Akce a soutěže

24.06.2012 21:41

Zelená osmdesátka

text: (jjk), text, foto: M.J. Zelená osmdesátka

Další narozeniny se nám přichomejtly do cesty a to v kraji věčně zeleném, pod charakteristickými kopečky, kde samozřejmě nikdy neprší a samozřejmě i nepršelo na oslavách těch narozenin 23. června 2012. Před osmdesáti lety to v tomto věčně zeleném kraji začal Erwin Primavesi ze studentského spolku Akaflieg Prag, když se poprvé 2. září 1932 spustil z ranského kopce a o několik týdnů po něm následovala Akaflieg i Masarykova letecká liga jmenovitě Ludvík Elsnic, který zde hnedle učinil plachtařský československý rekord. No určitě je co oslavovat, protože Raná byla kdysi a je i dnes Mekkou plachtařů všeho druhu včetně paraglidistů a rogalistů a v současné době historickou éru bašty československých, ale i německých plachtařů připomínají aktivity POTKanů, neboli Plachtařského Old Timer klubu, kdy si pozorovatel žbrdlinkových letounků připadá jako v dobách největší slávy ranského létání…vzhledem ke kolizi termínů, ale obrázky pořídil Miloš Jenčík, jehož fotografie, které nejsou zde v příloze jsou v originále k vidění na jeho mateřském webu www.airfoto.jencik.net viz.80. výročí létání na Rané 23. června 2012.

Na Rané krátce po té, tedy přímo na kopci, co tu začaly létat české a německé spolky, se zde zbudovaly tři hangáry, z nichž jeden je dnes na letišti pod kopcem a už dva roky od prvního letu se zde konaly 1. Národní závody plachtařské MLL a o další dva roky později už tu vzniká Ústřední plachtařská škola MLL. Po té co Lounsko bylo jako jiné oblasti Sudet v roce 1938 přičleněny k německé Říši se zde létalo i nadále (samozřejmě bez české účasti) a kromě plachtařů tu probíhal i výcvik německých pilotů. Krátce po konci války se na Ranou vrátili čeští letci a pokračovali v tradici ranského létání vlastně až do dnešních dnů a je vlastně symbolické, že se po roce 1990 na ranský svah vrátili i aviatici němečtí (hlavně především Ufl Kern, ale i Gerhard Maleschka jsou tu vlastně domácí) a tak se tak alespoň trochu česko-německé společné létání na Rané vrátilo do svých původních kolejích, tak jak tu před osmdesáti lety začínalo.
(jjk)
 
A jak viděl ranské oslavy Miloš Jenčík ?
Na Rané se slavilo 80 let létání pod kopcem s nezaměnitelnou siluetou. Na letiště dorazili nejen pamětníci, kteří zde v uplynulých letech létali, ale i široká veřejnost, neboť oslavy probíhaly i formou otevřeného letiště. V dopoledních hodinách přilétali návštěvníci a pořádaly se vyhlídkové lety.
Ve třináct hodin započaly letové ukázky Zlínem Z-137T Turbočmelákem, následovala ukázka kterak do vzduchu dostat pomocí gumy a lidské síly kluzák S38 Schulgleiter, Hol´s der Teufel spolu se Schulgleiterem startovaly pomocí navijáku a dvojice M-1C Sokol a Z-126 Trener létala ve skupině.
Následně létal L40 Meta Sokol, akrobatil kluzák Lo-100, poletovala dvojice Z24 Krajánků a motorovou akrobacii zastupoval modrý Zlín Z-50LA. Žlutý LF-107 Luňák byl vystřídán dvojicí Zlínů Trenérů verzí Z226MS a Z526 AFS-V, po nichž se nad ranskou dráhou objevil i místní cvičný Schleicher ASK-13.
Do vzduchu se pomocí aerovleku dostalo několik typů spjatých s Ranou: LG-425 Šohaj, VT-125 Šohaj, Z25 Šohaj a LF-109 Pionýr. Stroje vícemotorové byly zastoupeny letouny Aero 45 Super a L-200 Morava. Dalšími kluzáky na modré obloze letový program pokračoval: historické VT-16 Orlík, VT-116 Orlík II, M35, moderní ASW-19, ASW-15 B, LS-1 f , Cirrus a opět LF-107 Luňák. Program zakončil Z-50 LA a Z37A-C2 Čmelák.
text, foto: M.J., www.airfoto.jencik.net

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama