - VK Aviation
V sobotu 29.dubna 2017 ve večerních hodinách se na pražském ruzyňském letišti objevil další letoun Nextant Aerospace 400XTi OK-JFA na dodávacím letu svému novému provozovateli. Společnost Time Air už několik strojů tohoto typu posledních pět let provozuje. A, že je tento letoun na pohled někomu povědomý, no to jistě. Nextant Aerospace 400XTi je vlastně Beechjet 400A/XP, nebo Hawker 400 (případně Mitsubishi MU-300 Diamond).   
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama