Akce a soutěže

04.04.2010 18:29

Za „Evíkem“ do Hradišťa…tedy do Kunovic…

text,foto: (jjk), www.evektor.cz Za „Evíkem“ do Hradišťa…tedy do Kunovic…

Jednadvacet let a tři měsíce po vzletu prototypu dopravního letounu L-610 z kunovické továrny Let (28.prosince 1988) se na ploše letiště nedaleko tohoto podniku, ale vlastně naproti, před vraty firmy Evektor zjevil 30.března 2010 nový stroj ryze tuzemské konstrukce vyvinutý týmem kolem šéfkonstruktéra Evektoru Ing. Petra Štěrby pod označením EV-55 (viz. Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil). Byla to taková malá slavnostní chvilka, protože pokud pomineme letoun Wolfsberg Raven 257 (později přeznačen na Corvus 1F), který zůstal bohužel jen ve stadiu prototypu, je to po dvaceti letech první český dvoumotorový stroj určený především pro dopravu osob. Pro náš letecký průmysl by mohl být tento nový letoun nadějí pro budoucnost, protože poslední dvě desítky let byly spíš v této oblasti smutným podíváním. Všelijaké turbulence našeho druhdy slavného průmyslového odvětví znamenaly konec mnoha nadějným projektům a zánik nejedné firmy. Zmíněný L-610 doplatil na rozpad východních trhů a ranou do vazu byla zoufalá privatizace Letu Kunovice do rukou americké výrobně na zemědělská letadla Ayres Corporation v roce 1998. Ayres jeden z prototypů L-610 „unesl“ do Spojených států amerických a následně v roce 2001 zkrachoval. Nad propastí potácející se Let koupil Moravan Otrokovice (ten ostatně, tedy jeho pohrobek, také v těchto dnech zkrachoval) a v roce 2006 byl projekt L-610 ukončen. Let se sice po roce 2006 s novými vlastníky pomalu vzpamatovává a dokonce obnovil výrobu, dnes už legendárního „Turboletu“, tedy letounu L-410, ale ke stroji L-610 se už nevrátil. Wolfsberg Raven 257 (Corvus 1F) měl podobně smutný osud. Duchovním otcem tohoto stroje byl Alex Norman Clark, který se podílel v minulosti i na vývoji letounu BN-2 Islander. Ve zkratce řečeno, stroj měl smůlu od samého počátku. Clark na počátku devadesátých let oslovil továrnu Letov, ale byl odmítnut, založil tedy ve velké Británii firmu Wolfsberg Aircraft Corp., ale vývoj stroje se nedařil a tak opět došlo na jednání s Letovem, resp. jeho dceřinou firmou Letov air. Po roce 1997 se tedy na stroji začalo pracovat a to i ve spolupráci s kunovickým Evektorem, ale přišla rána v podobě krachu mateřské firmy Letov. I přes to se v létě roku 2000 podařilo Ravenu vzlétnout, jenže se ukázalo mnoho nedostatků a tak, i vzhledem k definitivnímu kolapsu Letovu byl projekt pozastaven. Wolfsberg Aircraft Corp. situaci vyřešila založením firmy Letecká továrna s.r.o, která od Letovu a. s. odkoupila Letov air a všechny práce se rozhodla řešit na vlastní pěst. Po úpravách se prototyp vznesl 5. února 2002 a zdálo se, že se bude vše ubírat úspěšně, ale bohužel majiteli továrny se nepodařilo vytvořit podmínky pro dokončení a certifikaci letounu a celý tým se rozpadl. V roce 2003 byla společnost přejmenována na Wolfsberg letecká továrna s.r.o. a letoun později přeznačen na Corvus 1F. Třetí prototyp (OK-WLT) byl zalétán 6. června 2006. Druhý prototyp byl neletový, sloužil k pevnostním zkouškám. Podle tehdejších informací měla být certifikace dokončena do konce roku 2007, avšak od té doby se neobjevily žádné další informace. Raven registrace OK-RAV byl zrušen dne 4. září 2006 a podle některých informací zmizel kdesi v Jižní Africe koncem listopadu 2007. Trochu podobné jako v případě stroje L-610, který si tunelářský Ayres jako talisman nechal na památku….

 
 
Ale vraťme se k „Evíkovi“ Evektoru EV-55 Outback, který se představil s malou slavností na kunovickém letišti v úterý 30.března 2010 (první motorová zkouška proběhla už 16.prosince 2009 (viz. www.youtube.com/EvektorAircraft). I když bylo v úterním článku (viz. Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil) leccos napsáno, neuškodí ještě něco z toho zopakovat. EV-55 by tedy měl vozit devět až čtrnáct pasažérů a nebo osmnáct set kilogramů nákladu a jeho vývoj probíhal v posledních šesti letech a prošel i několika změnami do dnešní podoby. Vycházel z marketingové studie, ze které bylo jasné, že na trhu je prostor v oblasti malých regionálních letadel. Dnes je po celém světě v provozu kolem deseti tisíc letadel této kategorie například Britten-Norman Islander, Cessna 402, Cessna 404 Titan, Piper Navajo C, Piper Navajo C/R, Piper Chieftain a tak podobně, ale tyto stroje už poněkud stárnou a vznikaly v době, kdy z Kunovic vystartoval „předchůdce“ Outbacku, slavný L-410 Turbolet, který se začal vyrábět v roce 1969. Tato letadla už vesměs na současné nároky v moderní dopravě až tak nestačí, tedy týká se to zvýšených nároků na hospodárnost provozu, rychlost dopravy a pohodlí cestujících. Tento letoun také může mít jednoznačně zásadní vliv na budoucí oživení českého leteckého průmyslu a obnovení zašlé slávy tohoto druhdy slavného odvětví. Už jen vývoj tohoto letounu zaměstnal velké množství tuzemských odborníků a specialistů a samozřejmě i firem. Evektor při něm spolupracoval s dalšími devatenácti firmami například Aerem Vodochody, Technometrou Radotín či Jihlavanem. Bez zajímavosti také není, že na jižní Moravě vzniká průmyslový klastr sdružující letecké výrobce a jehož pomocí by se mohly dostat k nejmodernějším technologiím a proniknout na globální trhy a to pod záštitou agentury Czechinvest. I když tento fakt nemá přímou souvislost s výrobou EV-55 jsou mezi zakladateli klastru firmy jako Evektor a Evektor – Aerotechnik, Aircraft Industrie (bývalý LET Kunovice), Letecký ústav Vysokého učení technického Brno, nebo Dicom ze skupiny Mesit. Tuzemský letecký průmysl po druhé světové válce reprezentovaly především otrokovický Moravan (dnes v konkurzu), Let Kunovice (dnes Aircraft Industrie vyrábějící m.j. L-410 Turbolet) a Aero Vodochody, které vyrábělo a vyrábí především vojenskou techniku, ale v posledních letech i desetimístný Aero Ae-270, víceúčelový jednomotorový dopravní letoun, ale jihokorejský partner od projektu odstoupil a tak byl vývoj v loňském roce zastaven.
 
 
K těmto firmám lze nyní přiřadit i další kunovický podnik Evektor, který vznikl jako konstrukční kancelář v roce 1991, a který dnes zaměstnává mnoho odborníků z ostatních místních leteckých firem a rovněž spolupracuje s Leteckým ústavem Fakulty strojního inženýrství z Vysokého učení technického v Brně. V roce 1996 koupil Evektor firmu Aerotechnik, která byla založena už roce 1970 a m.j. se proslavila v polovině 70. let, kdy motorizovala slavný větroň L-13 Blaník do podoby L-13 Vivat úspěšně exportovaný do USA, Kanady, Austrálie, Jižní Afriky, Egypta, Izraele, Německa, Švédska a mnoha dalších zemí. Evektor se například podílel na vývoji vojenského letadla L-159, civilního Ae-270 IBIS, nebo letadla Wolfsberg Raven 257 a spolupracuje se Škodou Auto na designu automobilových karosérií a interiéru. Evektor-Aerotechniku vyrábí od roku 1997 letoun Eurostar a od roku 2004 SportStar určený pro USA, Kanadu a Austrálii. Od roku 2002 vyvíjel spolu s Leteckým ústavem VUT Brno jednomotorový čtyřsedadlový sportovní letoun VUT100 Cobra a v současné době jsou v provozu jen dva prototypy, protože zatím chybí počáteční investice pro rozběh sériové výroby. Investor sice ještě není dojednán, ale Evektor uvažuje i o samostatném spuštění výroby, protože poptávka po letounech VUT100 je poměrně vysoká a mohlo by být vyrobeno i 150 strojů ročně.
 
 
A nejnověji tedy je na řadě EV-55 Outback určený pro přepravu v málo obydlených oblastech a ve ztížených podmínkách a na nezpevněných plochách, který by měl stát kolem 38 milionů korun, tedy kolem dvou milionů dolarů. Maximální rychlost letounu je 408 kilometrů za hodinu, maximální vzletová hmotnost 4600 kilogramů, prázdná hmotnost 2597 kilogramů a délka letounu je 14,35 metru, výška je 4,66 metru, rozpětí má 16,1 metru, dolet stroje je 2620 kilometrů a dostup 8800 metrů a přistát může na 420 metrech. Letové zkoušky budou prováděny na prvním a třetím prototypu (oficiální vzlet by měl proběhnout poprvé někdy ve třetím čtvrtletí tohoto roku) a druhý prototyp je určen pro pevnostní zkoušky. Současně s tím bude probíhat složitý certifikační proces. A pokud se vše úspěšně bude dařit první zákazník by měl EV-55 Outback obdržet v roce 2014.
 
 
A aby bylo vše kompletní, tak slavnostně EV-55 Outback 30.března 2010 představil především šéfkonstruktér Evektoru ing.Petr Štěrba, který mateřsky shlédl i motorovou zkoušku svého „miminka“ . K tomu hrála místní lidová muzika a v hangáru bylo i pohoštění pro vyhladovělé pozvané….
I když docela nepříjemně foukalo, nutností bylo inspekčně zkontrolovat co se děje po okolí. A tak po startu z Kunovic (Divokým Slováckem v Kunovicích; Na skok v kunovickém muzeu) bylo vidět, že Otrokovické letiště je uzavřené, protože Moravan zkrachoval, z Holešova zbyla jen měsíční krajina (Poslední LETU ZDAR z Letiště Holešov; Poslední vzlet z Holešova; Akrobati opět nad Holešovem), v Kroměříži kdosi cosi kutil v hangáru (Hurá na lyže…do Kroměříže)
průlet kolem Vyškova (Den otevřených dveří Vyškov) a v Křižanově je i z nebe vidět, jak se tu v létě musí hezky rekreovat, létat a koupat v přilehlých rybnících (Pulci v Kadolci)
…. A v jedné nejmenované vsi tu kdosi má na zahradě zaparkovanou „Andulu“, tedy An-2…
 
text,foto: (jjk)
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrokovice Otrokovice
Otrokovice
 

Otrokovice Otrokovice
Otrokovice
Otrokovice Otrokovice
Otrokovice
Otrokovice Otrokovice
Otrokovice
 

Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
Holešov Holešov
Holešov
 

 

Kroměříž Kroměříž
Kroměříž
Kroměříž Kroměříž
Kroměříž
Kroměříž Kroměříž
Kroměříž
 

 

Vyškov Vyškov
Vyškov
Vyškov Vyškov
Vyškov
Vyškov Vyškov
Vyškov
 

 

 

 

Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
 

Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
Křižanov Křižanov
Křižanov
 

 

 

 

 

 

 

 

...nazdar ...nazdar
...nazdar
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama