Akce a soutěže

28.08.2011 21:30

…že by oslava Viktorky?

text,foto: (jjk) …že by oslava Viktorky?

…té od splavu? …nebo té fotbalové? No ve své podstatě by to mohlo vypadat jako pořádná oslava postupu fotbalistů Viktorie Plzeň do další fáze Ligy Mistrů, ale ona by to byla oslava pro město Plzeň sama o sobě, protože poslední pořádný letecký den zde byl vlastně uspořádán naposledy v říjnu roku 1993 a to ještě ke všemu na, dnes už neexistujícím letišti Plzeň – Bory (viz. Na Plzeň Vávro ... na Plzeň....). Takže když to vezmeme jedním vrzem na čisto Plzeňské letecké dny 27. a 28. srpna 2011 byly vlastně jak oslavou fotbalistů, tak i po dlouhých letech obnovenou oslavou této kolébky letectví. Vždyť tady v nedalekých Malesicích bylo první letiště u nás v roce 1910 a po té po mnoho desítek let, vlastně téměř celé století existovalo letiště na Borech a dnes je tu někdejší vojenské letiště Líně/Dobřany a ještě letiště Plzeň – Letkov…

O líňském letišti už jsme se zmiňovali například v článku Borskej flek, svižný větérek a toulavý Kryštof… a také Prodají, či neprodají se Líně/Dobřany? a tak si jen stručně řekněme kdo se tu na obnovené letecké slavnosti vlastně ukázal. Ale to hlavně v neděli, protože v sobotu počasí nijak extra všem vystoupením nepřálo.
Dá se říci, že se nejvíce předváděly „Andulky“, tedy legendární letouny An-2 doplněné sovětskou kopií, či licencí C-47 (pověstné Dakoty) v podobě letounu Lisunov Li-2. „Andulek“ tu řádilo rovnou pět a kromě hromadných výsadků parašutistů vyplivly ze svých útrob i odvážné muže s historickými padáky a k tomu hořovický stroj An-2 OK-UIA za kniplem s Karlem Plzákem předváděl bezmála akrobacii s tímto mohutným dvouplošníkem. Kromě těchto letounů tu byl k vidění hlavně exkurs do historie československého letectví v podobě letounů Tatra T101.2, M -1C, nebo Zlin Z-526/326 a Aero Ae 270 Ibis, či proudových strojů Aero L-29 Delfin a L-39 Albatros. Kromě toho šéf karlovarského Leteckého akrobatického centra Jiří Duras akrobatil s (pro akrobacii netypickým hornoplošníkem) letounem Bellanca Decathlon a jeho kolega, majitel akrobatické školy z Benešova Miloš Ramert pro změnu vytáčel v akrobatických figurách kluzák L-13AC Blaník a do třetice český reprezentant Karel Kuthan ukazoval své umění na ruském speciálu Jak-55 s rudými hvězdami a americkou registrací. Americkou registraci ostatně měly i další dva vrtulové historické stroje Boeing 75 N1 Stearman a T28 Trojan. Zkrátka kromě českých proudových letounů hrály v Plzni prim vrtule doplňované parašutisty, kteří ostatně v podobě Aeroklubu Plzeň-Bory mají po zbourání svého dřívějšího letiště právě v Líních svůj domov.
Zcela určitě je dobře, že líňské letiště ožilo velkou akcí, která v Plzni, kolébce tuzemského létání chyběla a uvidíme, jestli se podobný letecký den bude třeba za rok opakovat a či se snad i zde, jako na jiných místech vytvoří z tohoto setkání letadel tradice. Podle zájmu diváků lze soudit, že by další letecký den měl šanci na úspěch, vždyť vlastně nejbližší podobná akce je tradiční květnový Den ve vzduchu v Plasích…a letos ještě bude v Letkově 24. září 2011 Den otevřených dveří…
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama