Akce a soutěže

12.07.2009 16:42

Žirečská svatá Anna zalévala Safari

text,foto: (jjk) Žirečská svatá Anna zalévala Safari

Deštivé počasí má při plachtařských závodech ve Dvoře Králové nad Labem své nepochybné výhody. Lze si prohlédnout například imitaci deštného pralesa v zoologické zahradě, aby iluze byla dokonalá právě v dešti. A také si nedaleko letiště Žireč je možné zaběhat mezi sochami Braunova betléma a hrát si na živý hromosvod. V Žirči byl také jezuitský kostel svaté Anny a ta se i letos rozhodla, že piloty hezky vykoupe, aby nemuseli skákat do Labe.

V obci Žireč, kde leží královedvorské letiště byl v 11. století dvůr pražských biskupů a později na jeho místě tvrz a později zde sídlili vídeňští jezuité. Tento objekt býval konventním kostelem sv. Anny, pak rezidencí jezuitů a posléze zámkem a dnes Domovem sv.Josefa. A komu by se to nelíbilo může si rovnou zajít na hřbitov v Žirči, tam je kaple svatého Odilona (ten byl opatem kláštera ve francouzském Cluny v 10.století), nebo do Hospitalu na Kuksu. Ten vznikl z podnět Františka Antonína Šporka a podle projektu Giovanni Battisty Alliprandiho v roce 1730 spolu s lázněmi a zámkem.

Ale ve Dvoře Králové najdou milovníci památek i objekty postavené slavnými architekty, jejichž díla se objevují i na některých letištích. Josef Gočár, jehož budovy lze potkat na letišti ve Kbelích, a který byl hlavním představitelem českého architektonického kubismu a funkcionalismu, stavěl i ve Dvoře Králové a to například tzv. Fiedlerovu vilu resp. Sochorovu vilu v blízkosti někdejší Sochorovy tkalcovny v Zálabí. A další zajímavostí je, že ve městě se podle projektu dalšího slavného architekta Pavla Janák postavila v roce 1930 vilovou čtvrť. Tento architekt pro změnu vymyslel vskutku velkolepou a nádhernou stavbu letiště Mariánské Lázně – Skláře která (protože v ní byly na konci druhé světové války nastěhovány jednotky wehrmacht a luftwaffe) na konci války podlehla zdrcujícímu náletu anglo-amerických sborů. Možná by byla budova obnovena, ale po roce 1948 k budování civilního letiště na „západní“ hranici jaksi nebyla politická vůle.

Jsme se v tom dešti trochu od letiště odpotáceli, ale oslím můstkem prostřednictvím Pavla Janáka a Josefa Horára se opět vracíme. Vlastně stále chodíme kolem obce Žireč … chodí pešek okolo … kde je královehradecké letiště. Ale začalo to tady s létáním trochu jinde. V polích „Na Příčce“ se v roce 1911 okoušel o vzlétání a padání jakýsi inženýr z Pardubic … no jistě, byl to Kašpar …. Jan Kašpar… a vedlo se mu střídavě oblačno…jak to tak v pionýrských dobách bývávalo. Ale opravdu se začalo létat na kopci Zvičina v roce 1923, což je cca 25 kilometrů z Dvora Králové směrem na Novou Paku. A při roky po té vznikla místní odbočka Masarykovy Letecké Ligy. Létalo se také u obce Zboží na Hrubých lukách a pomalu se uvažovalo o vybudování stálého letiště, jenže na Hrubých Lukách díky blízkosti řeky Labe a bylo hodně a často podmáčeno a navíc se tu pravidelně povalovaly mlhy a tak byla tato varianta zamítnuta a pokračovalo se jen ve svahovém létání ze Zvičiny. Další hledání nového stálého letiště zastavila druhá světová válka a tak se muselo počkat až do roku 1945, kdy byl ustaven místní oddíl Českého Národního Aeroklubu (ČNA). Ten okamžitě začal hledat místo na letiště a měl štěstí, město bylo k aeroklubu vstřícné a přidělilo mu pozemky Žirče. Na místě bývalých rybníků se svépomocí podařilo podloží revitalizovat a „vyrobit“ VPD – vzletovou a přistávací dráhu. Nejprve místní letci neměli hangár a letouny byly uloženy ve dřevěné boudě u silnice, která byla tak malá, že každý den po létání bylo nutné stroje rozložit a ráno opět složit. V celku se do „hangáru“ letadla nevešla. Také se tu hned dva roky po válve konal letecký den, kterého se účastnilo naše vojenské letectvo s formací Spitfirů a letounem C-104, choceňská letecká továrna představila prototyp M1 Sokol a dále se předvedly například K-65 Čáp a Praga E-114. Regulérní hangár, který tvoří základ nynějšího areálu byl postaven v padesátých letech. Jako i jinde v tehdejších Československu se i zde létalo především na větroních, nejprve samozřejmě na Schulgleitrech a Grunau Baby a posléze i tuzemských větroních Z-24 Krajánek, Z-25 Šohaj, LF 109 Pionýr a dalších a byly tu také dva Pipery a „Céstočtyřka“  a Zlin Z-126. Na začátku šedesátých let byl postaven nový hangár a i díky klimatickým podmínkám se zde čím dál více dařilo plachtařům, kteří v mnoha případech oblékaly reprezentační dres (a oblékají) a tak se zde objevovaly a objevují špičkové stroje od VT-116 Orlík přes VSM–40 Démant, A–15, Kestrel 19, Cobra 15 až po Cirrusy a ASW-15 B. A byla řeč o reprezentantech, tak jen namátkou několik jmen nedávné minulosti Jaroslav Vávra, Bohumír Zajdl, Milan Meisner, Jana Rajnová – Vepřeková a současnosti Přemysl Vávra (ale Přemek asi neměl trpělivost jen tak klidně plynout oblohou a tak na větroni dělá akrobacii).

No a tak se zde už od sedmdesátých let pořádají různé soutěže a tou, která si vypracovala už poměrně slušnou tradici je pohár Safari. Letošní rozmoklý ročník už byl dvanáctý v pořadí. Bylo v něm třicet dva posádek ve dvou třídách (Volné a Kombi) a až na jednu výjimku bylo vidět, že jsou místní piloti a sousedi z Vrchlabí na toto počasí tady v podhůří víc zvyklí než ti z rovin (výjimka potvrzující pravidlo je první místo v Kombi třídě). A zde jsou celkové výsledky tak jak se v sobotu 11.července 2009 vyhlásily (doufám, že nedošlo k nějaké diskvalifikaci). A ještě několik odkazů k článkům, kde je o Dvoře Králové nad Labem, či Safari, či o něčem co se týká těchto témat je zde:

Safari Cup ´07 ? .... "chčije a chčije..." (7.7.2007);

Na svatého Prokopa, všude byla potopa…. (4.7.2009)

Nad hlavou deka ve Dvoře Králové se čeká (27.6.2009)

Na slovíčko v Turíně za Přemkem Vávrou (12.6.2009);

 

Volná třída

#

Pilot

Klub

Kluzák

Celkem

1.

1W

Lukáš Hynek

Dvůr Králové

Cirrus VTC 17.74

1603

2.

2W

Fiľakovská, Horáček J. Horáček M.

Dvůr Králové

Cirrus VTC 17.74

1571

3.

H

Luboš Kunc

Vrchlabí

ASW 15

1316

4.

ML

Stanislav Hanuš

Vrchlabí

VSO-10

1268

5.

R

Jiří Pešta

Dvůr Králové

ASW 20 16.6m

1239

6.

VTC

Pavel Derda

Dvůr Králové

Cirrus VTC 17.74

1166

7.

DJ

Jan Deršák

Kralupy

Glasflugel 304

1083

8.

LY

Pavel Svoboda

Letňany

Std. Cirrus

1051

9.

XJ

Mireček Burian

Křižanov

Kestrel 19m

1046

10.

KE

Karel Ertl

Letecký klub Břeclav

TST-10 Atlas M

1013

11.

D2

David Novotný

Polička

VSO-10 C

939

12.

C1

Jaroslav Marek

Holešov

Std. Cirrus

601

13.

IZZ

Nikola Žižkovský

Kralupy

Astir CS

588

14.

SZ

František Šindelář

Kralupy

Std. Jantar 3

545

15.

DZ

Jan Deršák ml.

Kralupy

Std. Cirrus

350

16.

E5

Petr Kejř

Kralupy

VSO-10

277

17.

C5

Vladimír Hampl

Dvůr Králové

VSO-10

239

18.

77

František Souček

Dvůr Králové

Astir CS 77

168

19.

F

Ryszard Bendkowski

Jelenia Góra PL

Std. Jantar 2

59

20.

BE

Franciszek Mazur

Zielona Góra PL

Std. Jantar 2

0

 

Kombi třída

#

Pilot

Klub

Kluzák

Celkem

1.

X

Příhoda V. Příhodová J.

Kralupy

L 23 Super Blanik 18.2m

532

2.

W4

Zajdl B. Jirásek Z.

Dvůr Králové

Twin Astir

497

3.

AY

Brož R. Tošovský J.

Vrchlabí

L 13 Blanik

403

4.

P1

Ehrenberger J. Míča R.

Polička

L 13 Blanik

385

5.

T

Kutílek Z. Novák L.

Křižanov

L 13 Blanik

316

6.

ET

Teichman O. Švorcová P.

Dvůr Králové

L 13 Blanik

273

7.

L1

Šimon J. Berger L.

Kralupy

L 23 Super Blanik 18.2m

206

8.

I

Ježek M./ Václavík J., Petr J.

Žamberk

L 13 Blanik

132

9.

FI

Ofukaný M. Beran B.

Kolín

L 13 Blanik

116

10.

FL

Polický K. Jelínek V.

Kolín

L 13 Blanik

74

11.

K4

Horký J. Zabloudil Z.

Medlánky

L 23 Super Blanik

57

12.

AJ

Alexander Jedrosz Marek Kornec

Jelenia Góra PL

Foka

0

 

(jjk)

Zdroj: AK Dvůr Králové n.L.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama